W dzisiejszych czasach producenci samochodów prześcigają się w zastosowaniu nowoczesnych technologii, które mają nie tylko podnieść komfort, ale i zadbać o bezpieczeństwo jazdy. Jednym z elementów, bez którego dziś trudno wyobrazić sobie auto, jest czujnik martwego pola. To zaawansowane rozwiązanie pozwala kierowcy obserwować obszary wokół samochodu, które są niewidoczne w tradycyjnych lusterkach. Przyjrzymy się, jak działa czujnik martwego pola i w jaki sposób pozwala kierowcy lepiej ocenić sytuację i bezpiecznie zmieniać pas ruchu.
Spis treści:
1. Martwe pole w lusterku bocznym
2. Czym jest asystent martwego pola?
3. Jak działa czujnik martwego pola?
4. System monitorowania – dodatkowe funkcje
5. Najczęściej zadawane pytania
5.1 Co to jest czujnik martwego pola?
5.2 Jak działa czujnik martwego pola w lusterku?
5.3 Co to jest Asystent Pasa Ruchu?
Manewry takie jak zmiana pasa ruchu czy rozpoczęcie wyprzedzania innego pojazdu mogą prowadzić do niebezpiecznych sytuacji drogowych, które powoduje tzw. martwe pole. Jest to obszar drogi, którego kierujący samochodem nie widzi we wstecznym i bocznych lusterkach. Kierowca nieświadomy obecności pojazdu we wspomnianym obszarze martwego pola może zajechać drogę innemu uczestnikowi ruchu i w efekcie doprowadzić do kolizji lub wypadku. Co istotne, obszar niewidoczny z perspektywy kierowcy jest tak duży, że mogą znajdować się w nim nie tylko osobowe auta poruszające się z podobną prędkością lecz nawet pojazdy dostawcze. Warto pamiętać, że nawet najlepiej ustawione lusterka nie rozwiązują tego problemu.
Producenci samochodów od lat szukają skutecznych rozwiązań w celu zminimalizowania ryzyka kolizji wynikającego z obecności martwego pola. Jednym z klasycznych rozwiązań są asferyczne lusterka boczne, w których skrajne, zewnętrzne obszary tafli luster są nieco zakrzywione, co w pewnym stopniu zwiększa pole widzenia kierowcy. Niektórzy powiedzą, że przed rozpoczęciem manewru zmiany pasa ruchu należy obrócić głowę i skontrolować wizualnie obecność ewentualnych pojazdów po bokach i z tyłu pojazdu. Sięganie po tę metodę odrywa jednak kierowcę od śledzenia sytuacji na drodze, przez co zbyt późno może dowiedzieć się o ewentualnym zagrożeniu. Znacznie skuteczniejszym rozwiązaniem są czujniki martwego pola w lusterkach bocznych.
Podstawowy system monitorowania martwego pola automatycznie kontroluje obecność pojazdów w bocznych strefach, których nie widać w lewym i prawym lusterku bocznym. Kierowca informowany jest o zagrożeniu zazwyczaj przez kontrolki ostrzegawcze umieszczone w lusterkach bocznych, a dodatkowo emitowany może być dźwiękowy sygnał ostrzegawczy. Dzięki temu kierujący pojazdem otrzymuje szybką i dokładną informację dotyczącą obecności innego uczestnika ruchu w martwym polu, co pozwala zaniechać niebezpiecznego manewru. Rozwiązanie to pozytywnie wpływa na bezpieczeństwo jazdy w ruchu miejskim, a także na drogach szybkiego ruchu.
Zaawansowany technologicznie czujnik martwego pola montowany w modelach Range Rover czy Range Rover Sport tworzy kompleksowy system monitorowania obszarów niewidocznych dla kierowcy. Głównym zadaniem tej technologii jest wykrywanie pojazdów, które znajdują się w martwym polu, a następnie informowanie o tym kierowcy różnymi sposobami. Co istotne asystent martwego pola stosowany w samochodach Range Rover i Range Rover Sport ma zdolność nie tylko do wykrywania pojazdów znajdujących się w martwym polu lecz także tych dynamicznie zbliżających się np. podczas jazdy na drogach szybkiego ruchu czy autostradach. System monitorowania martwego pola uruchamia tę dodatkową funkcjonalność, gdy samochód porusza się z prędkością powyżej 64 km/h.
Asystent martwego pola w samochodach takich jak Range Rover czy Range Rover Sport wykorzystuje kamery przednie w celu wykrywania oznaczeń pasa ruchu. Z kolei radary w tylnych narożnikach pojazdu zapewniają wykrywanie pojazdów zbliżających się do auta wyposażonego w czujnik martwego pola. System korzysta z obu rozwiązań, a przestrzeń wokół auta podzielona została na trzy strefy:
Czujnik martwego pola to tylko jedna z funkcji systemu wspierającego bezpieczeństwo jazdy w samochodach modeli takich jak Range Rover czy Range Rover Sport. Monitor ruchu z tyłu o nazwie Rear Traffic Monitor zwiększa bezpieczeństwo podczas cofania, gdy inne pojazdy są niewidoczne dla kierującego. Ten system ostrzega kierowcę o pojazdach nadjeżdżających z boku podczas cofania, na przykład podczas wyjazdu z miejsca parkingowego.
Lepszą obserwację sytuacji na drodze w Range Roverze Sport zapewnia także podwyższona pozycja za kierownicą, wyświetlacz Head-Up czy czyniąca samochód „przezroczystym” funkcja ClearSight Ground View i lusterko ClearSight. Także poruszanie się w ciemnych parkingach z wykorzystaniem kamer 3D Surround i specjalnych świateł manewrowych, jest znacznie łatwiejsze.
Za komfort i bezpieczeństwo jazdy odpowiadają także zaawansowane systemy, takie jak adaptacyjny tempomat z asystentem kierowania oraz Driver Condition Response, który reaguje na zmęczenie kierowcy. Przed ewentualną kolizją w Range Roverze Sport ostrzega system ochrony przedzderzeniowej z funkcją Occupant Protection Assist, który przygotowuje kabinę, minimalizując ryzyko obrażeń. Dzięki tym wszystkim i wielu innym technologiom ten model oferuje pełne wsparcie kierowcy zarówno na drodze, jak i w terenie, dbając o bezpieczeństwo i wygodę podróżujących.
Uwaga:
Wymienione w niniejszym artykule funkcje i dane mogą być dostępne tylko w określonych wersjach wyposażenia. Szczegóły dotyczące dostępności elementów wyposażenia, funkcji, warunki gwarancji oraz aktualne dane techniczne dostępne są u autoryzowanych dealerów.