Spalanie standardowej hybrydy typu plug-in może wynosić jedynie 1,5 l benzyny na 100 km, a zasięg samochodów hybrydowych tego typu w trybie elektrycznym to nawet ok. 60 km. To jednak nie koniec korzyści, jakie oferuje ten rodzaj napędu. Dowiedz się, co potrafią auta wyposażone w układ typu plug-in.

Spis treści:

1. Hybryda typu plug-in – czym się charakteryzuje?

2. Ile kilometrów przejedzie hybryda na silniku elektrycznym?

3. Zasięg i spalanie hybrydy w mieście

4. Zasięg i spalanie hybrydy w trasie

5. Dla kogo jest hybryda typu plug-in?

6. Najczęściej zadawane pytania
6.1 Czy koszt użytkowania auta hybrydowego jest wyższy od tradycyjnego?
6.2 Czy samochód hybrydowy może być zeroemisyjny?
6.3 Jak realizowany jest napęd na cztery koła w hybrydach PHEV?

HYBRYDA TYPU PLUG-IN – CZYM SIĘ CHARAKTERYZUJE?

Samochody hybrydowe typu plug-in, inaczej PHEV, wyposażone są w silnik spalinowy oraz co najmniej jeden silnik elektryczny. Jak sama nazwa wskazuje, ich akumulatory można ładować za pomocą domowego gniazdka. W takim przypadku czas uzupełnienia poziomu energii to kilka godzin. Wielu użytkowników decyduje się jednak na zamontowanie w garażu domowej ładowarki typu "wall-box". Taka ładowarka o mocy 7 kW pozwala naładować akumulator Range Rovera Velar PHEV do pełna w 2 h 16 min. Szybka ładowarka publiczna typu DC pozwoli natomiast błyskawicznie uzupełnić poziom energii w akumulatorze w ciągu dnia, np. podczas zakupów. Naładowanie takiego samego akumulatora do 80% zajmie jej bowiem zaledwie 30 min.

Co ważne, samochód z napędem hybrydowym typu plug-in może poruszać się także wyłącznie z wykorzystaniem silnika elektrycznego. Zaletę tę docenią przede wszystkim kierowcy, którym auto służy głównie do codziennego dojeżdżania do pracy. Standardowo zasięg w trybie elektrycznym to bowiem kilkadziesiąt kilometrów, co w zupełności wystarcza, aby w warunkach miejskich dojechać do biura czy na zakupy, a następnie wrócić do domu. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby korzystać wyłącznie z jednostki spalinowej albo z obydwu silników naraz, wykorzystując przy tym pełną moc układu hybrydowego.

PHEV należy więc traktować jako pomost między silnikami spalinowymi a napędem wyłącznie elektrycznym. Na krótkich dystansach hybryda plug-in jest zeroemisyjna. Na dłuższych silnik elektryczny wspiera silnik spalinowy, co gwarantuje dodatkową moc i moment obrotowy, a jednocześnie ogranicza zużycie paliwa. A ile pali hybryda plug-in na autostradzie i w mieście? O tym za chwilę.

ILE KILOMETRÓW PRZEJEDZIE HYBRYDA NA SILNIKU ELEKTRYCZNYM?

Realny zasięg samochodu hybrydowego typu plug-in w trybie elektrycznym szacuje się na 40-50 km, co trzeba uznać za wystarczające w miejskiej i podmiejskiej eksploatacji. Musisz jednak pamiętać, że wartość ta uzależniona jest od wielu czynników. Na zasięg hybrydy wpływa m.in. natężenie ruchu, temperatura powietrza czy prędkość, z jaką się poruszasz.

Warto wiedzieć, że samo gwałtowne przyspieszenie powoduje, że akumulator szybciej się rozładowuje. Z tego względu warto planować trasę w taki sposób, by unikać wykonywania tego manewru, a co za tym idzie – w pełni wykorzystywać możliwości trybu elektrycznego. Podobnie jest z dużymi prędkościami – im szybciej jedziesz, tym szybciej akumulator traci energię. Niskie temperatury sprawiają z kolei, że sprawność baterii spada, a to przekłada się bezpośrednio na mniejszy zasięg.

