Opony całoroczne do SUV-a - czy warto je wybrać?

DEFENDER

Szukasz idealnych opon całorocznych do swojego SUV-a? Wybór odpowiednich opon może wpłynąć na komfort i bezpieczeństwo jazdy, zwłaszcza w zmiennych warunkach pogodowych. Opony całoroczne są coraz chętniej wybierane przez kierowców, którzy chcą uniknąć sezonowej wymiany ogumienia, a jednocześnie pragną cieszyć się dobrą przyczepnością na każdej nawierzchni. Czy całoroczne opony do SUV-ów mogą służyć przez cały rok i pozwalają bezpiecznie poruszać się po drogach latem, jak i zimą, zwłaszcza w trudnych warunkach? Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę wybierając opony wielosezonowe do SUV-a, aby zapewnić sobie pewną i bezpieczną jazdę przez cały rok.

Czym są opony całoroczne?

Opony całoroczne to rozwiązanie, które cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród kierowców. Ten rodzaj ogumienia dostępny jest na rynku już od wielu lat. Przez dość długi czas opony wielosezonowe nie cieszyły się szczególnie dobrą opinią, m.in. dlatego, że zapewniały znacznie gorsze właściwości jezdne na mokrej nawierzchni od letnich odpowiedników. Także na zaśnieżonych i oblodzonych nawierzchniach ogumienie całoroczne oferowało znacznie gorszą przyczepność niż opony zimowe. Dopiero ok. 10 lat temu czołowi producenci opon wprowadzili na rynek modele, które zapewniały odpowiednie bezpieczeństwo i poziom przyczepności przez cały rok. Choć nadal opony całoroczne zapewniają nieco gorsze parametry od wysokiej jakości opon sezonowych, to stanowią ciekawą alternatywę dla osób, które w warunkach zimowych użytkują pojazd w celu dojazdów do pracy lub do codziennej jazdy, głównie w mieście i nie pokonują dalekich tras.


Jedną z największych zalet opon całorocznych jest wygoda i brak potrzeby sezonowych wizyt u wulkanizatora w celu wymiany ogumienia. Warto jednak pamiętać, że szczególnie podczas eksploatacji w wysokich temperaturach opony letnie zużywają się wolniej niż całoroczne odpowiedniki.

Opony wielosezonowe do SUV-a – na co zwrócić uwagę?

Wybierając opony całoroczne do SUVa wielu klientów zakłada, że różne warunki pogodowe nie wpłyną negatywnie na przyczepność i trakcję samochodu. Podczas wyboru ogumienia wielosezonowego warto sprawdzić ranking opon całorocznych publikowany przez uznane wydawnictwo motoryzacyjne. Dzięki temu o wiele łatwiej jest znaleźć ogumienie, które zapewnia bezpieczeństwo zarówno na mokrej nawierzchni, suchym asfalcie, jak i sprawdzi się zimą podczas okazjonalnej jazdy po śniegu i lodzie. Kluczowe są jednak zalecenia producenta samochodu, opona musi być bowiem dopasowana do podzespołów i systemów bezpieczeństwa auta.


Przed zakupem opon całorocznych warto zwrócić uwagę na następujące parametry ogumienia:

  • Rozmiar i średnica – opony całoroczne do SUVa muszą pasować nie tylko do średnicy felg, lecz także posiadać odpowiednią wysokość. Zbyt niskie opony całoroczne mogą obniżyć komfort jazdy. Z kolei zbyt wysokie ogumienie może negatywnie wpływać na stabilność pojazdu, np. podczas pokonywania zakrętów, a nawet prowadzić do ścierania opon całorocznych o nadkola, co grozi uszkodzeniem ogumienia. Szczegółowe informacje na temat rozmiarów felg i opon przewidzianych przez producenta można znaleźć w instrukcji obsługi samochodu lub na naklejkach umieszczonych we wnękach drzwi bądź na klapie od wlewu paliwa.
  • Indeks prędkości – parametr ten świadczy o zdolności opon całorocznych do jazdy z wysokimi prędkościami. Indeks prędkości oznaczany jest pojedynczymi literami, np. U oznacza zdolność opony do poruszania się z prędkością 200 km/h, H – 210 km/h, V – 240 km/h, a W – 270 km/h. Dobierając opony całoroczne, warto dopasować wspomniany indeks do prędkości maksymalnej pojazdu, co pozwoli uniknąć przykrych niespodzianek podczas poruszania się z wysoką prędkością np. na niemieckich autostradach. Wielu producentów samochodów zaleca jednak wybór wyższych indeksów dla zachowania jakości prowadzenia samochodu.
  • Indeks nośności – ten parametr dotyczy odporności opon na obciążenie podczas poruszania się z największą dopuszczalną prędkości. Indeks nośności ogumienia przeznaczonego do samochodów osobowych zazwyczaj mieści się w zakresie od 88 do 99. Opony całoroczne SUV często powinny posiadać dodatkowe wzmocnienie, które oznaczane jest literami XL.
DEFENDER OCTA

Firmy produkujące opony letnie, zimowe i całoroczne zobowiązane są do oznaczania swoich produktów sprzedawanych na terenie Unii Europejskiej naklejkami, które zawierają m.in. następujące informacje:

