Odkąd na rynku motoryzacyjnym pojawił się samochód elektryczny, analitycy wręcz prześcigają się w spekulacjach, jaki napęd będzie królował w przyszłości. Początkowo wszyscy przewidywali wielki triumf hybrydy, która miała wyprzeć elektryki. Najnowsze dane pokazują jednak, że wbrew wszystkiemu popularność aut elektrycznych stale rośnie. Sprzedaż samochodów elektrycznych na całym świecie dobiła do 20%. Ten szybki wzrost akcji spowodował prawdziwą rewolucję na rynku motoryzacyjnym. Producenci samochodów prześcigają się w inwestycjach w rozwój elektromobilności. Trwają intensywne prace nad udoskonalaniem samochodu przyszłości, które zwiększają zasięg aut elektrycznych i żywotność baterii.
 

Spis treści:
1. Energia odnawialna kluczem do rozwoju elektromobilnośc

2. Unia Europejska nakazuje strefy czystego transportu

3. Segment zeroemisyjności w Polsce

4. Jaka będzie przyszłość motoryzacji?

5. Pojazdy elektryczne a spalinowe – jakie są różnice?

6. Samochody hybrydowe: czym są i jakie mają zalety?

7. Czy istnieje idealny napęd?

8. Przyszłość samochodów elektrycznych

9. Najczęściej zadawane pytania:
9.1 Jaki jest koszt ładowania samochodu elektrycznego?
9.2 Czy opłaca się kupić samochód elektryczny?
9.3 Ile kosztuje jazda samochodem elektrycznym?
9.4 Samochody elektryczne mają niewielki zasięg
9.5 Samochodów elektrycznych nie ma gdzie ładować
9.6 Czy auta elektryczne są rzeczywiście ekologiczne?
9.7 Samochody elektryczne nie mają takich osiągów

ENERGIA ODNAWIALNA KLUCZEM DO ROZWOJU ELEKTROMOBILNOŚCI

Najnowszy raport Międzynarodowej Agencji Energetycznej IEA wskazuje, jakie mają być kierunki przyszłych działań w dziedzinie czystej energii na całym świecie. Z raportu dowiadujemy się, że pomimo rosnącego zapotrzebowania na energię udało się ograniczyć emisję dwutlenku węgla.

To z pewnością spora zasługa dynamicznego wzrostu sprzedaży pojazdów elektrycznych (EV). Nie ulega wątpliwości, że auta elektryczne przyczyniły się do zmniejszenia zapotrzebowania na paliwa kopalne.

Raport określa 25 wspólnych działań, wśród których pojazdy elektryczne są traktowane priorytetowo. IEA ma na myśli nie tylko intensywne prace nad rozwojem elektromobilności, ale także najszybszy rozwój infrastruktury ładowania i zwiększone tempo rozwoju w dziedzinie akumulatorów.

Aż 45 krajów zobowiązało się zrobić wszystko, co w ich mocy, by czysta energia była najbardziej przystępną cenowo, dostępną i atrakcyjną opcją w każdym głównym sektorze emitującym gazy cieplarniane do 2030 r.

To oznacza, że przed rynkiem motoryzacyjnym otwierają się ogromne możliwości i w niedalekiej przyszłości możemy się spodziewać kolejnego przełomu w dziedzinie elektromobilności.

UNIA EUROPEJSKA NAKAZUJE STREFY CZYSTEGO TRANSPORTU

Unia Europejska od lat dąży do wyeliminowania paliw kopalnych w transporcie, stawiając na zrównoważone i ekologiczne zastosowanie paliw alternatywnych. Strategia Unii Europejskiej zakłada, że od 2035 roku wszystkie nowo sprzedawane samochody w ramach Wspólnoty Europejskiej będą pojazdami zeroemisyjnymi.


Tak zwane strefy czystego transportu to wizja powstania miast bez spalin, które mają ograniczyć emisję CO2 z aut spalinowych.

