SUV-y coraz częściej mają napęd na przód i odgrywają rolę podniesionych kombi. Land Rover wyłamuje się z tego schematu. Discovery, Defender czy Range Rover to prawdziwie terenowe samochody 4x4, które oferują wygodę i praktyczność współczesnych SUV-ów. Poznaj właściwości off-roadowe modeli Land Rover.
Spis treści:
1. Terenowe samochody 4x4 marki Land Rover
1.1 Discovery – rodzinny samochód 4x4
1.2 Defender 90 – legendarne auto terenowe
1.3 Range Rover – luksusowy i przestronny SUV 4x4
2. Parametry geometryczne aut terenowych 4x4
3. Napęd 4x4 samochodów terenowych
4. Luksusowe wnętrze samochodu terenowego 4x4
5. Akcesoria do samochodu terenowego 4x4
6. Najczęściej zadawane pytania
6.1 Jakie cechy powinien mieć prawdziwe terenowy samochód?
6.2 SUV a samochód terenowy – czym się różnią?
6.3 Kombi 4x4 czy terenówka 4x4 – co wybrać?
6.4 Czy terenówka może być autem rodzinnym?
6.5 Czy wszystkie SUV-y mają napęd 4x4?
TERENOWE SAMOCHODY 4X4 MARKI LAND ROVER
Land Rover produkuje terenowe samochody nieprzerwanie od 1948 r. Od tego czasu rynek motoryzacyjny diametralnie się zmienił, ale marka pozostaje wierna tradycji.
Chociaż spartańskie terenówki ustąpiły miejsca SUV-om, to modele Land Rovera wciąż przodują, jeśli chodzi o możliwości jazdy po bezdrożach. Współczesne samochody sportowo-użytkowe tej marki są wygodne i praktyczne, ale wjadą pod stromiznę, przedrą się przez błoto i pokonają bród.
Szeroka gama modeli Land Rover sprawia, że możesz dopasować auto do swoich wymagań i codziennych wyzwań. Weźmy dla przykładu rodzinnego Discovery, kultowego Defendera i luksusowego Range Rover — to pojazdy o różnej charakterystyce, ale każde z nich jest SUV-em terenowym 4x4.
Model | Charakterystyka | Najmocniejszy wariant |
Discovery | Rodzinny samochód 4x4 | P360 – benzyna PHEV 360 KM, 500 Nm |
Defender 90 | Legendarny samochód terenowy | P525 – benzyna V8 525 KM, 625 Nm |
Range Rover | Luksusowy i przestronny SUV 4x4 | P535 – benzyna V8 530 KM, 750 Nm |
DISCOVERY – RODZINNY SAMOCHÓD 4X4
Discovery to bardzo wszechstronny SUV klasy premium, co zwiastuje już jego muskularny design. Ze względu na to, że daje do dyspozycji aż 7 foteli, może śmiało pełnić funkcję auta na rodzinne wypady. Oczywiście doskonale spisze się także w terenie. Warto jednocześnie zaznaczyć, że trzeci rząd siedzeń jest tutaj opcjonalny, a więc przy mniejszej liczbie pasażerów samochód daje duże możliwości bagażowe.
Kluczowe parametry geometryczne Land Rovera Discovery* to:
-kąt natarcia – do 34,0°,
-kąt zejścia – do 30,0°,
-kąt rampowy – do 27,5°,
-głębokość brodzenia – do 900 mm.
DEFENDER 90 – LEGENDARNE AUTO TERENOWE
Defender 90 nie przez przypadek jest legendą wśród terenówek. To bowiem samochód, który radzi sobie w skrajnie trudnych warunkach, w tym na ruchomych piaskach i lodzie, co udowodniono podczas wielu testów i eskapad. Wyróżnia go przy tym wysoka trwałość, intuicyjna technologia pokładowa i możliwość doposażenia w miejsce dla szóstego pasażera.
Kluczowe parametry geometryczne Defendera 90* to:
-kąt natarcia – do 38,0°,
-kąt zejścia – do 40,0°,
-kąt rampowy – do 31,0°,
-głębokość brodzenia – do 900 mm.
