Podróżowanie własnym pojazdem stało się niezwykle popularne jako alternatywa do tradycyjnych form turystyki. Caravaning to nowy sposób na turystykę motoryzacyjną, pozwalający na bliższy kontakt z naturą i umożliwiający zwiedzanie mniej dostępnych miejsc. To także idealna forma podróży dla rodzin oraz osób ceniących swobodę i niezależność. Caravaning nie ogranicza się jedynie do podróży kamperem lub przyczepą kempingową. Możemy bowiem wybrać samochód do ciągnięcia przyczepy lub odpowiednio wyposażyć swój pojazd, aby zapewnić sobie wypoczynek i miejsce do spania, nawet gdy na wyjazd szykuje się cała rodzina. Sprawdzamy, jakie auta są odpowiednie do tej formy turystyki.
Spis treści:
1. Caravaning — skąd to się w ogóle wzięło?
2. Moda na caravaning w Polsce
3. Przyczepa kempingowa czy kamper?
4. Przepisy dotyczące caravaningu w Polsce
5. Jakie auto wybrać do ciągnięcia przyczepy kempingowej?
6. Modele – stworzone do holowania przyczepy kempingowej
6.1. Wysoki uciąg samochodu – dlaczego jest ważny?
6.2. Hak holowniczy - elektrycznie wysuwany
6.3. Systemy wspomagające manewrowanie i stabilność
6.4. Kamery pozwalające obserwować hak i dyszel w czasie jazdy
7. Samochód, w którym można wygodnie spać
7.1. Namiot dachowy - dodatkowe miejsca do spania
8. Najczęściej zadawane pytania
8.1. Napęd na cztery koła – czy jest potrzebny przy caravaningu?
8.2. Namiot dachowy - dodatkowe miejsca do spania
8.3. Co lepsze do caravaningu kampery czy przyczepy kempingowe?
8.4. Jaka jest dopuszczalna masa całkowita przyczepy bez hamulca?
8.5. Gdzie szukać miejsc do caravaningu?
CARAVANING — SKĄD TO SIĘ W OGÓLE WZIĘŁO?
Caravaning, czyli podróżowanie z przyczepą kempingową lub kamperem ma swoje korzenie w XIX wieku, kiedy Anglicy zaczęli korzystać z konnych wozów mieszkalnych do rekreacyjnych wypraw. W 1907 roku, w Wielkiej Brytanii powstał pierwszy na świecie klub caravaningowy – „The Caravan Club”, który zrzeszał miłośników podróżowania z „domem na kółkach”. Intensywny rozwój caravaningu w XX wieku doprowadził do utworzenia Światowej Federacji Campingu i Caravaningu (FICC) w 1933 roku, która koordynuje działalność caravaningową na świecie, a Polska dołączyła do niej poprzez Polską Federację Campingu i Caravaningu. W Polsce caravaning w zorganizowanej formie rozpoczął się w 1973 roku od powstania Koła Caravaningu w Automobilklubie Warszawskim.
Obecnie opieką nad caravaningiem zajmuje się przede wszystkim Polski Związek Motorowy (PZM), który istnieje od 1950 roku, będąc efektem połączenia Automobilklubu Polski i Polskiego Związku Motocyklowego. PZM pełni rolę integratora i koordynatora licznych organizacji i klubów związanych z turystyką caravaningową. Związek wspiera rozwój tej formy turystyki, organizując i propagując zarówno krajowe, jak i zagraniczne wyprawy caravaningowe.
MODA NA CARAVANING W POLSCE
Caravaning [wym. karawaning], pochodzi z języka angielskiego i oznacza turystykę polegającą na podróżowaniu samochodem z przyczepą campingową. Moda na caravaning dotarła również do Polski, stąd caravaning w naszym kraju zwany jest również karawaningiem.
