W dzisiejszych czasach, gdy zafascynowanie terenowymi przygodami stale rośnie, rola zawieszenia off-road staje się kluczowa nie tylko dla zapewnienia komfortu, ale także efektywnej pracy samochodu w różnorodnych i wymagających warunkach terenowych. Skrupulatnie zaprojektowane rozwiązania w nowoczesnych SUV-ach zapewniają doskonałe osiągi w terenie. Zadaniem tego zaawansowanego systemu jest niwelowanie wstrząsów, co przekłada się na zwiększoną kontrolę nad pojazdem, a to sprawia, że podróże po bezdrożach stają się nie tylko przyjemnością, ale też umożliwiają doskonałe radzenie sobie na nierównych nawierzchniach.
Spis treści:
1. Jak poprawić komfort jazdy?
3. Podnieść zawieszenie,czyli zwiększyć wydajność w terenie
4. Najczęściej występujące typy zawieszenia w samochodach terenowych – wady i zalety
4.2 Zalety zawieszenia piórowego
4.3 Wady zawieszenia piórowego
5. Jakie są korzyści płynące z zastosowania układu pneumatycznego?
6. Jaki układ zawieszenia wybrać?
7. Najważniejsze funkcje zawieszenia off-road w samochodzie terenowym
8. Defender – niezłomny samochód niezależnie od terenu
9. Najczęściej zadawane pytania
9.1 Co to jest zawieszenie off-road i czym się różni od standardowego zawieszenia?
9.2 Dlaczego zawieszenie off-road jest ważne dla jazdy w terenie?
9.3 Jak zawieszenie off-road wpływa na ogólną wydajność pojazdu?
9.4 Jakie zestaw zawieszenia wybrać w teren?
9.5 Jakie są najlepsze samochody do off-roadu?
Współcześnie system trybu off-road to owoc zaawansowanych technologii bezpośrednio zaczerpniętych ze świata rajdów terenowych. W obliczu rosnącej popularności off-roadu inżynierowie motoryzacyjni skoncentrowali się na stworzeniu rozwiązania, które nie tylko ma być solidne i bezpieczne, ale także umożliwia komfortową jazdę w trudnych warunkach terenowych. Żeby zrozumieć, jak zawieszenie terenowe wpływa na poprawę komfortu podczas użytkowania, trzeba wiedzieć, czym jest zawieszenie w samochodzie terenowym.
Układ zawieszenia jest jednym z najistotniejszych elementów konstrukcyjnych każdego samochodu. To układ składający się z różnych elementów, takich jak resory lub sprężyny, amortyzatory oraz inne komponenty przymocowane do podwozia i połączone ze sobą osią. Dlatego zawieszenie ma tak ogromny wpływ na komfort i bezpieczeństwo podczas użytkowania w trudnych warunkach drogowych.
Układ ten składa się z trzech głównych rodzajów komponentów:
Odniesienie zawieszenia wiąże się ze zwiększeniem wydajności w trudnych warunkach, dlatego tak wielu entuzjastów off-roadu zastanawia się, jak podnieść zawieszenie w terenówce. Praktyka ta obejmuje zwiększenie odległości między kołami a karoserią, co pozwala na lepsze radzenie sobie z trudnym terenem. Wzrost prześwitu umożliwia pokonywanie większych przeszkód terenowych oraz zminimalizowanie ryzyka uszkodzeń spowodowanych kamieniami czy nierównościami, zapewniając komfort jazdy. To właśnie w tym miejscu, w zależności od marki i modelu samochodu, decydujemy się na zmodyfikowane resory piórowe, resory sprężynowe lub zawieszenie pneumatyczne.
Jak już wspomnieliśmy wcześniej, rozróżniamy trzy najpopularniejsze typy zawieszenia w samochodach terenowych: resory piórowe, resory sprężynowe oraz zawieszenie pneumatyczne.
Resory piórowe są tradycyjnym rozwiązaniem, stosowanym od lat w pojazdach terenowych. Zapewniają solidną wydajność w trudnych warunkach terenowych, ale mogą być mniej skuteczne w absorbowaniu wstrząsów w porównaniu do innych rozwiązań.
