SUV-y Land Rover są od wielu lat kojarzone z niezrównanymi możliwościami w terenie oraz najwyższą jakością wykonania. Modele tej marki wykorzystują zaawansowane technologie podnoszące bezpieczeństwo w trudnych sytuacjach na drodze. Systemy wsparcia kierowcy są szczególnie istotne w kontekście linii Range Rover – najbardziej luksusowych modeli marki, które dysponują silnikami o dużej mocy. W rezultacie SUV-y Range Rover, Range Rover Velar oraz Range Rover Evoque zapewniają niepowtarzalne emocje podczas użytkowania, jak i maksymalne bezpieczeństwo niezależnie od okoliczności.

Spis treści:
1. Systemy wpływające na wysoki poziom bezpieczeństwa w SUV-ach Range Rover

   1.1 System rozpoznawania znaków drogowych z ograniczeniem prędkości
   1.2 System hamowania awaryjnego
   1.3 System monitorowania zmęczenia kierowcy

2. Range Rover – niedościgniony wzór luksusowego SUV-a, nie tylko w kwestii bezpieczeństwa

3. Range Rover Velar – najmłodszy w gamie modeli

4. Najczęściej zadawane pytania
   4.1 Czym jest bezpieczeństwo czynne (aktywne) samochodu?
   4.2 Czym jest bezpieczeństwo bierne (pasywne) samochodu?
   4.3 Dlaczego napęd na cztery koła jest uznawany za najbezpieczniejszy?
   4.4 W jaki sposób przeprowadzane są testy bezpieczeństwa?
   4.5 Co oznaczają gwiazdki w testach bezpieczeństwa?

SYSTEMY WPŁYWAJĄCE NA WYSOKI POZIOM BEZPIECZEŃSTWA W SUV-ACH RANGE ROVER

SYSTEM ROZPOZNAWANIA ZNAKÓW DROGOWYCH Z OGRANICZNIKIEM PRĘDKOŚCI

 

System rozpoznawania znaków drogowych zwraca uwagę na ograniczenia prędkości pojawiające się podczas podróży. Za pomocą kamery oraz danych z nawigacji system elektroniczny odczytuje zmieniające się ograniczenia, które są przekazywane za pośrednictwem wyświetlacza na desce rozdzielczej. Dzięki temu kierowca może dostrzec każde z ograniczeń, co ułatwia dostosowanie prędkości do warunków panujących na danym odcinku drogi. Możliwe jest również aktywowanie funkcji samoczynnie zmniejszającej prędkość jazdy. Wówczas adaptacyjny ogranicznik prędkości płynnie obniży ją po minięciu znaku drogowego, wykorzystując do tego hamowanie silnikiem i ograniczenie momentu obrotowego.

Digital Directions on Windscreen

SYSTEM HAMOWANIA AWARYJNEGO

 

System hamowania awaryjnego oblicza zagrożenie kolizją na podstawie stałego odczytywania pozycji obiektów znajdujących się w polu widzenia czujników. Po wykryciu potencjalnego ryzyka zderzenia system ostrzega o tym kierowcę, a w przypadku braku reakcji inicjuje częściowe lub pełne hamowanie. W efekcie pozwala to uniknąć lub złagodzić skutki kolizji w zakresie prędkości od 5 do 130 km/h. Jeżeli odczyty czujników wskazują, że kolizja jest nieunikniona, fotele, pasy bezpieczeństwa, okna oraz szyberdach zostaną przygotowane do zapewnienia maksymalnej ochrony wszystkich pasażerów.

 

System hamowania awaryjnego w SUV-ach Range Rover jest przystosowany do reagowania w różnych sytuacjach. Jego działanie chroni nie tylko przed zderzeniem z innym samochodem. Czujniki systemu pozwalają wykrywać również ruch pieszych czy rowerzystów. Co więcej, rozwiązanie działa także podczas przejazdu przez skrzyżowania lewostronne i prawostronne. System jest w stanie zidentyfikować zagrożenie kolizją w zaledwie 0,2 sekundy, pozostając o krok przed niebezpieczeństwem.

Emergency Braking System

SYSTEM MONITOROWANIA ZMĘCZENIA KIEROWCY

 

System monitorowania zmęczenia kierowcy wykorzystuje dźwiękowe i wizualne ostrzeżenia, jeżeli wykryje w sposobie prowadzenia oznaki zmęczenia. Wysyłane sygnały mają stanowić zachętę do zrobienia sobie przerwy na trasie, w celu regeneracji sił przed dalszą podróżą. System określa prawdopodobny poziom zmęczenia, analizując ruchy kierownicy za pomocą precyzyjnego czujnika kąta skrętu. Czujniki zwracają również uwagę na sposób obsługi pedałów i innych elementów pojazdu jak np. wycieraczki czy spryskiwacze. Na podstawie tych danych zaawansowany algorytm może określić poziom zmęczenia, odnosząc się również m.in. do czasu trwania podróży.