Popularność tej formy turystyki w Polsce stale rośnie, przyciągając coraz więcej osób szukających niezależności, swobody i bliskości z naturą. Podróżowanie z przyczepą kempingową lub kamperem stało się idealnym sposobem na spędzanie czasu z rodziną, gdzie każdy dzień podróży to nowe, niezaplanowane przygody. To nie tylko wygodna alternatywa dla tradycyjnych form wypoczynku, ale także styl życia, który pozwala na pełną elastyczność – zatrzymujemy się gdzie chcemy i kiedy chcemy, odkrywając najpiękniejsze zakątki bez ograniczeń.
Caravaning daje możliwość podróżowania we własnym tempie w celach krajoznawczych, nocowania w malowniczych miejscach i cieszenia się chwilą z dala od zatłoczonych hoteli. Dla wielu osób to forma wolności, która idealnie wpisuje się w ideę slow-life i odpoczynku bez pośpiechu.
PRZYCZEPA KEMPINGOWA CZY KAMPER?
Przy wyborze między przyczepą kempingową a kamperem warto rozważyć korzyści płynące z posiadania przyczepy. Jedną z największych zalet przyczepy kempingowej jest możliwość jej odczepienia na kempingu, co daje pełną swobodę korzystania z samochodu. Ponadto samochód bez obciążenia staje się bardziej zwrotny i pozwala na dojazd do miejsc niedostępnych dla dużych, często ograniczonych rozmiarami i możliwością wykonywania manewrów kamperów. Dzięki temu możemy wygodnie zwiedzać okolicę, nie unikając wąskich uliczek w miastach, czy wjeżdżać w trudniejszy teren, gdzie kamper nie miałby szans dotrzeć. Zatem przyczepa będzie idealnym rozwiązaniem dla tych, którzy chcą cieszyć się komfortem kempingu, jednocześnie zachowując elastyczność i niezależność podczas podróży nawet w trudno dostępnych terenach.
PRZEPISY DOTYCZĄCE CARAVANINGU W POLSCE
Caravaning to doskonała opcja, z której można skorzystać np. gdy wybieramy się na wakacje. Wakacje z przyczepą kempingową mają wiele zalet, ale trzeba mieć świadomość tego, że ten model wyjazdu podlega prawnym regulacjom, które określane są przez przepisy ruchu drogowego.
Dla posiadaczy prawa jazdy kategorii B dopuszczalna masa całkowita pojazdu wynosi 3,5 tony, a przyczepa może ważyć maksymalnie 750 kg, co daje łączną masę zestawu do 4250 kg. W 2013 roku wprowadzono uprawnienie B96, które umożliwia prowadzenie zespołu pojazdów o masie do 4250 kg, jednak z wymogiem, że masa auta musi być co najmniej o 1/3 większa niż masa przyczepy. Natomiast kategoria B+E pozwala na prowadzenie pojazdu do 3,5 tony oraz ciągnięcie przyczepy o masie do 3500 kg, co umożliwia podróżowanie zestawem o łącznej masie do 7000 kg. Warto pamiętać, że przy zestawach przekraczających 3,5 tony, obowiązują opłaty ViaToll.
JAKIE AUTO WYBRAĆ DO CIĄGNIĘCIA PRZYCZEPY KEMPINGOWEJ?
Wybór odpowiedniego samochodu do ciągnięcia przyczepy zapewnia komfortową i bezpieczną podróż, szczególnie w kontekście caravaningu. W takich sytuacjach pojazd musi oferować nie tylko dużą moc i wysoki moment obrotowy, ale także zaawansowane technologie wspomagające manewrowanie z przyczepą oraz stabilność jazdy.