Plan Unii zakłada spadek emisji o 55% do 2030 roku. W ramach tego ma również wzrosnąć liczba ogólnodostępnych stacji ładowania w krajach unijnych. W 2030 roku ma ich być 3,5 mln, a do 2050 roku planuje się zwiększenie tej liczby do 16,3 mln.

SEGMENT ZEROEMISYJNOŚCI W POLSCE

Dane na podstawie Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM, z końca stycznia 2024 r.)

- Po polskich drogach jeździło aż 100 737 samochodów osobowych z napędem elektrycznym.

- Zarejestrowano łącznie 58 341 samochodów osobowych i użytkowych o napędzie całkowicie elektrycznym (BEV, ang. battery electric vehicles). Tylko w grudniu ta liczba zwiększyła się o 1628 sztuk.

- Park aut w pełni elektrycznych, osobowych (BEV) liczył 52 356 szt., a samych hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) 48 381 szt.

- Liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych zwiększyła się do 697 371 szt.

- Rozwinęła się również infrastruktura ładowania. W Polsce pod koniec stycznia 2024 mieliśmy 6086 ogólnodostępnych punktów ładowania dla pojazdów elektrycznych, w tym 3362 stacje.

- 27% z nich to szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), a 63% stanowiły wolne punkty prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. Tylko w styczniu uruchomiono 153 nowe punkty.

JAKA BĘDZIE PRZYSZŁOŚĆ MOTORYZACJI?

Future Of Motoring

Przyszłość samochodów elektrycznych dla wielu osób wciąż pozostaje wielką niewiadomą. Możemy być jednak pewni, że w przyszłości liczba samochodów elektrycznych nie będzie spadać.

Kolejne europejskie firmy motoryzacyjne deklarują przechodzenie w stu procentach na napędy elektryczne. To może oznaczać, że wkrótce samochody spalinowe zaczną ustępować miejsca samochodom w pełni elektrycznym.

Czy to zwiastuje całkowity koniec aut spalinowych? Trudno jednoznacznie stwierdzić. Możemy się spodziewać, że różnice między rodzajami napędu będą się zacierać.

Charging
Range Rover

Prace nad rozwojem napędów elektrycznych trwają w najlepsze. Koncerny motoryzacyjne inwestują ogromne środki w tę technologię, co może zaowocować szybkim debiutem całkowicie nowych samochodów elektrycznych.

Zapotrzebowanie na samochody elektryczne przyczyniło się także do dynamicznych zmian w produkcji akumulatorów. Producenci prześcigają się w ciągłym udoskonalania konstrukcji aut elektrycznych, a to może przynieść kolejny przełom w motoryzacji.

Możemy się spodziewać nowej generacji aut elektrycznych, które nie będą wymagały kompromisów. Auta te będą nie tylko atrakcyjne cenowo, ale także bogato wyposażone w najnowocześniejsze rozwiązania i napędy 4 × 4. Powstaną auta o zasięgach zbliżonych do obecnych pojazdów spalinowych, a czas ładowania będzie skrócony do minimum.

POJAZDY ELEKTRYCZNE A SPALINOWE – JAKIE SĄ RÓŻNICE?

Samochody elektryczne sprawdzają się nie tylko w codziennym użytkowaniu w mieście, ale podczas dłuższych wypraw.

Samochody elektryczne mają sporą przewagę nad tymi z silnikiem spalinowym. Ich silniki są cichsze i wydajniejsze. Każdy posiada zestaw akumulatorów, z których energia elektryczna przekazywana jest bezpośrednio na koła. Silniki elektryczne sprawiają, że samochód ma niesamowity moment obrotowy, który jest dostępny od chwili startu. To powoduje, że elektryk reaguje znacznie szybciej niż samochody tradycyjne, których wydajność silników wynosi jedynie około 30–40%.