Resory piórowe są znane ze swojej trwałości i odporności na intensywne warunki off-road. Do zalet tego układu zaliczamy fakt, że są mniej skomplikowane niż niektóre inne rozwiązania, co może przekładać się na niższą awaryjność. Podstawową zaletą zawieszenia piórowego jest ich wysoka nośność, dzięki której z łatwością znoszą duże obciążenia. Niewątpliwym plusem tego układu jest jego wytrzymałość – zawieszenia tego typu w zasadzie są rozwiązaniami bezobsługowymi. Bardzo trudno je zniszczyć w toku użytkowania.
W porównaniu do innych typów resory piórowe zapewniają mniejszą elastyczność w absorbowaniu wstrząsów, a tym samym mniejszy komfort podczas użytkowania, zwłaszcza na nierównej nawierzchni. Są one również mniej przyczepne, nie zapewniają takiej stabilności na drodze. Dodatkowym istotnym problemem jest niewystarczający kontakt opon z nawierzchnią, zwłaszcza gdy tylna oś nie jest obciążona. W takiej sytuacji wykonanie skrętu na nierównej drodze może prowadzić do lekkiego uślizgu tylnej osi, co może być nieprzyjemnym doświadczeniem, zwłaszcza gdy nie jesteśmy na to przygotowani. Inną wadą tego rozwiązania jest brak możliwości regulacji geometrii 3D zawieszenia. Jedynym dostępnym ustawieniem jest poprawa zbieżności.
Resory sprężynowe są bardziej elastyczne niż piórowe, co sprawia, że lepiej radzą sobie z absorbowaniem wstrząsów. Jednakże mogą być bardziej podatne na zużycie w ekstremalnych warunkach off-road. Dzięki elastyczności pojazdy z resorami sprężynowymi mogą lepiej przylegać do nierównego terenu. Nie jest to jednak rozwiązanie pozbawione wad. W ekstremalnych warunkach off-road resory sprężynowe mogą ulec szybszemu zużyciu. Mogą być zatem bardziej podatne na uszkodzenia w porównaniu do resorów piórowych.
Uważane jest za najbardziej zaawansowane i wszechstronne. Dzięki regulacji ciśnienia powietrza w zawieszeniu kierowca może dostosować wysokość pojazdu do aktualnych warunków terenowych. To rozwiązanie zapewnia doskonałą równowagę między komfortem a wydajnością off-road. Jedna z największych zalet to możliwość regulacji wysokości pojazdu, co pozwala dostosować go do zmieniających się warunków terenowych. Oferuje wyjątkowo komfortową jazdę, zwłaszcza na różnorodnych nawierzchniach. Mankamentem może być fakt, że jest zazwyczaj droższe w zakupie.
W trakcie intensywnych manewrów, takich jak gwałtowne przyspieszanie, hamowanie, pokonywanie zakrętów czy przejeżdżanie przez spore nierówności, tradycyjne systemy nie są w stanie poradzić sobie z tymi trudnościami, tak jak ma to miejsce w przypadku zawieszenia pneumatyczne.
Zawieszenie pneumatyczneto takie, gdzie konwencjonalne sprężyny ustępują miejsca systemowi komór wypełnionych gazem. Podczas pokonywania zakrętu system dynamicznie dostosowuje położenie kół, minimalizując przechyły nadwozia i utrzymując stały prześwit optymalny dla panujących warunków. To z kolei przekłada się na pewniejsze i bezpieczniejsze prowadzenie pojazdu i podnosi znacząco jego komfort.
Zawieszenie pneumatyczne automatycznie dostosowuje się do warunków drogowych, zmieniając swoje parametry. Dzięki temu samochód utrzymuje stabilną kabinę podczas pokonywania nierówności nawierzchni. Pneumatyka redukuje drgania i wstrząsy. Wykazuje znacznie wyższą skuteczność w absorpcji nierówności w porównaniu do tradycyjnych rozwiązań, co podnosi komfort podróży.
