Land Rover Classic ujawnił pierwszą edycję specjalną Defendera – Classic Defender Works V8 Edycja Islay. Ta wersja ma uczcić niesamowitego defendera Spencera Wilksa, dyrektora zarządzającego Land Rover Car Company i jednego z założycieli Land Rovera, oraz szkocką wyspę Islay, gdzie powstała nazwa Land Rover.
Classic Defender Works V8 Edycja Islay jest inspirowany modelem Series IIa Land Rover, który jest częścią klasycznej kolekcji Land Rover, a będącym własnością Spencera Wilksa, oraz wyspą z Hybrydów Wewnętrznych, na której ten odpoczywał.
Posiadłość Laggan należąca do Wilksa była miejscem testów wczesnych prototypów, a w 1947 roku podczas jazdy zmodyfikowanym autem po nierównym terenie gajowy posiadłości stwierdził, że samochód jest „lądowym wędrowcem”, a więc po angielsku… Land Roverem. I właśnie stąd wzięła się nazwa marki.
Specyfikacja techniczna jest oparta na klasycznym Classic Defender Works V8. Edycja Islay jest zasilana 5-litrowym silnikiem V8 o mocy 405 koni mechanicznych, z ośmiostopniową automatyczną skrzynią biegów ZF. Każdy model jest pieczołowicie odrestaurowany, przeprojektowany i unowocześniony, do czego wykorzystano modele z lat 2012–2016. Auta zostały wykonane ręcznie, dzięki czemu są rarytasem dla wszystkich koneserów motoryzacyjnych, szukających luksusowych, wyjątkowo zaprojektowanych klasycznych defenderów, dostępnych bezpośrednio u producenta.
Works V8 Edycja Islay będzie dostępna w limitowanej liczbie 30 sztuk, wszystkie z nadwoziem kombi, z czego 17 sztuk z rozstawem osi 90 oraz 13 siedmioosobowych modeli z rozstawem osi 110.
„W roku 2023 świętowaliśmy 75 lat marki Land Rover. Spencer Wilks oraz wyspa Islay stanowią ważną część naszej historii, a Classic Defender Works V8 Edycja Islay to świetny sposób celebrowania naszej jakże ważnej rocznicy. Odnosi się do wyjątkowego modelu w naszej kolekcji, pięknego Series IIa Spencera Wilksa, i jest hołdem oddanym wyjątkowym produktom i wspaniałej naturze wyspy Islay. Autentyczność, współczesna budowa i znakomite wykonanie przez naszych wykwalifikowanych inżynierów i techników, czynią tę limitowaną edycję Classic Defendera wyjątkowym modelem dla wymagających klientów, poszukujących klasycznego Land Rovera z najwyższej półki” – opisuje Paul Barritt, dyrektor Land Rover Classic.
Classic Defender Works V8 Edycja Islay ma wykończenia w kolorze Heritage Grey – bazującą na farbie Mid Grey z pojazdu Wilksa – z kontrastującym dachem oraz ciężkimi stalowymi kołami w kolorze Limestone. Nadkola również wykończone są w kolorze Heritage Grey, dopełniając wyrafinowaną budowę zewnętrzną modelu.
Tradycyjne logotypy Land Rover oraz oznakowania wykończone są w kolorze nadwozia, a klasyczny grill przypomina niedostępny już model Defender Heritage Limited Edition, z kolei tylne chlapacze mają historyczne oznakowanie.
Unikalną cechą Works V8 Edycji Islay jest boczne oznakowanie „GXC 639C” – to numery rejestracyjne modelu Series IIa Wilksa, co jest subtelnym ukłonem w stronę historii klasycznego Defendera.
Podobnie jak w przypadku poprzednich wersji Defender Works V8 Edycja Islay zawiera zaawansowane rozwiązania, w tym przednie światła w technologii LED. Innymi przykładami współczesnych akcentów wykorzystanych w tym modelu są wzmocnione zawieszenie i system hamowania, przygotowane do najwyższych osiągów i dynamiki w terenie.
Wnętrze Classic Defender Works V8 Edycja Islay nawiązuje bezpośrednio do wyspy Islay, miejsca powstania Land Rovera (w tym nazwy samej marki) dzięki wykończeniom i szczególnej dbałości o detale.
Luksusowa skóra Land Rover Windsor Ebony pokrywa siedzenia wersji Premium Defendera, boczne panele drzwi, dach i deskę rozdzielczą. Centralna konsola i Classic Infotainment System zawierają elementy w kolorze nadwozia, z czego ta druga zapewnia nowoczesne rozwiązania komunikacyjne, w tym nawigację i radio DAB z funkcją Bluetooth. Kolor nadwozia Heritage Grey znajduje się również w przekładni zmiany biegów w automatycznej ośmiobiegowej skrzyni ZF.