W wielu miastach samochód elektryczny zapewnia bezpłatne parkowanie w strefie parkowania oraz możliwość jazdy buspasem. Istnieje również opcja otrzymania dofinansowania na niektóre samochody elektryczne. To także jazda bez emisji spalin, a elektryki pomagają zmniejszyć hałas, który jest uznawany za rodzaj zanieczyszczenia. Samochody elektryczne są więc bardziej przyjazne dla środowiska.

EV
Range Rover

W ogólnym rozrachunku samochody elektryczne są tańsze i wygodniejsze w użytkowaniu. Można je bowiem ładować tanio we własnym domu, korzystając np. z taryfy nocnej. Ponadto nie trzeba odwiedzać stacji paliw, aby zatankować pojazd, co daje oszczędność czasu.

Ważna jest też rekuperacja, czyli proces odzyskiwania energii w czasie hamowania, które nie jest możliwe w przypadku aut spalinowych. Auta z silnikiem elektrycznym mogą w ten sposób gromadzić energię i ograniczać koszty podróżowania.

Także budowa samochodów elektrycznych jest prostsza w porównaniu z pojazdami spalinowymi. Elektryki nie mają bowiem skomplikowanego silnika z dodatkowym osprzętem. Posiadają prosty elektryczny silnik i uproszczoną skrzynię biegów oraz mniej skomplikowany układ przeniesienia napędu. Ponadto auta elektryczne charakteryzują się niską awaryjnością wynikającą z prostej konstrukcji. Co za tym idzie, ich serwisowanie również jest prostsze i tańsze.

Samochody elektryczne mogą być bardziej przestronne i wygodniejsze dzięki umieszczeniu akumulatorów w podłodze i niewielkim silnikom elektrycznym przy osiach. Także podzespoły nie zajmują tyle miejsca, ile tradycyjne silniki spalinowe. Dysponują zatem większą ilością miejsca w środku, a niekiedy posiadają nawet dwa bagażniki.

Samochody elektryczne oferują większy komfort jazdy. Najnowocześniejsze samochody elektryczne są bardziej dynamiczne, a jednocześnie zapewniają płynną i przyjemną jazdę, pozbawioną hałasu i drgań.

Nic zatem dziwnego, że auta elektryczne stają się coraz bardziej atrakcyjną alternatywą dla tradycyjnych pojazdów spalinowych.

SAMOCHODY HYBRYDOWE: CZYM SĄ I JAKIE MAJĄ ZALETY?

Pomimo rosnącej popularności samochodów elektrycznych wciąż wielu kierowców nie chce zrezygnować z tradycyjnych silników spalinowych. Rozwiązaniem mogą być auta hybrydowe, które łączą zalety obu rodzajów napędu.


W samochodach hybrydowych występują dwie formy napędu: mamy tu podobnie jak w tradycyjnych samochodach, silnik spalinowy – benzynowy lub wysokoprężny – oraz silnik elektryczny.

W zależności od stopnia, w jakim silnik elektryczny wspomaga silnik spalinowy, wyróżniamy miękką hybrydę (Mild Hybrid Electric Vehicle), pełną hybrydę (full hybrid, HEV) lub hybrydę typu plug-in (PHEV-Plug-In Hybrid Electric Vehicle).

Do najbardziej luksusowych należą między innymi Range Rover Velar, Defender 110 czy Discovery Sport, wszystkie wstępujące w wariancie elektrycznej hybrydy PHEV.

ZALETY AUT HYBRYDOWYCH

Do niewątpliwych zalet hybrydy należy ich większy zasięg bez konieczności ładowania. Dzięki temu samochody hybrydowe mogą pokonywać dłuższe trasy bez konieczności częstego ładowania. Zawdzięczają to połączeniu zasięgu silnika spalinowego i elektrycznego.


Kolejnym atutem tego rodzaju napędu będzie niższe zużycie paliwa i niższe koszty eksploatacji niż w autach z konwencjonalnym napędem. W aucie hybrydowym silnik elektryczny wspomagany jest przez silnik spalinowy, a to prowadzi do obniżenia zużycia paliwa, co przekłada się na niższe koszty eksploatacji.

