Firma Jaguar Land Rover otworzyła dziś w Nitrze na Słowacji najnowocześniejszą fabrykę, inwestycję wartości 1,4 mld EUR. To pierwszy przypadek, otwarcia ośrodka produkcyjnego na Słowacji przez brytyjską firmę z sektora motoryzacyjnego.
Nowa fabryka w Nitrze stanowi najnowszy krok w strategii globalnej ekspansji Jaguar Land Rover, po otwarciu spółki joint venture w Chinach w 2014 roku oraz brazylijskiej fabryki w 2016 roku. Otwarcie nowych zagranicznych zakładów pozwala firmie Jaguar Land Rover oferować swoim klientom jeszcze bardziej ekscytujące modele, zabezpieczyć się przed wahaniami kursów walutowych i zwiększać konkurencyjność w skali globalnej.
Produkcja na Słowacji
Jaguar Land Rover zatrudnia obecnie w Nitrze około 1500 osób, z czego 98 procent stanowią Słowacy, a 30 procent kobiety. W listopadzie uruchomiona zostanie druga faza rekrutacji kolejnych 850 osób, które dołączą do światowej klasy zespołu w Nitrze.
Wszyscy pracownicy produkcyjni wzięli udział w dostosowanym do indywidualnych potrzeb 12-tygodniowym programie szkoleń w pierwszej zagranicznej akademii szkoleniowej firmy, stanowiącej inwestycję o wartości 7,5 miliona EUR.
Nowy obiekt o powierzchni 300 000 mkw. zajmuje czołową pozycję pod względem kompetencji w zakresie przetwarzania stopów aluminium oraz wiedzy technicznej na Słowacji, a jego roczna zdolność produkcyjna sięga 150 000 samochodów. Pierwszy Discovery zjechał z taśmy produkcyjnej na Słowacji we wrześniu.
Zakład wykorzystuje najnowocześniejsze technologie i jako pierwszy w Europie stosuje system transportowy Pulse firmy Kuka, który zapewnia skrócenie o 30% czasu transportu w stosunku do tradycyjnych systemów taśmowych. Zastosowany zostanie w nim także wysoko zautomatyzowany proces lakierniczy, by zapewnić najwyższą jakość i zminimalizować wpływ na środowisko.
Z myślą o przyszłości fabryka została zaprojektowana w sposób elastyczny, by umożliwić zastosowanie inteligentnych, połączonych sieciowo technologii produkcji takich jak wizualizacja zakładu dzięki wykorzystaniu danych w czasie rzeczywistym do rozwiązywania problemów, co pozytywnie wpłynie na wydajność, realizację i jakość procesu.
Słowacki sektor motoryzacyjny z segmentu premium ma ugruntowaną pozycję i stanowi 44% całej branży w kraju. Dzięki utworzonej w bliskiej odległości sieci dostawców firma Jaguar Land Rover pozyskuje lokalnie niektóre komponenty takie jak siedzenia czy koła w celu wsparcia produkcji modelu Discovery w Nitrze, zapewniając kilka tysięcy dodatkowych miejsc pracy w łańcuchu dostaw w sektorze motoryzacyjnym na Słowacji.
Jaguar Land Rover w Europie
W Europie znajduje się największa sieć Dealerów firmy Jaguar Land Rover, licząc blisko 800 punktów sprzedaży w 42 krajach. Od początku 2018 roku Jaguar Land Rover sprzedał w Europie ponad 94 000 samochodów.