RANGE ROVER – LUKSUSOWY I PRZESTRONNY SUV 4X4
Range Rover to z kolei flagowy model marki. Jego design jest minimalistyczny i futurystyczny, a jednocześnie wysoce elegancki. Poza wyróżniającym się wyglądem zewnętrznym i wyrafinowanym wnętrzem, które można spersonalizować zgodnie z potrzebami, legendarny Range cechuje także wyjątkowa dzielność w terenie.
Kluczowe parametry geometryczne Range Rovera* to:
-kąt natarcia – do 34,7°,
-kąt zejścia – do 29,0°,
-kąt rampowy – do 27,7°,
-głębokość brodzenia – do 900 mm.
PARAMETRY GEOMETRYCZNE AUT TERENOWYCH 4X4
Samochody terenowe 4x4 muszą mieć znacznie lepsze parametry geometryczne w porównaniu do zwykłych SUV-ów. Zaprezentowane wyżej kluczowe cechy dla każdego z modeli oznaczają:
- kąt natarcia – to, pod jak strome wzniesienie możesz podjechać,
- kąt zejścia – to, jak strome może być pochylenie, z którego zjeżdżasz,
- kąt rampowy – to, przez jak ostry wierzchołek może przejechać auto terenowe, żeby nie zawisło na przeszkodzie,
- głębokość brodzenia – to, jaką przeszkodę wodną możesz pokonać.
NAPĘD 4X4 SAMOCHODÓW TERENOWYCH
Napęd na obie osie to jedna z najważniejszych cech wyróżniających samochody terenowe. Od tego, jak działa przenoszenie momentu obrotowego na koła, zależy, czy pokonasz przeszkodę, czy utkniesz na szlaku.
Discovery, Defender i Range Rover są wyposażone w jeden z najbardziej zaawansowanych, a równocześnie prostych w obsłudze napędów 4x4 – AWD z systemem Intelligent Driveline Dynamics (IDD) oraz 2-stopniową skrzynią rozdzielczą. Ma on mokre sprzęgło wielopłytkowe i funkcję sterowania momentem obrotowym Torque On Demand.
W standardowych warunkach drogowych AWD z IDD przekazuje moment na tylną oś. Dzięki temu auto jest zwinne i oszczędne. W warunkach gorszej przyczepności dołączana jest oś przednia. Co ważne, gdy istnieje taka potrzeba, pełna zmiana przeniesienia mocy od 100% na tył do 100% na przód trwa zaledwie 165 ms. Ponadto system sterowania układem napędowym IDD nie tylko reaguje na zmianę warunków. Potrafi przewidzieć, co się wydarzy i zmienić ustawienia, zanim nastąpi uślizg kół.
W warunkach terenowych możesz skorzystać z przełożenia redukcyjnego 2,93:1. Poprawi to właściwości jezdne podczas wolniejszej jazdy off-roadowej.
LUKSUSOWE WNĘTRZE SAMOCHODU TERENOWEGO 4X4
Land Rover udowadnia, że samochody terenowe 4x4 nie muszą być spartańskimi autami. Najlepszym przykładem jest luksusowy Range Rover.
Do wykończenia wnętrza wykorzystane zostały przyjazne środowisku materiały, w tym luksusowe tapicerki Ultrafabrics i Kvadrat. Ciszę w kabinie zapewniają laminowane szyby z izolacją akustyczną oraz system audio Meridian Signature Surround z funkcją redukcji hałasu Active Noise Cancellation.
Zamiast klasycznych zegarów za kierownicą został zainstalowany interaktywny wyświetlacz 13,7 cala. System multimedialny Pivi Pro możesz obsługiwać, korzystając z „pływającego” wyświetlacza 13,1 cala. Do tego dochodzą takie udogodnienia, jak fotele z funkcją „masażu gorącymi kamieniami”, czy system oczyszczania powietrza Air Purification Pro z filtrem PM 2,5 i technologią nanoe X, redukującą obecność bakterii, alergenów, patogenów czy przykrych zapachów.