Monitoring System

WIĘCEJ SYSTEMÓW BEZPIECZEŃSTWA DOSTĘPNYCH W MODELACH RANGE ROVER

Opisane rozwiązania są zaledwie ułamkiem wszystkich systemów bezpieczeństwa wykorzystywanych w modelach z gamy Range Rovera. Wśród dostępnych elementów wyposażenia standardowego i opcjonalnego należy wymienić również:

- Asystenta martwego punktu,

- System wykrywania ruchu przecinającego drogę cofania

- Lusterko wewnętrzne ClearSight,

- Kamerę 3D Surround,

- Aktywny tempomat z asystentem Stop & Go,

- Asystenta wspomagającego utrzymanie pasa ruchu,

- System ostrzegania przed kolizją z tyłu.

Wspomniane systemy są nie tylko kluczowe z punktu widzenia bezpieczeństwa, ale odczuwalnie podnoszą również komfort użytkowania samochodu. Dzięki nim codzienne czynności, takie jak parkowanie, włączanie się do ruchu z miejsca parkingowego tyłem, czy jazda z bagażnikiem wypełnionym po sam dach, stają się nie tylko całkowicie bezpieczne, ale również dużo łatwiejsze i bardziej wygodne.

RANGE ROVER – NIEDOŚCIGNIONY WZÓR LUKSUSOWEGO SUV-A, NIE TYLKO W KWESTII BEZPIECZEŃSTWA

Range Rover to model przełomowy w dziejach motoryzacji. Pierwsza generacja tego SUV-a przetarła szlak dla luksusowych samochodów 4x4, łączących prestiż oraz wszechstronność. Potężne nadwozie połączone ze znakomitymi właściwościami jezdnymi dało początek linii modeli stanowiących wzór dla każdego SUV-a. Obecna generacja Range Rovera to nie tylko wzbudzająca respekt karoseria skrywająca wnętrze godne najbardziej wyrafinowanych limuzyn. Zaawansowane rozwiązania technologiczne sprawiają, że jest to również model bezkompromisowy pod względem bezpieczeństwa i wygody użytkowania.

RANGE ROVER

RANGE ROVER VELAR – NAJMŁODSZY W GAMIE MODELI

Range Rover Velar to model, który uzupełnił gamę marki Land Rover o luksusowego SUV-a średniej wielkości. Samochód od początku wyznaczył poprzeczkę, oferując m.in. największy w swojej klasie bagażnik, a także bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa potwierdzony w najbardziej wymagających testach zderzeniowych. Wysokie wyniki w tym zakresie to w dużej mierze zasługa systemów wpływających na bezpieczeństwo czynne. Wśród zastosowanych rozwiązań można wymienić m.in. autonomiczny system hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania pieszych, czy system wykrywania ruchu przecinającego drogę cofania. To dokładnie te same rozwiązania, które wykorzystuje flagowy model Range Rover.

RANGE ROVER EVOQUE – LUKSUS I BEZPIECZEŃSTWO W KOMPAKTOWYM WYDANIU

Najmniejszy SUV w gamie modeli Range Rover – Evoque, również korzysta z tych samych systemów co jego więksi bracia. Dzięki temu może zaoferować maksymalne bezpieczeństwo oraz wygodę użytkowania, na którą wpływają także kompaktowe rozmiary ułatwiające poruszanie się w zatłoczonym mieście. Luksusowe materiały oraz doskonała jakość wykonania tego samochodu nie pozostawiają złudzeń – model Evoque to Range Rover z prawdziwego zdarzenia.

Wyposażenie modeli Range Rover obejmuje elementy reagujące w sytuacjach, które mogą umknąć uwadze kierowcy. Systemy te wykorzystują podzespoły elektroniczne, takie jak kamery, czujniki oraz radary, które znacząco podnoszą czynne bezpieczeństwo jazdy. Elektronika stale monitoruje sytuację na drodze, czuwając nad tym, aby zapewnić jak najszybszą odpowiedź na zmiany wokół samochodu. Czynne bezpieczeństwo jazdy SUV-ów Range Rovera podnosi też doskonały napęd 4x4 umożliwiający jazdę w warunkach, w których przeważająca większość samochodów staje się zawodna.

NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA

Czym jest bezpieczeństwo czynne (aktywne) samochodu?
  • Na bezpieczeństwo czynne składają się systemy elektroniczne i rozwiązania, które służą zapobieganiu i obniżeniu ryzyka kolizji w trakcie jazdy. Działanie systemów bezpieczeństwa czynnego polega na ostrzeganiu kierowcy o nadchodzącym niebezpieczeństwie. Systemy te mogą również przejąć część kontroli nad układami samochodu – m.in. hamulcowym czy kierowniczym, aby samoczynnie uniknąć kolizji w przypadku braku reakcji kierowcy na wysyłane ostrzeżenia.

Czym jest bezpieczeństwo bierne (pasywne) samochodu?
  • Bezpieczeństwo bierne określa stopień, w jakim samochód i jego systemy chronią pasażerów pojazdu w trakcie kolizji. Na bezpieczeństwo bierne wpływają standardowe obecnie elementy, takie jak pasy bezpieczeństwa czy poduszki powietrzne, a także bardziej nowoczesne rozwiązania. Zaawansowane systemy bezpieczeństwa biernego odpowiadają za m.in. optymalne ustawienie foteli, czy też domknięcie szyb tuż przed uderzeniem. Bezpieczeństwo bierne jest także zależne od konstrukcji nadwozia – kontrolowanej strefy zgniotu czy zastosowanych wzmocnień.

Dlaczego napęd na cztery koła jest uznawany za najbezpieczniejszy?
  • Charakterystyka pracy napędu na cztery koła pozwala wykorzystywać przyczepność wszystkich czterech kół, co znacząco zwiększa możliwości samochodu na mokrych i śliskich nawierzchniach. Samochody wykorzystujące napęd 4x4 pozwalają łatwiej ruszyć z miejsca na podłożu o obniżonej przyczepności, a także są znacznie mniej podatne na poślizgi podczas przyspieszania w zakrętach. Napęd na cztery koła zapewnia skuteczniejszy rozdział momentu obrotowego pomiędzy poszczególnymi kołami. Umieszczenie wału napędowego, mechanizmu różnicowego oraz mostu w tylnej części samochodu, w celu przeniesienia momentu obrotowego również do tylnej osi, wpływa na bardziej równomierny rozkład masy pojazdu.

W jaki sposób przeprowadzane są testy bezpieczeństwa?
  • Ocenie bezpieczeństwa samochodu służą testy zderzeniowe. W Europie testy zderzeniowe są przeprowadzane od 1997 roku przez organizację Euro NCAP. Testy mają na celu możliwie najdokładniejsze odwzorowanie zdarzeń drogowych i porównanie standardów bezpieczeństwa poszczególnych modeli samochodów. W trakcie testów oceniane są skutki zderzenia czołowego, bocznego, z pieszym, a także ze słupem. Podczas wyciągania wniosków oceniane są skutki, jakie wywoła dane zdarzenie na manekinach odwzorowujących osobę dorosłą, dziecko, a także pieszych i innych uczestników ruchu.

Co oznaczają gwiazdki w testach bezpieczeństwa?
  • W celu oceny poziomu bezpieczeństwa poszczególnych modeli samochodów przyznawane są gwiazdki symbolizujące poziom bezpieczeństwa. Maksymalna ocena to pięć gwiazdek. Najgorszą oceną jest natomiast zero gwiazdek. Na ocenę wpływa nie tylko poziom ochrony pasażerów samochodów oraz pieszych, ale także obecność i sprawność działania systemów bezpieczeństwa czynnego, takich jak np. funkcja automatycznego hamowania awaryjnego, czy systemy kontroli toru jazdy. Ilość gwiazdek nie jest równoznaczna pomiędzy odmiennymi klasami samochodów – miejski samochód kompaktowy oceniony na pięć gwiazdek nie zapewnia takiego samego poziomu bezpieczeństwa jak duży SUV, który również uzyskał pięć gwiazdek. Oceny należy porównywać wyłącznie w obrębie samochodów tej samej klasy. Kryteria testowania są regularnie zwiększane, a ważność oceny wynosi 6 lat. Dlatego nie należy również porównywać ocen nowych samochodów, z modelami testowanymi według wcześniej obowiązujących kryteriów.

     

    Uwaga:

     

    Dostępność poszczególnych systemów bezpieczeństwa może się różnić w zależności od wybranej specyfikacji, rynku i wprowadzanych na bieżąco zmian i udoskonaleń. Zapytaj autoryzowanego dealera Land Rover, aby uzyskać najbardziej aktualne informacje o dostępności systemów bezpieczeństwa.

     

    Opisane w niniejszym artykule systemy mają za zadanie jedynie wspomagać kierowcę, jednak to na nim spoczywa odpowiedzialność za stałe monitorowanie warunków ruchu i reagowanie w sytuacji niebezpiecznej.