Cechy, które musi mieć auto aby z łatwością ciągnąć przyczepę kempingową:
- wysoki uciąg
- elektrycznie wysuwany hak
- system stabilizacji przyczepy
- system ułatwiający manewrowanie z przyczepą
- kamery pozwalające obserwować hak i dyszel w czasie jazdy
- mocny silnik
- pakowne wnętrze
MODELE – STWORZONE DO HOLOWANIA PRZYCZEPY KEMPINGOWEJ
Jeśli szukamy samochodu do ciągnięcia ciężkiej przyczepy, warto rozważyć modele takie jak Discovery, Defender czy Range Rover. Te luksusowe SUV-y nie tylko zapewniają wszechstronność, ale i imponujący uciąg do 3500 kg. Dzięki napędowi na cztery koła, nowoczesnym systemom wspomagania jazdy oraz stabilności, powyższe modele sprawdzą się zarówno na długie trasy, jak i w terenie.
WYSOKI UCIĄG SAMOCHODU – DLACZEGO JEST WAŻNY?
Maksymalna masa ciągniętej przyczepy, czyli uciąg, jest jednym z najważniejszych parametrów przy wyborze samochodu do caravaningu. Dla tych, którzy planują podróże z ciężkimi przyczepami kempingowymi, uciąg 3500 kg oferowany przez modele Discovery, Defender czy Range Rover zapewnia pewność i bezpieczeństwo na drodze. Wysoki moment obrotowy dodatkowo ułatwia jazdę w trudnym terenie, zwłaszcza na podjazdach i przy niskich prędkościach.
HAK HOLOWNICZY - ELEKTRYCZNIE WYSUWANY
Hak holowniczy to niezbędny element pojazdu, który ma ciągnąć przyczepę. W modelach takich jak Range Rover, Range Rover Sport, Discovery i Defender elektrycznie wysuwany hak holowniczy jest dyskretnie ukryty za tylnym zderzakiem, gdy nie jest używany. Jego wysunięcie lub schowanie zajmuje zaledwie 12 sekund, a operacja jest aktywowana za pomocą przycisku znajdującego się na ekranie kierowcy. W przypadku wystąpienia jakiejkolwiek przeszkody system automatycznie wraca do pozycji wyjściowej. Elektryczne elementy, takie jak gniazda przyczepy, są również ukryte, gdy hak jest złożony, a maksymalny dopuszczalny ciężar holowany wynosi 3500 kg.
SYSTEMY WSPOMAGAJĄCE MANEWROWANIE I STABILNOŚĆ
Modele Discovery, Defender czy Range Rover są wyposażone w zaawansowane systemy wspomagające holowanie, które zdecydowanie podnoszą komfort i bezpieczeństwo jazdy z przyczepą. Jednym z tych rozwiązań jest Trailer Stability Assist (TSA) – system stabilizacji przyczepy, który automatycznie reaguje na niebezpieczne zachowanie przyczepy, zmniejszając prędkość i aktywując hamulce, co zapobiega poślizgowi.
Kolejną technologią wspierającą manewrowanie z przyczepą jest Advanced Tow Assist. Dzięki temu rozwiązaniu kierowca może precyzyjnie cofać pojazd z przyczepą, sterując całym procesem za pomocą pokrętła zamiast kierownicy. To znacznie ułatwia manewrowanie w ciasnych miejscach i eliminuje ryzyko popełnienia błędu podczas cofania.
KAMERY POZWALAJĄCE OBSERWOWAĆ HAK I DYSZEL W CZASIE JAZDY
Zaawansowane systemy kamer znacznie ułatwiają holowanie przyczep. Dzięki funkcji podglądu na hak i dyszel w czasie jazdy kierowca może na bieżąco monitorować stan połączenia pojazdu z przyczepą. W Range Roverze Sport kamery zapewniają widok 360°, nawet przez maskę. Kamery 3D Surround, ClearSight Ground View i światła manewrowe ułatwiają poruszanie się w ciasnych miejscach, umożliwiają nie tylko łatwiejsze manewrowanie, ale również zapewniają większe bezpieczeństwo, minimalizując ryzyko problemów z zaczepem podczas podróży. To inteligentne rozwiązanie pozwala zachować pełną kontrolę nad zestawem pojazdów, zwłaszcza podczas pokonywania zakrętów czy jazdy po nierównym terenie.