Przy skrzyni biegów znajduje się również tabliczka opisująca historię powstania nazwy Land Rover. To opowieść o tym, jak Ian Duncan, gajowy posiadłości Laggan, krzyknął do Wilksa testującego na wyspie Islay mocno zmodyfikowany pojazd, który stał się później modelem Series I, że auto, którym jechał, musi być lądowym wędrowcem (z angielskiego Land Rover). Ponadto logo tego klasycznego Land Rovera jest wytłoczone na kierownicy i zagłówkach siedzeń. Dość niespotykanym dotychczas akcentem dla Classic Defendera są dywaniki, które dodają poczucie luksusu.
Powiązania z wyspą Islay są widoczne w przemyślanych detalach w całym wnętrzu. Podłokietniki, panele drzwi, centralny schowek i szczegóły daszków przeciwsłonecznych są wyszyte specjalnie wyselekcjonowanym tweedem pochodzącym z wyspy Islay od firmy Woollen Mill.
We wzorze tweedu znajdziemy motyw, który odzwierciedla krajobraz wyspy. Land Rover Classic wybrał kolory przedstawiające wyspę, w tym błękit morza i nieba wyspy Islay, fiolet lokalnych wrzosów oraz subtelne, żółte akcenty torfowych trawiastych krajobrazów. Wyjątkowy materiał wyściela również przegrodę w centralnym panelu, gdzie zostawić można przedmioty takie jak smartfon.
Centralny schowek zawiera szczególny, ręcznie robiony detal, który wzmacnia powiązanie modelu z wyspą. Jest to wyjmowana taca wykończona skórzanymi zakładkami, na której widnieje wizerunek dębowych beczek whisky z lokalnej, wielokrotnie nagradzanej Destylarni Kilchoman.
Każda taca zawiera unikalny drewniany dysk o średnicy 110 mm, przedstawiający wieko beczki whisky z autentycznym wytłoczeniem oznaczeń destylarni, dzięki czemu każdy model jest jedyny w swoim rodzaju. Tacka, w której osadzono dysk, wykończona jest amerykańskim orzechem dopełniającym dębowe elementy z beczek whisky.
Specjalnie zaprojektowany motyw zawiera font destylarni i firmy Woollen Mill na wzór prawdziwej beczki whisky i zawiera oficjalne logo 75. rocznicy Land Rovera. Podstawą każdego uchwytu na kubki również jest drewno beczek whisky.
Destylarnia Kilchoman ma rodzinne więzi ze Spencerem Wilksem, gdyż to jego wnuczka Kathy Wills założyła ją wraz z mężem Anthonym w 2005 roku, łącząc historię oryginalnego modelu i imiennika z piękną wyspą i wyjątkowymi cechami Classic Defendera Works V8 Edycji Islay. Limitowana liczbowo whisky „639” również powstała jako hołd dla Defendera Islay, a każdy klient otrzyma butelkę z tej kolekcji.
Dębowe wykończenia znajdują się również na podłodze przestrzeni ładunkowej, a ich trwałość to ten sam standard jakości i inżynierii, co rozwiązania wykorzystane w najnowszych modelach Range Rovera. Zegar w desce rozdzielczej z elementami drewna również nawiązuje do pozostałych elementów wykończenia.
Classic Defender Works V8 Edycja Islay wykorzystuje te same podstawy co Classic Defender Works V8. Każdy model jest pieczołowicie odrestaurowanym i odbudowanym klasycznym defenderem, odwzorowanym przez specjalistów Land Rover Classic.
Modele, z których pozyskiwano materiały, pochodzą z aut z lat 2012–2016, a Land Rover Classic zainstalował w nich nowoczesne 5-litrowe silniki V8 z ośmiostopniową automatyczną skrzynią biegów ZF. To 405 koni mechanicznych i 515 Nm momentu obrotowego, które dają niesamowitą moc. Edycja Islay – podobniej jak Works V8 – przyśpiesza do 100 km/h w 5,6 sekundy.
Każdy model został starannie wyselekcjonowany i przeprojektowany za pomocą Defender Suspension Upgrade Kit, w którego skład wchodzi wyjątkowo dopasowane zawieszenie, skrojone dla utrzymania najlepszego komfortu jazdy w terenie oraz dynamiki. Wersja V8 ma też ulepszone tarcze i klocki hamulcowe.