RANGE ROVER VELAR PHEV

Może pokonać w trybie czysto elektrycznym do 64 km.

Tryb jazdy hybrydowej, dający niezwykle duży zasięg.

RANGE ROVER VELAR PHEV

Może pokonać w trybie czysto elektrycznym do 64 km.

Tryb jazdy hybrydowej, dający niezwykle duży zasięg.

Nie bez znaczenia pozostaje również aspekt ekologiczny. Hybrydy emitują mniej szkodliwych substancji do atmosfery niż samochody z tradycyjnym silnikiem spalinowym. Hybrydy typu plug-in mogą poruszać się na krótkich dystansach w trybie w pełni elektrycznym. Dzięki temu są bardziej przyjazne dla środowiska.

Także w przypadku hybryd możemy skorzystać z bezpłatnego parkowania czy możliwości jazdy buspasem.

Oszczędności w eksploatacji to kolejna zaleta hybryd, zwłaszcza gdy mamy na myśli hybrydy typu plug-in i regularnie korzystamy z ładowania zewnętrznego źródła energii.

Rekuperacja, czyli podobnie jak w przypadku aut elektrycznych proces odzyskiwania energii podczas hamowania dodatkowo ogranicza zużycie paliwa.

DISCOVERY SPORT

Hybryda elektryczna typu plug-in (PHEV) z w pełni elektrycznym zasięgiem do 61 km oferuje niezwykłą wygodę i elastyczność

Przy używaniu szybkiej ładowarki DC Ładowanie od 0 do 80 procent trwa około 30 minut.

DISCOVERY SPORT

Hybryda elektryczna typu plug-in (PHEV) z w pełni elektrycznym zasięgiem do 61 km oferuje niezwykłą wygodę i elastyczność

Przy używaniu szybkiej ładowarki DC Ładowanie od 0 do 80 procent trwa około 30 minut.

CZY ISTNIEJE IDEALNY NAPĘD?

Decydując się na odpowiedni rodzaj napędu, warto rozważyć jazdę testową. Testując różne rodzaje aut, możemy znaleźć ten, który najlepiej odpowiada naszym potrzebom.


Można też wybrać pojazd, który daje możliwość skorzystania z różnych źródeł napędu. Takim przykładem jest Range Rover z platformą MLA-flex, która umożliwia wybór napędu spalinowego, hybrydowego i elektrycznego. Każdy z nich połączony jest z napędem AWD oraz luksusowym nadwoziem.

NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA:

Jaki jest koszt ładowania samochodu elektrycznego?
  • Ładowanie samochodu elektrycznego jest zazwyczaj tańsze niż tankowanie samochodu spalinowego, jednak koszt może się różnić w zależności od różnych czynników, w tym od dodatkowych opłat takich jak czas postoju na stacji ładowania. Koszt ładowania elektryków zależy też od rodzaju ładowarki, pojemności baterii, taryfy energetycznej oraz lokalizacji. Przykładowo ładowanie z gniazdka sieciowego może kosztować od 0,60 zł do 0,80 zł za kWh, podczas gdy na stacji DC może wynosić od 2,00 zł do 3,00 zł za kWh.

Czy opłaca się kupić samochód elektryczny?
  • Tak, warto rozważyć zakup samochodu elektrycznego ze względu na spore korzyści takie jak: możliwość korzystania z buspasów, bezpłatne parkowanie w wybranych miastach oraz swobodny wjazd do stref czystego transportu. Ponadto nowelizacja ustawy o elektromobilności ma na celu ułatwienie instalacji punktów ładowania w budynkach wielorodzinnych, co ułatwia korzystanie z samochodu elektrycznego. Współczesne elektryki są bardzo zaawansowane technologicznie. Innowacyjne baterie to akumulatory o coraz większych zasięgach. Nowoczesne rozwiązania w tej dziedzinie zachęcają do zakupu nie tylko przedsiębiorców, ale i osoby fizyczne. Jeśli nie mamy możliwości korzystania z ładowarki, warto rozważyć napędy hybrydowe, np. hybrydy MHEV.