Parked Discovery

ZASIĘG I SPALANIE HYBRYDY W MIEŚCIE

Miasto jest idealnym miejscem do tego, aby w pełni wykorzystać potencjał hybrydy typu plug-in. Poruszanie się w tym środowisku to przede wszystkim pokonywanie niewielkich dystansów ze stosunkowo niskimi prędkościami. Tego typu przejazdy można odbywać w trybie elektrycznym, a co za tym idzie – hybryda plug-in nie potrzebuje w ogóle paliwa. Jak już wspomnieliśmy, maksymalny zasięg samochodu „z wtyczką” to ok. 50 km. Jeśli zatem przyjmiemy, że użytkownik nie pokonuje w trakcie dnia dłuższego dystansu, spalanie hybrydy w mieście może być zerowe.

W razie rozładowania akumulatora możliwe jest kontynuowanie jazdy przy wykorzystaniu silnika spalinowego.

ZASIĘG I SPALANIE HYBRYDY W TRASIE

Zalety napędu hybrydowego można odczuć również w warunkach pozamiejskich. Chodzi tutaj przede wszystkim o moc maksymalną układu, która zapewnia doskonałe osiągi. Należy mieć jednak świadomość, że hybryda na autostradzie czy drodze krajowej, wykorzystując częściej silnik spalinowy, ma większy apetyt na paliwo niż w mieście. Prędkość maksymalna w trybie elektrycznym to wprawdzie 140 km/h (np. Range Rover Velar, Range Rover), ale w praktyce w warunkach jazdy pozamiejskiej najlepiej sprawdza się korzystanie z obydwu silników jednocześnie, tj. jazda w standardowym trybie hybrydowym.

Dzięki temu motor spalinowy jest odciążony, co jest szczególnie widoczne podczas ruszania i przyspieszania, a więc w momentach, w których zapotrzebowanie na paliwo jest największe. Korzystając ze wsparcia jednostki elektrycznej, można skutecznie ograniczyć wspomniany apetyt.

Ile pali hybryda i jaki ma zasięg? Sprawdź przykładowe wartości w poniższej tabeli:

Ile pali hybryda i jaki ma zasięg?
Model Zasięg w trybie elektrycznym* Spalanie w cyklu mieszanym*
Defender 2,0 l 404 KM 43 km od 2,8 l/100 km
Discovery Sport 1,5 l 309 KM 60 km od 1,5 l/100 km
Range Rover Evoque 1,5 l 309 KM 62 km od 1,5 l/100 km
Range Rover 3,0 l 510 KM 113 km od 0,8 l/100 km

*Dane zgodne z normą WLTP. WLTP to oficjalna procedura testowa UE używana do obliczania znormalizowanego zużycia paliwa i emisji CO₂ dla samochodów osobowych. Mierzy zużycie paliwa/energii, zasięg oraz emisję. Ma to na celu przedstawienie danych bardziej zbliżonych do rzeczywistego stylu jazdy. Testom poddawane są pojazdy z opcjonalnym wyposażeniem oraz z bardziej wymagającą procedurą testową i profilem jazdy. Aktualne dane dostępne u autoryzowanych dealerów.

DLA KOGO JEST HYBRYDA TYPU PLUG-IN?

Samochód z napędem hybrydowym typu plug-in to doskonałe rozwiązanie dla osób, które każdego dnia pokonują dystans kilkudziesięciu kilometrów w drodze do pracy i do domu. Odległości rzędu 40-50 km można bowiem spokojnie pokonywać, korzystając wyłącznie z silnika elektrycznego. Żeby jednak „jazda na prądzie” była możliwa, konieczne jest naładowanie akumulatorów. Z tego względu konieczne jest stanowisko ładowania, np. w garażu. Będąc w pracy lub na zakupach w centrum handlowym, można natomiast skorzystać ze specjalnej szybkiej ładowarki.

Co istotne, poruszanie się w trybie elektrycznym wiąże się z brakiem emisji spalin. Z tego względu kierowca samochodu z napędem hybrydowym typu plug-in może wjechać do tzw. stref czystego transportu, co jest ogromną zaletą w wielkim mieście.