Mocne silniki i pojemne, wygodne wnętrze to niezwykle istotne parametry w caravaningu. Silniki o dużej mocy w pojazdach takich jak Range Rover, Defender 130 i Discovery gwarantują nie tylko imponujące osiągi, ale również niezawodność w różnych warunkach, szczególnie podczas holowania przyczepy. Jednostki takie jak na przykład V8 o pojemności 4,4 litra generujący 530 KM w Range Roverze, umożliwiają dynamiczne przyspieszenie i bezproblemowe holowanie ciężkich przyczep o masie do 3500 kg. Wysoki moment obrotowy sprawia, że te pojazdy radzą sobie z trudnym terenem, stromymi podjazdami czy długimi trasami.
Z kolei pojemne wnętrze tych SUV-ów umożliwia przewożenie dużej ilości bagażu, sprzętu, a nawet komfortowe nocowanie w przypadku modeli takich jak Defender 130, który oferuje do 2516 litrów przestrzeni ładunkowej. Discovery z pojemnością do 2406 litrów po złożeniu siedzeń jest równie funkcjonalny, natomiast Range Rover Sport z bagażnikiem o pojemności 1860 litrów zapewnia przestrzeń na dłuższe wyprawy. Dzięki temu te pojazdy świetnie sprawdzają się zarówno w codziennym użytkowaniu, jak i podczas długich podróży z przyczepą kempingową, oferując nie tylko moc, ale i wygodę.
SAMOCHÓD, W KTÓRYM MOŻNA WYGODNIE SPAĆ
Samochody idealne na długie trasy nie zawsze zapewniają komfortowy nocleg. Przykładem auta, które gwarantuje wygodne spanie, jest Defender 130 Outbound. Model ten oferuje pięć miejsc siedzących i pojemność bagażnika wynoszącą aż 2516 litrów. Po złożeniu drugiego rzędu siedzeń uzyskujemy niemal płaską powierzchnię o długości 211 cm i szerokości 125 cm, co zapewnia komfortowe warunki do spania. Nocowanie staje się wygodniejsze dzięki innowacyjnym rozwiązaniom we wnętrzu pojazdu. Przednie fotele można wyposażyć w organizery i rozkładane stoliki.
Dla większej wygody dostępne są również opcje, takie jak lodówka w konsoli centralnej, gniazdko 230 V oraz powłoka przeciwsłoneczna na przednią szybę, która ułatwia spanie w samochodzie.
NAMIOT DACHOWY - DODATKOWE MIEJSCA DO SPANIA
Aby komfortowo nocować wewnątrz samochodu to pojazd musi mieć przestronne wnętrze. Jeśli jednak nie potrzebujemy dużego SUV-a na co dzień, rzadko wyjeżdżamy na dłuższe wyprawy, a preferujemy mniejsze terenówki, namiot dachowy może być idealnym rozwiązaniem. Alternatywą dla spania wewnątrz samochodu jest nocleg na jego dachu. Wszystkie wersje Defendera – 130, 110 i 90 – umożliwiają instalację namiotu dachowego. Dzięki temu, że Defender ma dynamiczną nośność do 168 kg i statyczną do 300 kg, idealnie nadaje się do tego celu.
Namiot dachowy przeznaczony do montażu na samochodzie może pomieścić dwie osoby dorosłe i jest wyposażony w wygodny materac, poduszki, oświetlenie LED, baldachim oraz aluminiową drabinkę. Pokrywa z włókna szklanego chroni namiot, a jego rozłożenie zajmuje tylko kilka sekund – wystarczy odpiąć zapięcie, a gazowe rozpórki automatycznie otworzą boki namiotu. Po złożeniu jego wymiary to 2,3 m długości, 1,3 m szerokości i 1,5 m wysokości. W czasie jazdy namiot pozostaje płasko złożony, co zapewnia stabilność oraz minimalny wpływ na aerodynamikę pojazdu.