AKCESORIA DO SAMOCHODU TERENOWEGO 4X4
Możliwości samochodu terenowego można zwiększyć dzięki dodatkowemu wyposażeniu przeprawowemu. Często przewozi się go na dachu, dlatego tak ważna jest jego nośność. W Land Roverze Defenderze maksymalne dopuszczalne obciążenie dynamiczne dachu to aż 168 kg.
Ponadto Land Rover do modelu Defender oferuje pakietów akcesoriów, które są skonfigurowane pod różne zadania. Przykładowo, zestaw Explorer obejmuje m.in. podniesiony wlot powietrza, zewnętrzny pojemnik na sprzęt, terenowy bagażnik dachowy czy demontowaną drabinkę dachową. W pakiecie Adventure znajdują się np. przenośny ciśnieniowy zestaw natryskowy (może służyć do czyszczenia obuwia, rowerów czy pianek do sportów wodnych) i zintegrowana sprężarka w bagażniku (do uzupełniania ciśnienia w oponach pojazdu, pompowania dętek rowerowych, materacy itp.).
NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA
Jakie cechy powinien mieć prawdziwe terenowy samochód?
-
Samochód terenowy powinien mieć:
-napęd 4x4 – dołączany automatycznie lub ręcznie,
-dobre parametry geometryczne – kąty natarcia, zejścia i rampowy, które pozwalają pokonywać strome przeszkody,
-możliwość brodzenia, czyli przejazdów przez wodę,
-nowoczesne systemy wspomagające kierowcę w jeździe off-roadowej,
-dobre możliwości transportowe, w tym dach wytrzymujące duże obciążenia.
SUV a samochód terenowy – czym się różnią?
-
Klasyczny samochód terenowy służy przede wszystkim do pokonywania bezdroży. Nie będzie zbyt wygodny do jazdy po mieście czy na autostradzie. Może odstawać wyposażeniem od aut osobowych. SUV-y wywodzą się od samochodów terenowych, ale są pojazdami bardziej praktycznymi. Przestronnością i możliwościami konfiguracji kabiny dorównują vanom, a modele premium oferują komfort na miarę limuzyn. Wiele SUV-ów nie jest nawet wyposażanych w niezbędny w terenie napęd na cztery koła. Współczesne modele Land Rovera tworzone są tak, by łączyć zalety obu segmentów, a receptą jest m.in. dostosowanie nadwozia SUV-a do wymagań terenu, przez duży prześwit, właściwą geometrię terenową czy prawdziwy napęd na cztery koła z przekładnią redukcyjną.
Kombi 4x4 czy terenówka 4x4 – co wybrać?
-
Kombi 4x4 charakteryzuje się lekko podniesionym prześwitem, napędem na cztery koła i osłonami nadwozia. Tego typu samochód poradzi sobie w lekkim terenie, np. na szutrowej drodze. Nie ma jednak parametrów geometrycznych pojazdu do off-roadu. Jeśli szukasz samochodu, którym można podjechać pod mokre wzniesienie, pokonać bród czy przejechać błotnistą drogę z głębokimi koleinami, wybierz terenówkę 4x4.
Czy terenówka może być autem rodzinnym?
-
Nowoczesne auta terenowe to SUV-y o dużych możliwościach off-roadowych. Z powodzeniem mogą pełnić funkcję samochodu rodzinnego. Takie modele, jak Discovery czy Range Rover są dostępne w wersjach z układem foteli 5+2, czyli mogą przewieźć do 7. osób.
Czy wszystkie SUV-y mają napęd 4x4?
-
Nie wszystkie samochody typu SUV mają napęd na obie osie. Często mają napęd przedni, a napęd 4x4 jest opcjonalny lub nie jest w ogóle dostępny. Wynika to m.in. z popularności SUV-ów, które stały się alternatywą dla kombi, vanów czy nawet aut kompaktowych (w przypadku mniejszych SUV-ów). Często są kupowane ze względu na cechy, takie jak wysoka pozycja za kierownicą, wielkość wnętrza i pojemność bagażnika, a nie z powodu możliwości wyjazdu w teren.
- Podane parametry to wartości maksymalne. Kąty i głębokość brodzenia mogą się różnić w zależności od wersji wyposażenia i wybranego zawieszenia.