 

Jazda na prądzie to także brak hałasu i wibracji, jakie generuje silnik spalinowy. To idealna propozycja dla wszystkich, którzy cenią ciszę i spokój czy lubią delektować się w podróży ulubioną muzyką. Napęd hybrydowy to oczywiście także troska o środowisko. Jazda w trybie elektrycznym jest bowiem całkowicie bezemisyjna, a podczas podróży z łącznym wykorzystaniem obydwu silników emisja dwutlenku węgla jest zdecydowanie mniejsze niż w przypadku tradycyjnych pojazdów. Warto pamiętać, że używając trybu elektrycznego możemy uniknąć emitowania spalin wewnątrz budynku czy w pobliżu przestrzeni mieszkalnej. Dodajmy też, że samochód możemy wygodnie wpinać do ładowania na noc jak smartfon i ograniczyć do minimum konieczność odwiedzania stacji paliw.

NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA

Czy koszt użytkowania auta hybrydowego jest wyższy od tradycyjnego?
  •   

    Specyfika samochodów hybrydowych sprawia, że ogólne koszty mogą być niższe. Nie dość, że auta hybrydowe plug-in mniej palą, to jeszcze mogą poruszać się tylko na energii elektrycznej. Także wiele elementów, takich jak klocki i tarcze hamulcowe czy podzespoły silnika spalinowego, zużywają się wolniej.

Czy samochód hybrydowy może być zeroemisyjny?
  •   

    Tak. Na krótszych dystansach, kiedy pracuje tylko jednostka elektryczna, nie są emitowane żadne spaliny.

Jak realizowany jest napęd na cztery koła w hybrydach PHEV?
  •   

    Niektóre hybrydy (np. Range Rover Evoque PHEV, Discovery Sport PHEV) wykorzystują umieszczony z tyłu silnik do napędzania tylnej osi. Takie rozwiązanie pozwala na wyeliminowanie obszernego układu przeniesienia napędu i oszczędność miejsca w kabinie. W przypadku mocniejszych i większych samochodów (np. Range Rover Velar PHEV, Defender PHEV) silnik elektryczny zespala się ze skrzynią biegów i łączy z klasycznym układem przeniesienia napędu 4x4. Daje to niemal nieograniczone możliwości przekierowywania potężnego momentu obrotowego obu jednostek na poszczególne koła. Dzięki temu samochody te w terenie sprawują się co najmniej tak dobrze, jak spalinowe odpowiedniki.

DEFENDER

Zdolny do wielkich rzeczy

– Charakterystyczna sylwetka
– Zdolności terenowe i opanowanie w każdej sytuacji
– Unikalna, bogata oferta wyposażenia opcjonalnego i personalizacji
– Wyposażony w zaawansowane technologie Pivi Pro

DEFENDER

Zdolny do wielkich rzeczy

– Charakterystyczna sylwetka
– Zdolności terenowe i opanowanie w każdej sytuacji
– Unikalna, bogata oferta wyposażenia opcjonalnego i personalizacji
– Wyposażony w zaawansowane technologie Pivi Pro

DISCOVERY SPORT

Wszechstrony i kompaktowy SUV

– Zdolności terenowe i opanowanie w każdej sytuacji
– Nowoczesne technologie Clearsight
– Przemyślane rozwiązania dot. schowków i przechowywania bagażu
– Możliwość wyboru pomiędzy dwoma pakietami nadwozia
– Luksusowe wnętrze z bogatą ofertą wyposażenia opcjonalnego

DISCOVERY SPORT

Wszechstrony i kompaktowy SUV

– Zdolności terenowe i opanowanie w każdej sytuacji
– Nowoczesne technologie Clearsight
– Przemyślane rozwiązania dot. schowków i przechowywania bagażu
– Możliwość wyboru pomiędzy dwoma pakietami nadwozia
– Luksusowe wnętrze z bogatą ofertą wyposażenia opcjonalnego

NOWY RANGE ROVER

Dostępny od stycznia 2022 roku.

Kwintesencja elegancji
– Bezkompromisowa moc i osiągi
– Ekskluzywny i komfortowy
– Posiadający charakterystyczną i ponadczasową sylwetkę
– Pewność na drodze i w terenie

NOWY RANGE ROVER

Dostępny od stycznia 2022 roku.

Kwintesencja elegancji
– Bezkompromisowa moc i osiągi
– Ekskluzywny i komfortowy
– Posiadający charakterystyczną i ponadczasową sylwetkę
– Pewność na drodze i w terenie