Podróżowanie własnym pojazdem stało się niezwykle popularne jako alternatywa do tradycyjnych form turystyki. Caravaning to nowy sposób na turystykę motoryzacyjną, pozwalający na bliższy kontakt z naturą i umożliwiający zwiedzanie mniej dostępnych miejsc. To także idealna forma podróży dla rodzin oraz osób ceniących swobodę i niezależność. Caravaning nie ogranicza się jedynie do podróży kamperem lub przyczepą kempingową. Możemy bowiem wybrać samochód do ciągnięcia przyczepy lub odpowiednio wyposażyć swój pojazd, aby zapewnić sobie wypoczynek i miejsce do spania, nawet gdy na wyjazd szykuje się cała rodzina. Sprawdzamy, jakie auta są odpowiednie do tej formy turystyki.
Spis treści:
1. Caravaning — skąd to się w ogóle wzięło?
2. Moda na caravaning w Polsce
3. Przyczepa kempingowa czy kamper?
4. Przepisy dotyczące caravaningu w Polsce
5. Jakie auto wybrać do ciągnięcia przyczepy kempingowej?
6. Modele – stworzone do holowania przyczepy kempingowej
6.1. Wysoki uciąg samochodu – dlaczego jest ważny?
6.2. Hak holowniczy - elektrycznie wysuwany
6.3. Systemy wspomagające manewrowanie i stabilność
6.4. Kamery pozwalające obserwować hak i dyszel w czasie jazdy
7. Samochód, w którym można wygodnie spać
7.1. Namiot dachowy - dodatkowe miejsca do spania
8. Najczęściej zadawane pytania
8.1. Napęd na cztery koła – czy jest potrzebny przy caravaningu?
8.2. Namiot dachowy - dodatkowe miejsca do spania
8.3. Co lepsze do caravaningu kampery czy przyczepy kempingowe?
8.4. Jaka jest dopuszczalna masa całkowita przyczepy bez hamulca?
Caravaning, czyli podróżowanie z przyczepą kempingową lub kamperem ma swoje korzenie w XIX wieku, kiedy Anglicy zaczęli korzystać z konnych wozów mieszkalnych do rekreacyjnych wypraw. W 1907 roku, w Wielkiej Brytanii powstał pierwszy na świecie klub caravaningowy – „The Caravan Club”, który zrzeszał miłośników podróżowania z „domem na kółkach”. Intensywny rozwój caravaningu w XX wieku doprowadził do utworzenia Światowej Federacji Campingu i Caravaningu (FICC) w 1933 roku, która koordynuje działalność caravaningową na świecie, a Polska dołączyła do niej poprzez Polską Federację Campingu i Caravaningu. W Polsce caravaning w zorganizowanej formie rozpoczął się w 1973 roku od powstania Koła Caravaningu w Automobilklubie Warszawskim.
Obecnie opieką nad caravaningiem zajmuje się przede wszystkim Polski Związek Motorowy (PZM), który istnieje od 1950 roku, będąc efektem połączenia Automobilklubu Polski i Polskiego Związku Motocyklowego. PZM pełni rolę integratora i koordynatora licznych organizacji i klubów związanych z turystyką caravaningową. Związek wspiera rozwój tej formy turystyki, organizując i propagując zarówno krajowe, jak i zagraniczne wyprawy caravaningowe.
Caravaning [wym. karawaning], pochodzi z języka angielskiego i oznacza turystykę polegającą na podróżowaniu samochodem z przyczepą campingową. Moda na caravaning dotarła również do Polski, stąd caravaning w naszym kraju zwany jest również karawaningiem.
Popularność tej formy turystyki w Polsce stale rośnie, przyciągając coraz więcej osób szukających niezależności, swobody i bliskości z naturą. Podróżowanie z przyczepą kempingową lub kamperem stało się idealnym sposobem na spędzanie czasu z rodziną, gdzie każdy dzień podróży to nowe, niezaplanowane przygody. To nie tylko wygodna alternatywa dla tradycyjnych form wypoczynku, ale także styl życia, który pozwala na pełną elastyczność – zatrzymujemy się gdzie chcemy i kiedy chcemy, odkrywając najpiękniejsze zakątki bez ograniczeń.
Caravaning daje możliwość podróżowania we własnym tempie w celach krajoznawczych, nocowania w malowniczych miejscach i cieszenia się chwilą z dala od zatłoczonych hoteli. Dla wielu osób to forma wolności, która idealnie wpisuje się w ideę slow-life i odpoczynku bez pośpiechu.