Ile kosztuje jazda samochodem elektrycznym?
  • Koszt jazdy samochodem elektrycznym może być znacznie mniejszy niż samochodem spalinowym. Średnie zużycie energii przez auta elektryczne wynosi około 15 kWh/100 km. Jeśli założymy, że ładujemy swojego elektryka w domu, a taryfa za prąd jest stała i wynosi 0,66 zł/kWh, przejazd 100 km to wydatek ok. 15 zł w cyklu mieszanym. Za przejazd podobnej trasy samochodem spalinowym trzeba zapłacić 2–3 razy więcej. Jeśli wziąć pod uwagę tankowanie i koszty eksploatacji, jazda samochodem elektrycznym jest tańsza. W zależności od różnych czynników można zaoszczędzić kilkadziesiąt złotych na każde 100 km

Samochody elektryczne mają niewielki zasięg?
  • Zasięgi w autach elektrycznych są coraz większe. Konieczność częstego ładowania i wielogodzinne stanie samochodami elektrycznymi na stacjach ładowania to już przeszłość. Wiele elektryków oferuje zasięgi powyżej 400 kilometrów na jednym ładowaniu. Ponadto przewagą dzisiejszego elektryka są nowoczesne akumulatory. Baterie, które naładujemy nawet w kilkanaście minut, znacznie ułatwiają korzystanie z aut elektrycznych w trasie. Dzięki temu możemy osiągnąć zasięgi zbliżone do tych w autach spalinowych.

Samochodów elektrycznych nie ma gdzie ładować?
  • Szybki wzrost liczby stacji ładowania powoduje, że ładowanie aut elektrycznych nie stanowi już problemu. Średnio co 100 km można znaleźć stację ładowania, a w najbliższych latach ma się ich pojawić jeszcze więcej. Stacje ładowania coraz częściej pojawiają się w miejscach publicznych, takich jak centra handlowe, supermarkety, parkingi i restauracje, umożliwiając wygodne ładowanie podczas wykonywania codziennych czynności. Auto elektryczne można też łatwo ładować w domu, a montaż ładowarki typu wallbox w garażu, carportcie lub na prywatnym miejscu parkingowym umożliwia szybsze i bezpieczniejsze ładowanie.

Czy auta elektryczne są rzeczywiście ekologiczne?
  • Europa stawia na elektromobilność. Z analizy badań Europejskiej Federacji Transportu i Środowiska nad wpływem produkcji energii z paliw kopalnych oraz wydobycia metali na środowisko naturalne jasno wynika, że emisja CO2 z samochodów elektrycznych jest średnio trzy razy mniejsza niż z pojazdów spalinowych w Europie. Ponadto rosnące zapotrzebowanie na energię oraz przepisy dotyczące ochrony środowiska będą przyczyniać się do zwiększenia udziału energii ze źródeł odnawialnych. Dlatego eksploatacja samochodów elektrycznych, w tym tych już zakupionych, będzie stawać się coraz bardziej ekologiczna. Wzrost liczby pojazdów elektrycznych przyczyni się do ograniczenia zanieczyszczenia powietrza oraz zmniejszenia hałasu.

Czy samochody elektryczne i PHEV nie mają takich osiągów jak spalinowe?
  • Dzisiejsze technologie sprawiają, że najnowsze modele elektryków posiadają silniki o sporej mocy. Przykładowo modele PHEV Range Rovera posiadają silnik elektryczny o mocy 160 kW i 6-cylindrowy silnik benzynowy Ingenium o pojemności aż 3,0 l w jednym z 2 wariantów mocy. To pozwala na uzyskanie łącznej mocy systemowej 460 lub 550 KM. Pod podłogą kabiny znajduje się akumulator litowo-jonowy o pojemności aż 38,2 kWh. To wielkość niemal 3 razy taka jak w poprzedniej generacji.