ODKRYJ ŚWIAT DEFENDERA 130
Technologia, która ułatwia spanie w Defenderze 130, to m.in. ogrzewanie postojowe sterowane zdalnie, działające bez konieczności uruchamiania silnika. Dodatkowo system Cabin Air Purification filtruje powietrze, eliminując zanieczyszczenia i dbając o jego jakość także w czasie postoju.
ODKRYJ ŚWIAT DEFENDERA 130
Technologia, która ułatwia spanie w Defenderze 130, to m.in. ogrzewanie postojowe sterowane zdalnie, działające bez konieczności uruchamiania silnika. Dodatkowo system Cabin Air Purification filtruje powietrze, eliminując zanieczyszczenia i dbając o jego jakość także w czasie postoju.
NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA
Napęd na cztery koła – czy jest potrzebny przy caravaningu?
-
Podczas ciągnięcia ciężkiej przyczepy napęd na cztery koła (AWD) może okazać się niezastąpiony, szczególnie na śliskiej lub nierównej nawierzchni. Modele takiej jak Discovery, Defender i Range Rover oferują niezawodny napęd AWD, który doskonale sprawdza się w różnych warunkach pogodowych i terenowych, zapewniając optymalną trakcję.
Caravaning na dziko - czy jest legalny?
-
Podróżowanie na dziko kamperem to marzenie wielu miłośników przygód. Taka forma turystyki motorowej niesie ze sobą wiele korzyści, w tym możliwość odwiedzenia licznych miejsc bez ponoszenia dużych kosztów. Tego rodzaju wyprawa z pewnością przyniesie niezapomniane wrażenia. Polska jest bardzo przyjazna dla miłośników caravaningu na dziko. Warto jednak pamiętać, że znalezienie odpowiedniego miejsca na postój bywa trudniejsze, a biwakowanie np. w rezerwatach przyrody może skutkować grzywną.
Co lepsze do caravaningu kampery czy przyczepy kempingowe?
-
Wybór między kamperem a przyczepą kempingową zależy od indywidualnych potrzeb i preferencji podróżnych. Przy przyczepie kempingowej mamy większą elastyczność – po dotarciu na miejsce można ją odłączyć, a samochód używać swobodnie do zwiedzania okolicy. Z kolei kamper oferuje bardziej kompaktowe rozwiązanie, gdzie wszystkie udogodnienia, jak ciepła woda czy kuchnia, są zawsze pod ręką. Jednak, że do prowadzenia dużego kampera często wymagane jest odpowiednie prawo jazdy, co warto wziąć pod uwagę. Z kolei wiele nowoczesnych pojazdów oferuje komfortowe warunki do caravaningu, w tym dostęp do ciepłej wody.
Jaka jest dopuszczalna masa całkowita przyczepy bez hamulca?
-
Przyczepy bez hamulca najazdowego, czyli tzw. lekkie, mogą mieć DMC do 750 kg. W przypadku modeli Discovery, Defendera i Range Rovera dopuszczalna masa przyczepy bez hamulca wynosi 750 kg, co sprawia, że są one idealne do ciągnięcia mniejszych przyczep kempingowych czy sprzętu sportowego.
Gdzie szukać miejsc do caravaningu?
-
Aby znaleźć dogodne miejsca do biwakowania za darmo, wystarczy wpisać w wyszukiwarce: „polski caravaning – miejscówki”. W wynikach znajdziemy nie tylko praktyczne informacje o miejscach, ale także przepisy drogowe i te dotyczące biwakowania. Polski Związek Motorowy aktywnie wspiera caravaning, promując formę turystyki motorowej z użyciem kamperów i innych specjalnych pojazdów rekreacyjnych.
Uwaga:
Wymienione w niniejszym artykule funkcje i dane mogą być dostępne tylko w określonych wersjach wyposażenia. Szczegóły dotyczące dostępności elementów wyposażenia, funkcji oraz aktualne dane techniczne dostępne są u autoryzowanych dealerów.