Inną zaletą takiego rozwiązania jest możliwość regulacji prześwitu pojazdu zależnie od prędkości. Obniżenie pojazdu podczas przyspieszania poprawia aerodynamikę, co przekłada się na mniejszy opór powietrza i niższe zużycie paliwa. Z kolei zwiększenie prześwitu podczas prowadzenia w trudnych warunkach poprawia właściwości terenowe pojazdu.
Korzyści płynące z zastosowania zawieszenia pneumatycznego stają się widoczne również wtedy, gdy auto jest załadowane po brzegi lub gdy tylna oś ciągnie przyczepę. Pomimo dodatkowego ciężaru tył samochodu pozostaje na stabilnej wysokości. Powoduje to, że nasza terenówka jest bardziej stabilna w porównaniu z modelem wyposażonym w standardowe rozwiązania.
Dodatkowym atutem jest możliwość obniżenia tylnego zderzaka podczas załadunku lub podłączania przyczepy. Dzięki temu procesy te stają się łatwiejsze i wygodniejsze.
W codziennym użytkowaniu zawieszenie pneumatyczne umożliwia obniżanie pojazdu na postoju, ułatwiając wsiadanie i wysiadanie z auta, a także zapewniając łatwiejszy dostęp do bagażnika.
Z pewnością wybór odpowiedniego zawieszenia jest ściśle związany z indywidualnymi preferencjami, rodzajem terenu oraz oczekiwanym komfortem jazdy. Odpowiedni montaż zestawu zawieszenia może istotnie zwiększyć wydajność samochodu w trudnych warunkach terenowych, zachowując jednocześnie niezbędny komfort podczas codziennego użytkowania. Przed dokonaniem wyboru warto zrozumieć charakterystykę każdego rodzaju zawieszenia i warunków, w jakich pojazd będzie eksploatowany.
Decydując się na odpowiednie zawieszenie terenowe, należy wziąć pod uwagę, na czym najbardziej nam zależy. Wyboru odpowiedniego zawieszenia należy dokonać w zależności od osobistych preferencji, wysokości budżetu oraz naszych oczekiwań względem tego, jak chcemy funkcjonować w różnych warunkach terenowych. Najważniejsze jednak powinno być to, jakie konkretne funkcje zestaw zawieszenia ma spełniać podczas użytkowania auta.
Przy wyborze zawieszenia należy pamiętać, że zawieszenie off-road zostało stworzone specjalnie do radzenia sobie z wyjątkowo trudnymi warunkami terenowymi. Jego kluczowym celem jest zapewnienie optymalnej kontroli nad pojazdem w różnorodnych i wymagających środowiskach, takich jak bezdroża, nierówne tereny czy kamieniste drogi. Zawieszenie to ma za zadanie spełniać szereg różnych zadań, aby w trudnym terenie nasz pojazd radził sobie bez zastrzeżeń.
Do najważniejszych z pewnością będą należeć:
Dostępny w trzech rozmiarach Defender oferuje rozwiązania łączące efektywność terenową z wysoką wygodą, sprawiając, że podróżowanie po bezdrożach staje się fascynującym doświadczeniem.
Ponadto w gamie marki Defender można znaleźć model mieszczący nawet 8 osób. Ten niezwykle wytrzymały pojazd ma też niezrównane właściwości terenowe.
Do podróży w nieznane idealnie nadaje się fenomenalne, elektronicznie sterowane zawieszenie pneumatyczne. To nie tylko zapewnia wyjątkowy komfort, ale również umożliwia regulację prześwitu pojazdu od 40 mm poniżej standardowej wysokości do 75 mm powyżej tej wartości.
Defendery 90, 110 i 130 wyróżniają się nadwoziem samonośnym, które jest trzykrotnie bardziej sztywne i odporne na skręcanie niż tradycyjne ramy. To konstrukcja nie tylko lekka, ale także wyjątkowo wytrzymała.
Defender to SUV, którym możemy dojechać w najbardziej dzikie miejsca. To efekt dziesiątek tysięcy testów i przejechania milionów kilometrów w skrajnie różnych warunkach.
Aby poznać jego genialne możliwości, najlepiej umówić się na jazdę próbną. Nie da się opisać wszystkich możliwości tego auta bez wypróbowania go chociażby podczas jazdy w terenie.