  • Efektywność energetyczna – w pięciostopniowej skali (od A – najwyższa do E – najniższa) oznacza poziom oporu toczenia, który bezpośrednio wpływa na poziom zużycia paliwa. Różnica pomiędzy najwyższą a najniższą oceną efektywności energetycznej może wynosić do 0,6 l/100 km.
  • Przyczepność na mokrej nawierzchni – ten parametr także określany jest w pięciostopniowej skali (od A do E), a różnica w długości drogi hamowania pomiędzy najwyższą i najniższą klasą może wynosić do 18 metrów.
  • Hałas wytwarzany podczas jazdy – natężenie dźwięków generowanych przez toczącą się oponę określane jest w trzystopniowej skali (od A do C).
OPONA
DEFENDER OCTA

Opony All Season homologowane do SUV-ów

Nawet w obrębie tego samego nominalnego rozmiaru poszczególne warianty i modele opon mogą znacząco różnić się od siebie konstrukcją i realnymi wymiarami. Niezwykle precyzyjne systemy bezpieczeństwa i układy przeniesienia napędu wymagają idealnie dopasowanych opon. To dlatego producenci samochodów decydują się na tzw. “homologację” konkretnych opon dostępnych na rynku, albo wręcz wspólne projektowanie z producentem opon wersji dedykowanej specjalnie do danego modelu. Te ostatnie to tzw. “homologacje znakowane”, zawdzięczające nazwę dodatkowemu symbolowi na boku opony, np. “LR” w przypadku Land Rovera.


Takie “szyte na miarę” opony mogą bazować na standardowych bieżnikach, ale różnić się konstrukcją i komponentami, a także wymiarami. Producenci SUV-ów, które mają zapewniać wysokie osiągi, często tworzą takie opony w oparciu o bieżniki wielosezonowe, jednak z wykorzystaniem letniej mieszanki gumowej. Takie opony, wbrew napisom “all season”, powinny być wykorzystywane jako ogumienie sezonowe letnie, gdyż mogą nie zapewniać pełni osiągów zimowych. WIele z nich nie ma także oznaczenia zimowego “3MPSF”.


Najważniejsze, by wybierając ogumienie podążać za zaleceniami producenta samochodu. To najlpeszy sposób, by zapewnić precyzję działania i trwałość podzespołów, a także utrzymać charakter auta.

Opony całoroczne a zimowe

Opony sezonowe uchodzą za skuteczniejsze zarówno w warunkach letnich, jak i zimą. Nie oznacza to jednak, że do jazdy po śniegu czy lodzie nadają się tylko opony zimowe. Właściciele SUV-ów powinni jednak sprawdzić, czy wybrany model ogumienia całorocznego posiada stosowne oznaczenia:

  • M+S – nazwa ta stanowi skrót od angielskich słów mud and snow, co po polsku oznacza błoto i śnieg. Choć nazwa ta sugeruje dobre parametry ogumienia do jazdy po śniegu to należy jednak pamiętać, że samo oznaczenie M+S stanowi deklarację, którą nadają sami producenci opon. Ogumienie oznaczone symbolem M+S zazwyczaj radzi sobie nieco lepiej na śliskiej lub błotnistej drodze, jednak nie zapewnia np. trakcji i przyczepności na śniegu w sposób porównywalny do opon zimowych.
  • 3PMSF – skrót ten pochodzi od pierwszych liter opisu oznaczenia, które po angielsku brzmi Three Peak Mountain Snow Flake. W tłumaczeniu na język polski termin ten oznacza płatek śniegu na tle trzech górskich szczytów. Zanim producent opon całorocznych lub zimowych uzyska możliwość stosowania tego logo na swoich produktach, muszą one zostać poddane testom w ściśle określonych warunkach.

Zastanawiając się jakie opony wielosezonowe do SUV-a wybrać, warto zweryfikować zapisy w instrukcji obsługi pojazdu, może się bowiem okazać, że producent pojazdu nie przewiduje stosowania w nim ogumienia całorocznego. Zalecane latem, homologowane opony “all seson” mogą jednak umożliwić wykorzystanie w pełni zdolności terenowych auta. Zimą, szczególnie osoby często jeżdżące w trudnych warunkach, np. w górach, najlepszą przyczepność i trakcję uzyskają wybierając opony zimowe.

DEFENDER 90
DEFENDER 90 - IDEALNY W TEREN
Defender 110
DEFENDER 110 - WSZECHSTRONNY I NIEZŁOMNY
DEFENDER 130
DEFENDER 130 - MISTRZ PRZESTRZENI

Najczęściej zadawane pytania

OTWÓRZ

Czy warto kupić opony całoroczne do SUV-a?

Czy rozmiar opon ma znaczenie dla SUV-a?

Czy opony mają homologację?

Co to są opony samouszczelniające się?

Co to są opony opony All Terrain AT?

Jakie są typowe zimowe opony do SUV-a?

Uwaga:
Wymienione w niniejszym artykule funkcje i dane mogą być dostępne tylko w określonych wersjach wyposażenia. Szczegóły dotyczące dostępności elementów wyposażenia, funkcji oraz aktualne dane techniczne dostępne są u autoryzowanych dealerów.