Mechanizm różnicowy i dyferencjał to dwie nazwy rozwiązania spotykanego w niemal każdym samochodzie. Dzięki jego obecności nie występuje ryzyko utraty przyczepności np. podczas pokonywania zakrętów, gdy lewe i prawe koło osi napędowej osiągają różne prędkości obrotowe. Blokada mechanizmu różnicowego jest z kolei niezbędna do sprawnego poruszania się aut terenowych poza utwardzonymi drogami. Wyjaśniamy czym jest mechanizm różnicowy i jak blokada dyferencjału ułatwia pokonywanie trudnego terenu.
Spis treści:
1. Czym jest mechanizm różnicowy?
2. Jak działa blokada mechanizmu różnicowego?
3. Rodzaje blokad dyferencjału
4. Blokada dyferencjału – jak używać w autach terenowych?
5. Defender – lider w technologii off-road
5.1 Defender 90 - wyjątkowo zwrotny w terenie
5.2 Defender 110 - funkcjonalny i komfortowy
5.3 Defender 130 - niezwykła wszechstronność
6. Najczęściej zadawane pytania
6.1 Czym jest blokada mechanizmu różnicowego i jak działa?
6.2 Jakie są rodzaje blokad mechanizmu różnicowego?
6.3 Kiedy należy używać blokady mechanizmu różnicowego w samochodach terenowych?
6.4 Czy blokada mechanizmu różnicowego może być szkodliwa dla auta na asfalcie?
6.5 Jakie samochody najczęściej wyposażone są w blokadę mechanizmu różnicowego?
Mechanizm różnicowy to rodzaj przekładni mechanicznej, która składa się z wielu kół zębatych, a jego funkcją jest przenoszenie momentu obrotowego pomiędzy kołami. Zadaniem tego układu jest kompensowanie różnicy prędkości obrotowej kół podczas pokonywania torów o zróżnicowanych długościach, czyli np. podczas jazdy po łuku. Otwarty mechanizm różnicowy składa się ze stożkowych kół zębatych umieszczonych w wirującej obudowie połączonej z kołem talerzowym. Do tego ostatniego elementu mechanizmu różnicowego trafia moment obrotowy ze skrzyni biegów, który następnie rozdzielany jest przez koła zębate znajdujące się w obudowie dyferencjału.
Mechanizm różnicowy należy do elementów układu napędowego. Rozwiązanie to stosowane jest w samochodach z napędem przednim, tylnym oraz na cztery koła. Główna różnica polega na umieszczeniu obudowy mechanizmu z przodu lub z tyłu skrzyni biegów bądź między osiami napędowymi w przypadku aut napędzanych na obie osie. Dyferencjał zapobiega poślizgowi kół, który występowałby w sytuacji, gdy taka sama ilość momentu obrotowego trafiałaby do obu kół osi napędowej np. podczas pokonywania zakrętów. W trakcie jazdy po łuku koło znajdujące się po zewnętrznej stronie zakrętu pokonuje nieco większy dystans niż koło zlokalizowane po wewnętrznej stronie, co sprawia, że prędkości obrotowe kół różnią się od siebie. Dzięki obecności mechanizmu różnicowego możliwe jest osiąganie dużej przyczepności podczas zmiany kierunku jazdy samochodu.
Blokada mechanizmu różnicowego, nazywana także blokadą mostu, znacznie ułatwia jazdę w trudnym terenie. Rozwiązanie to stosowane jest nie tylko w samochodach terenowych, lecz także m.in. w niektórych ciężarówkach i ciągnikach rolniczych. Pojazdy ze standardowym mechanizmem różnicowym nie radzą sobie zbyt dobrze poza utwardzonymi drogami, zwłaszcza gdy nawierzchnia staje się błotnista, oblodzona lub sypka. W takich warunkach brak blokady mechanizmu różnicowego sprawia, że moment obrotowy trafia do koła, które ma mniejszą przyczepność i dochodzi wtedy do jego buksowania. Jednocześnie napęd nie jest przenoszony na drugie koło, co często powoduje unieruchomienie pojazdu.
Blokada dyferencjału w samochodach terenowych sprawia, że siła napędowa płynąca z silnika trafia do wszystkich kół osi napędowych także w sytuacji, gdy jedno z nich utraciło przyczepność. Elementy mechanizmu różnicowego zostają wtedy tymczasowo scalone poprzez zablokowanie koła talerzowego dyferencjału z kołami koronowymi półosi napędowych. Tzw. blokada mostu zapobiega przenoszeniu większej ilości momentu obrotowego na koło ulegające poślizgowi i dzięki temu samochód jest w stanie pokonywać znacznie trudniejszy teren niż auto ze standardowym dyferencjałem.
