Hybryda plug in w trybie elektrycznym jest w stanie pokonać nawet ok. 100 km, jednak podczas szybkiej jazdy elektryczny zasięg hybrydy plug in może być mniejszy. Wtedy jednak ujawnia się podstawowa zaleta napędu PHEV - dodatkowe źródło energii w postaci paliwa i silnika spalinowego, który idealnie sprawuje się na autostradzie.

Spis treści:

1. Tryby jazdy samochodu z napędem hybrydowym plug in hybrid

2. Zasięg samochodów hybrydowych
2.1 Zasięg elektryczny
2.2 Zasięg całkowity

3. Co poza napędem wpływa na zasięg auta?

4. Hybrydy plug in Range Rover - zasięg i luksus:
4.1 Napęd PHEV Range Rover i Range Rover Sport
4.2 Range Rover Velar PHEV
4.3 Napęd Range Rover Evoque PHEV

5. Najczęściej zadawane pytania:
5.1 Ile kilometrów przejedzie hybryda na silniku elektrycznym?
5.2 Jakie akumulatory są stosowane w hybrydach Plug-In (PHEV)?
5.3 Czy hybrydy plug-in mogą być wyposażone w napęd AWD?
5.4 Jakie są podstawowe elementy hybrydy plug-in?
5.5 Jakie typu napędów plug-in są dostępne na rynku?
5.6 Czym różni się układ Plug-In z IDD Land Rovera zastosowany w modelu Velar od innych rozwiązań?

TRYBY JAZDY SAMOCHODU Z NAPĘDEM HYBRYDOWYM PLUG IN HYBRID

Większa bateria litowo jonowa, która zazwyczaj zamontowana jest w samochodach w wersji plug in pozwala na napędzanie auta silnikiem elektrycznym - nawet, kiedy silnik spalinowy pozostaje wyłączony. Dzięki temu w samochodach hybrydowych znajdziemy możliwość wybrania trybu elektrycznego "EV" (ang. Electric Vehicle - samochód elektryczny).

W trybie hybrydowym ("Hybrid") układ napędowy wykorzystuje silnik spalinowy i silnik elektryczny stosownie do aktualnych potrzeb. W tym trybie, hybrydy plug-in wykorzystują energię, jaką gromadzą akumulatory tak, by ich zasięg był największy, a zużycie paliwa - najmniejsze. Akumulator nigdy nie jest rozładowywany całkowicie, gdyż zasila go energia odzyskiwana w czasie zwalniania lub pracy silnika spalinowego.
Normy WLTP, podające zużycie paliwa w cyklu mieszanym, uwzględniają udział napędu elektrycznego, dzięki czemu katalogowe zużycie paliwa może wynosić zaledwie 1,5 l/100km (dane dla Range Rovera Evoque PHEV).

Hybrydy plug-in zasięg na prądzie mogą zachować na później. Umożliwia to tryb "Save". W niektórych samochodach możemy nawet ustawić poziom naładowania akumulatora, który chcemy zachować, by np. w obszarze osiedla i garażu auto mogło poruszać się w trybie bezemisyjnym (trybie "EV").

ZASIĘG SAMOCHODÓW HYBRYDOWYCH

W uproszczeniu, na łączną ilość kilometrów jakie możemy pokonać bez tankowania lub ładowania samochodem hybrydowym składa się zasięg na prądzie i zasięg w trybie hybrydowym. W praktyce jednak, np. auto typu plug in może zużywać zgromadzoną w akumulatorze energię do jazdy w trybie "EV", albo do bieżącego wspomagania silnika spalinowego i tym samym zwiększania zasięgu w trybie hybrydowym.

W praktyce warto porównać dane dotyczące zarówno zasięgu w trybie elektrycznym, jak i tego, jaki hybryda zasięg osiąga w trybie standardowym (hybrydowym).

ZASIĘG ELEKTRYCZNY

W trybie elektrycznym zużycie paliwa nie występuje, gdyż pojazd jest napędzany za pomocą silnika elektrycznego. Na napędzie elektrycznym hybrydy plug in hybrid są w stanie pokonać zazwyczaj kilkadziesiąt kilometrów.

Jeśli auto będzie użytkowane w mieście, jazda na prądzie może przynieść duże korzyści. Hybrydy plug in hybrid są przez to chętnie wybierane przez mieszkańców regionów zurbanizowanych, który posiadają dostęp do punktów ładowania. Są za to mniej powszechne w regionach, gdzie pokonuje się duże odległości, np. w Stanach Zjednoczonych, choć tu także widać, że w progresywnych i zurbanizowanych okolicach, np. w Kaliforni, ich udział jest większy.