Przy wyborze między przyczepą kempingową a kamperem warto rozważyć korzyści płynące z posiadania przyczepy. Jedną z największych zalet przyczepy kempingowej jest możliwość jej odczepienia na kempingu, co daje pełną swobodę korzystania z samochodu. Ponadto samochód bez obciążenia staje się bardziej zwrotny i pozwala na dojazd do miejsc niedostępnych dla dużych, często ograniczonych rozmiarami i możliwością wykonywania manewrów kamperów. Dzięki temu możemy wygodnie zwiedzać okolicę, nie unikając wąskich uliczek w miastach, czy wjeżdżać w trudniejszy teren, gdzie kamper nie miałby szans dotrzeć. Zatem przyczepa będzie idealnym rozwiązaniem dla tych, którzy chcą cieszyć się komfortem kempingu, jednocześnie zachowując elastyczność i niezależność podczas podróży nawet w trudno dostępnych terenach.
Caravaning to doskonała opcja, z której można skorzystać np. gdy wybieramy się na wakacje. Wakacje z przyczepą kempingową mają wiele zalet, ale trzeba mieć świadomość tego, że ten model wyjazdu podlega prawnym regulacjom, które określane są przez przepisy ruchu drogowego.
Dla posiadaczy prawa jazdy kategorii B dopuszczalna masa całkowita pojazdu wynosi 3,5 tony, a przyczepa może ważyć maksymalnie 750 kg, co daje łączną masę zestawu do 4250 kg. W 2013 roku wprowadzono uprawnienie B96, które umożliwia prowadzenie zespołu pojazdów o masie do 4250 kg, jednak z wymogiem, że masa auta musi być co najmniej o 1/3 większa niż masa przyczepy. Natomiast kategoria B+E pozwala na prowadzenie pojazdu do 3,5 tony oraz ciągnięcie przyczepy o masie do 3500 kg, co umożliwia podróżowanie zestawem o łącznej masie do 7000 kg. Warto pamiętać, że przy zestawach przekraczających 3,5 tony, obowiązują opłaty ViaToll.
Wybór odpowiedniego samochodu do ciągnięcia przyczepy zapewnia komfortową i bezpieczną podróż, szczególnie w kontekście caravaningu. W takich sytuacjach pojazd musi oferować nie tylko dużą moc i wysoki moment obrotowy, ale także zaawansowane technologie wspomagające manewrowanie z przyczepą oraz stabilność jazdy.
Cechy, które musi mieć auto aby z łatwością ciągnąć przyczepę kempingową:
Jeśli szukamy samochodu do ciągnięcia ciężkiej przyczepy, warto rozważyć modele takie jak Discovery, Defender czy Range Rover. Te luksusowe SUV-y nie tylko zapewniają wszechstronność, ale i imponujący uciąg do 3500 kg. Dzięki napędowi na cztery koła, nowoczesnym systemom wspomagania jazdy oraz stabilności, powyższe modele sprawdzą się zarówno na długie trasy, jak i w terenie.
Maksymalna masa ciągniętej przyczepy, czyli uciąg, jest jednym z najważniejszych parametrów przy wyborze samochodu do caravaningu. Dla tych, którzy planują podróże z ciężkimi przyczepami kempingowymi, uciąg 3500 kg oferowany przez modele Discovery, Defender czy Range Rover zapewnia pewność i bezpieczeństwo na drodze. Wysoki moment obrotowy dodatkowo ułatwia jazdę w trudnym terenie, zwłaszcza na podjazdach i przy niskich prędkościach.
Hak holowniczy to niezbędny element pojazdu, który ma ciągnąć przyczepę. W modelach takich jak Range Rover, Range Rover Sport, Discovery i Defender elektrycznie wysuwany hak holowniczy jest dyskretnie ukryty za tylnym zderzakiem, gdy nie jest używany. Jego wysunięcie lub schowanie zajmuje zaledwie 12 sekund, a operacja jest aktywowana za pomocą przycisku znajdującego się na ekranie kierowcy. W przypadku wystąpienia jakiejkolwiek przeszkody system automatycznie wraca do pozycji wyjściowej. Elektryczne elementy, takie jak gniazda przyczepy, są również ukryte, gdy hak jest złożony, a maksymalny dopuszczalny ciężar holowany wynosi 3500 kg.
Modele Discovery, Defender czy Range Rover są wyposażone w zaawansowane systemy wspomagające holowanie, które zdecydowanie podnoszą komfort i bezpieczeństwo jazdy z przyczepą. Jednym z tych rozwiązań jest Trailer Stability Assist (TSA) – system stabilizacji przyczepy, który automatycznie reaguje na niebezpieczne zachowanie przyczepy, zmniejszając prędkość i aktywując hamulce, co zapobiega poślizgowi.
Kolejną technologią wspierającą manewrowanie z przyczepą jest Advanced Tow Assist. Dzięki temu rozwiązaniu kierowca może precyzyjnie cofać pojazd z przyczepą, sterując całym procesem za pomocą pokrętła zamiast kierownicy. To znacznie ułatwia manewrowanie w ciasnych miejscach i eliminuje ryzyko popełnienia błędu podczas cofania.