Blokada mechanizmu różnicowego może być sterowana na różne sposoby. Do najczęściej stosowanych sposobów sterowania dyferencjałem należą następujące rozwiązania:
Mechaniczna blokada mechanizmu różnicowego wymaga dopasowania trybu pracy do aktualnych warunków drogowych. Podczas jazdy utwardzonymi drogami blokady mechanizmów różnicowych nie mogą być włączone, ponieważ wpływa to bardzo negatywnie na właściwości jezdne podczas pokonywania zakrętów. Ponadto mechaniczne blokady mostu w trakcie jazdy po asfalcie powodują uszkodzenia w układzie napędowym, co może powodować wyciek oleju lub znacznie poważniejsze awarie. Tego rodzaju blokady mechanizmu różnicowego należy włączyć bezpośrednio przed pokonywaniem przeszkody, gdy auto stoi lub porusza się z niewielką prędkością i wyłączyć niezwłocznie po jej pokonaniu.
Elektroniczne blokady mechanizmu różnicowego stosowane w modelach takich jak Defender są znacznie łatwiejsze w użyciu od mechanicznych odpowiedników. Dzięki zastosowaniu mokrych sprzęgieł wielopłytkowych możliwe jest automatyczne przeniesienie całkowitej dystrybucji momentu obrotowego pomiędzy przednią a tylną osią w zaledwie 165 milisekund. Co więcej, rozwiązania wyprawowe stosowane w modelu Defender zapewniają doskonałą trakcję nawet podczas jazdy po najbardziej wymagających rodzajach nawierzchni terenowych.
ZAPANUJ NAD KAŻDYM TERENEM
Defender to ikona off-roadu, która oferuje zaawansowane technologie, czyniące z niego niezawodnego towarzysza wypraw na trudnym terenie.
Każdy z modeli Defendera jest wsparty przez elektronicznie sterowaną blokadę mechanizmu różnicowego, która zapewnia pełną kontrolę nad pojazdem w najtrudniejszych warunkach, takich jak błoto, śnieg, piasek czy skały. Dzięki automatycznemu rozdzielaniu momentu obrotowego między koła, Defender potrafi poradzić sobie tam, gdzie standardowe pojazdy tracą przyczepność.
Defender 90 to najbardziej kompaktowy z rodziny Defenderów, co czyni go niezwykle zwrotnym w terenie i na wąskich ścieżkach. Z pomocą elektronicznie sterowanej blokady mechanizmu różnicowego oraz systemu Terrain Response 2, ten model dostosowuje się do aktualnych warunków drogowych, automatycznie przełączając tryby jazdy, aby zapewnić maksymalną trakcję. Kąt natarcia i zejścia w Defenderze 90 pozwala na bezpieczne pokonywanie stromych przeszkód, a jego kompaktowe wymiary dają mu przewagę w manewrowaniu w trudnym terenie.
Model Defendera 110 oferuje jeszcze większą wszechstronność i komfort, a przy tym nie traci nic ze swoich off-roadowych umiejętności. Z większą przestrzenią dla pasażerów i bagażu, Defender 110 doskonale sprawdza się zarówno na długich wyprawach terenowych, jak i w codziennym użytkowaniu. Wyposażony w system Hill Descent Control oraz zaawansowane zawieszenie pneumatyczne, model zapewnia stabilność i kontrolę nawet na stromych zjazdach i w trudnym terenie. Elektroniczna blokada dyferencjału w Defenderze 110, podobnie jak w pozostałych wersjach, gwarantuje, że moment obrotowy jest przekazywany na te koła, które mają najlepszą przyczepność, niezależnie od rodzaju podłoża.
Ten Defender to najbardziej przestronny model w gamie Defenderów, oferujący miejsce dla aż ośmiu pasażerów, co czyni go idealnym wyborem dla dużych rodzin lub grup podróżujących w wymagające tereny. Mimo większych wymiarów, Defender 130 zachowuje pełne zdolności off-roadowe, w tym imponującą głębokość brodzenia do 900 mm. Dzięki większej masie i długości, blokada mechanizmu różnicowego w tym modelu odgrywa istotną rolę w zapewnieniu płynności jazdy po wymagających szlakach. Niezależnie od tego, czy poruszamy się po skałach, piaskach pustyni, czy przemierzamy rzeki, Defender 130 oferuje niezrównaną kontrolę i stabilność, które umożliwiają pokonanie najtrudniejszych wyzwań.
Uwaga:
Wymienione w niniejszym artykule funkcje i dane mogą być dostępne tylko w określonych wersjach wyposażenia. Szczegóły dotyczące dostępności elementów wyposażenia, funkcji, warunki gwarancji oraz aktualne dane techniczne dostępne są u autoryzowanych dealerów.