Dostępne są na rynku także hybrydy plug in o zwiększonym zasięgu. Przykładowo napęd PHEV Range Rover Sport, wyposażony w pojemne akumulatory może pokonać w trybie elektrycznym ponad 120 km. To już wystarczająco, by samochód podczas codziennych podróży działał ekonomicznie i bezemisyjnie, jak auto elektryczne.

ZASIĘG CAŁKOWITY

Samochody z napędem hybrydowym plug-in hybrid są niezwykle wszechstronne. Stosownie do warunków wykorzystują silnik elektryczny, silnik spalinowy lub oba, przez co zasięg hybrydy PHEV bywa naprawdę imponujący. Na ten parametr warto zwrócić szczególną uwagę, jeśli często podróżujemy w długich trasach.

CO POZA NAPĘDEM WPŁYWA NA ZASIĘG AUTA?

W przypadku hybrydy plug-in, podobnie jak w przypadku innych napędów, zasięg zależy nie tylko od pojemności baku i akumulatora, ale w dużej mierze od stylu i warunków jazdy. Zużycie energii przez samochód to pochodna wszystkich oporów ruchu, które musi on pokonać. Są to m.in.:

• opór powietrza - model o aerodynamicznym nadwoziu, bez względu na źródło napędu, będzie bardziej oszczędny podczas jazdy z wyższymi prędkościami,

• opór bezwładności - gwałtowne przyspieszenia samochodu o dużej masie wymagają zużycia dużej ilości energii, choć należy zaznaczyć, że samochody z napędem hybrydowym są w stanie efektywniej zmniejszać związane z tym straty,

• opór toczenia - właściwe, nowoczesne opony projektowane są z myślą o minimalizacji strat paliwa (a co za tym idzie - zasięgu) związanych z energią traconą na toczenie kół po nawierzchni, by utrzymać katalogową wartość zasięgu, warto więc stosować rekomendowane ogumienie, z myślą o którym auto powstało,

• opony wewnętrzne - napęd na cztery koła zamiast napędu na przednią oś, automatyczna skrzynia biegów zamiast manualnej czy klimatyzacja chłodząca obszerną kabinę - choć każdy mechanizm zapewniający komfort generuje jednocześnie straty energii, w przypadku nowoczesnych marek luksusowych opracowanie nowych modeli zawsze wiąże się z poszukiwaniem innowacji, pozwalających zachować funkcjonalność auta, przy jednoczesnej minimalizacji oporów stawianych przez jego układy.

Hybrydy plug in to samochody stworzone z myślą o zwiększeniu zasięgu w stosunku do samochodów elektrycznych, przy jednoczesnym zachowaniu możliwości bezemisyjnej jazdy w trybie elektrycznym.

NAPĘD PHEV RANGE ROVERA I RANGE ROVERA SPORT

Te flagowe modele z napędem hybrydowym plug in hybrid to przykłady luksusowych samochodów hybrydowych plug-in, legitymujących się zarówno wysokim rzeczywistym zasięgiem elektrycznym (ok. 95 km), jak i dużym zasięgiem układu silnika spalinowego (ok. 650 km), a co za tym idzie - dużym zasięgiem całkowitym (ok. 740 km).*

RANGE ROVER VELAR PHEV

W gamie napędów Velar dostępny jest układ „plug-in” (PHEV) wykorzystujący benzynowy silnik 2,0 l, akumulator o pojemności zwiększonej do 19,2 kWh i silnik elektryczny. Płynnie łączą one swoje siły, przekazując na koła moc systemową 404 KM.

Velar PHEV może pokonać do 64 km w trybie EV, a następnie być ponownie doładowany z gniazdka 230V, ładowarki AC lub DC. Do dyspozycji jest także tryb hybrydowy, dający niezwykle duży zasięg.

NAPĘD RANGE ROVER EVOQUE PHEV

Szeroka gama napędów Evoque obejmuje m.in. układ hybrydowy „Plug-in” o mocy 269 KM umożliwiający codzienne dojazdy w trybie elektrycznym.

Inteligentna konstrukcja układu plug-in z elektrycznym napędem tylnej osi pozwoliła wygospodarować w kompaktowym nadwoziu przestronne i luksusowe wnętrze.

NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA

Ile kilometrów przejedzie hybryda na silniku elektrycznym?
  • To ile hybryda przejedzie na silniku elektrycznym zależy o typu zastosowanego układu hybrydowego. Hybrydy typu MHEV korzystają z napędu elektrycznego tylko pomocniczo i nie dają możliwości jazdy wyłącznie na prądzie.
    Klasyczna hybryda HEV ma już nieco większy silnik elektryczny i daje możliwość jazdy w trybie bezemisyjnym, zazwyczaj na dystansie kilku do kilkudziesięciu kilometrów. Choć hybrydy nowej generacji mają kilkukrotnie większy zasięg na prądzie niż pierwszy model, to nadal tryb elektryczne pełni tu rolę raczej pomocniczą.
    Hybryda typu plug-in ma układ napędowy zaprojektowany tak, by dawał możliwość jazdy w trybie bezemisyjnym. Zasięg hybrydy plug-in w trybie elektrycznym to zazwyczaj kilkadziesiąt kilometrów. Hybrydy plug-in o zwiększonym zasięgu pokonują w trybie EV nawet ponad 100 km.

Jakie akumulatory są stosowane w hybrydach Plug-In (PHEV)?
  • Rozwój baterii trakcyjnych wiąże się nie tylko z coraz większymi pojemnościami (większa bateria to większy zasięg), ale także z nowymi technologiami.
    Obecnie najbardziej popularne są akumulatory litowo-jonowe, ale powstają nowe zakłady produkujące nowoczesne akumulatory ze stałym elektrolitem oraz wykorzystujące inne nowe rozwiązania. W przyszłości będziemy więc pewnie świadkami wdrażania kolejnych rozwiązań.

Czy hybrydy plug-in mogą być wyposażone w napęd AWD?
  • Powszechnie spotykanym rozwiązaniem jest wykorzystanie napędu z silnika elektrycznego, jako źródła napędu tylnej osi. Napęd na przednią oś trafia w takim przypadku z silnika spalinowego. Napęd z silnika elektrycznego to jednak tylko część mocy hybrydy PHEV.
    By napęd AWD mógł dysponować całością mocy i przekazywać ją na dowolną oś, należy wybrać modele ze skrzynią rozdzielczą i mechanicznym układem AWD (np. Range Rover Velar, Range Rover Sport, Range Rover).

Jakie są podstawowe elementy hybrydy plug-in?
  • W samochodach hybrydowych typu plug-in znajdziemy silnik spalinowy, silnik elektryczny, akumulatory - trakcyjny i pokładowy oraz automatyczną skrzynię biegów lub przekładnię planetarną.
    Energia do akumulatora dostarczana jest poprzez pokładową ładowarkę.
    Ważnym elementem jest także konwerter (falownik) pozwalający przekształcić energię zgromadzoną w akumulatorze na prąd zmienny napędzający silnik elektryczny.

Jakie typu napędów plug-in są dostępne na rynku?
  • Szczególnie biorąc pod uwagę możliwe konfiguracje napędu na cztery koła, producenci oferują wiele typów napędu PHEV, różniących się m.in. zdolnościami terenowymi. Są to np.:

     

    - układ z silnikiem elektrycznym napędzającym tylną oś ,
    - układ przekazujący napęd z obu silników na przednią oś,
    - układ rozdzielający napęd z obu silników na obie osie,
    - układ ze skrzynią rozdzielczą i reduktorem,
    napęd PHEV o zwiększonym zasięgu z reduktorem.

Czym różni się układ Plug-In z IDD Land Rovera zastosowany w modelu Velar od innych rozwiązań?
  • W modelach z napędem P400e moce silnika benzynowego i elektrycznego są łączone jeszcze zanim zostaną rozprowadzone na osie poprzez szybką skrzynię rozdzielczą. Dzięki temu układ nie tylko działa niezwykle płynnie, ale także pozwala na przekazywanie napędu na cztery koła w trybie EV.
    Dzięki systemowi sterowania Intelligent Dynamics w standardowych warunkach jazdy moment obrotowy kierowany jest na tylną oś, co nadaje autu bardziej sportową charakterystykę prowadzenia.
    W trudniejszych warunkach, jak śnieg, układ może rozdzielić moment obrotowy między przednimi i tylnymi kołami, by zmaksymalizować przyczepność. W ekstremalnych warunkach cały moment obrotowy może trafić na przednie koła – tam, gdzie jest najbardziej potrzebny.
    System analizując warunki, przewiduje potencjalną utratę przyczepności i dostosowuje proporcję rozdziału momentu obrotowego.

*Dane przybliżone. Aktualne i szczegółowe dane są dostępne u autoryzowanych dealerów Land Rover.

 

Uwaga: zasięg samochodu zależy od wielu czynników, takich jak styl jazdy, wyposażenie, stan akumulatora. Przed podjęciem decyzji o wyborze danego modelu należy więc potwierdzić aktualne dane u autoryzowanego dealera.