Zaawansowane systemy kamer znacznie ułatwiają holowanie przyczep. Dzięki funkcji podglądu na hak i dyszel w czasie jazdy kierowca może na bieżąco monitorować stan połączenia pojazdu z przyczepą. W Range Roverze Sport kamery zapewniają widok 360°, nawet przez maskę. Kamery 3D Surround, ClearSight Ground View i światła manewrowe ułatwiają poruszanie się w ciasnych miejscach, umożliwiają nie tylko łatwiejsze manewrowanie, ale również zapewniają większe bezpieczeństwo, minimalizując ryzyko problemów z zaczepem podczas podróży. To inteligentne rozwiązanie pozwala zachować pełną kontrolę nad zestawem pojazdów, zwłaszcza podczas pokonywania zakrętów czy jazdy po nierównym terenie.
Mocne silniki i pojemne, wygodne wnętrze to niezwykle istotne parametry w caravaningu. Silniki o dużej mocy w pojazdach takich jak Range Rover, Defender 130 i Discovery gwarantują nie tylko imponujące osiągi, ale również niezawodność w różnych warunkach, szczególnie podczas holowania przyczepy. Jednostki takie jak na przykład V8 o pojemności 4,4 litra generujący 530 KM w Range Roverze, umożliwiają dynamiczne przyspieszenie i bezproblemowe holowanie ciężkich przyczep o masie do 3500 kg. Wysoki moment obrotowy sprawia, że te pojazdy radzą sobie z trudnym terenem, stromymi podjazdami czy długimi trasami.
Z kolei pojemne wnętrze tych SUV-ów umożliwia przewożenie dużej ilości bagażu, sprzętu, a nawet komfortowe nocowanie w przypadku modeli takich jak Defender 130, który oferuje do 2516 litrów przestrzeni ładunkowej. Discovery z pojemnością do 2406 litrów po złożeniu siedzeń jest równie funkcjonalny, natomiast Range Rover Sport z bagażnikiem o pojemności 1860 litrów zapewnia przestrzeń na dłuższe wyprawy. Dzięki temu te pojazdy świetnie sprawdzają się zarówno w codziennym użytkowaniu, jak i podczas długich podróży z przyczepą kempingową, oferując nie tylko moc, ale i wygodę.
Samochody idealne na długie trasy nie zawsze zapewniają komfortowy nocleg. Przykładem auta, które gwarantuje wygodne spanie, jest Defender 130 Outbound. Model ten oferuje pięć miejsc siedzących i pojemność bagażnika wynoszącą aż 2516 litrów. Po złożeniu drugiego rzędu siedzeń uzyskujemy niemal płaską powierzchnię o długości 211 cm i szerokości 125 cm, co zapewnia komfortowe warunki do spania. Nocowanie staje się wygodniejsze dzięki innowacyjnym rozwiązaniom we wnętrzu pojazdu. Przednie fotele można wyposażyć w organizery i rozkładane stoliki.
Dla większej wygody dostępne są również opcje, takie jak lodówka w konsoli centralnej, gniazdko 230 V oraz powłoka przeciwsłoneczna na przednią szybę, która ułatwia spanie w samochodzie.
Aby komfortowo nocować wewnątrz samochodu to pojazd musi mieć przestronne wnętrze. Jeśli jednak nie potrzebujemy dużego SUV-a na co dzień, rzadko wyjeżdżamy na dłuższe wyprawy, a preferujemy mniejsze terenówki, namiot dachowy może być idealnym rozwiązaniem. Alternatywą dla spania wewnątrz samochodu jest nocleg na jego dachu. Wszystkie wersje Defendera – 130, 110 i 90 – umożliwiają instalację namiotu dachowego. Dzięki temu, że Defender ma dynamiczną nośność do 168 kg i statyczną do 300 kg, idealnie nadaje się do tego celu.
Namiot dachowy przeznaczony do montażu na samochodzie może pomieścić dwie osoby dorosłe i jest wyposażony w wygodny materac, poduszki, oświetlenie LED, baldachim oraz aluminiową drabinkę. Pokrywa z włókna szklanego chroni namiot, a jego rozłożenie zajmuje tylko kilka sekund – wystarczy odpiąć zapięcie, a gazowe rozpórki automatycznie otworzą boki namiotu. Po złożeniu jego wymiary to 2,3 m długości, 1,3 m szerokości i 1,5 m wysokości. W czasie jazdy namiot pozostaje płasko złożony, co zapewnia stabilność oraz minimalny wpływ na aerodynamikę pojazdu.
ODKRYJ ŚWIAT DEFENDERA 130
Uwaga:
Wymienione w niniejszym artykule funkcje i dane mogą być dostępne tylko w określonych wersjach wyposażenia. Szczegóły dotyczące dostępności elementów wyposażenia, funkcji oraz aktualne dane techniczne dostępne są u autoryzowanych dealerów.