Moment obrotowy a moc - czym się różnią i który parametr jest ważniejszy?

Moment obrotowy a moc - czym się różnią i który parametr jest ważniejszy?

Moment obrotowy i moc to istotne wskaźniki określające osiągi danego auta. Każdy z nich wpływa na zdolność pojazdu do radzenia sobie z różnymi obciążeniami i prędkościami. Wysoka moc będzie potrzebna do utrzymania dużej prędkości, na przykład na autostradzie, lub podczas wyścigów. Z kolei wysoki moment obrotowy będzie niezastąpiony podczas jazdy w trudnym terenie, gdy trzeba pokonywać strome wzniesienia i holować ciężkie ładunki.  Aby ocenić, jak dane auto  poradzi sobie podczas jazdy i czy będzie odpowiednie dla nas, warto umieć interpretować zarówno moment obrotowy, jak i moc. Dowiedz się więcej o tych parametrach, aby lepiej zrozumieć, co kryje się pod maską twojego samochodu.

Czym jest moment obrotowy silnika?

Moment obrotowy to pojęcie stosowane m.in. w fizyce i inżynierii mechanicznej. W motoryzacji termin ten używany jest do określenia jednego z kluczowych parametrów spotykanych w silnikach spalinowych i elektrycznych. Definicja momentu obrotowego brzmi następująco: jest to fizyczna wielkość, która opisuje zdolność siły do powodowania ruchu obrotowego wokół osi. W przypadku jednostek spalinowych oznacza to, z jaką mocą siła generowana przez silnik może obracać wałem korbowym wokół jego własnej osi, co w znacznym stopniu określa m.in. charakterystykę pojazdu.

Wartości momentu obrotowego podawane są w jednostce nazywanej niutonometrami (Nm), która należy do układu miar SI. Jednostka ta jest połączeniem siły wyrażonej w niutonach i długości określonej w metrach. W silnikach spalinowych moment obrotowy wytwarzany jest z sił generowanych poprzez spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej, oddziałujących na cylindry jednostki napędowych. Z kolei moment obrotowy w autach elektrycznych generowany jest dzięki działaniu siły elektromagnetycznej.

Co daje moment obrotowy w samochodzie?

Moment obrotowy w samochodach osobowych i ciężarowych określa zdolność do pokonywania wszelkich oporów. Mowa tu m.in. o oporach towarzyszących ruszaniu pojazdu z miejsca, oporze powietrza wzrastającym wraz z prędkością, a także o masie pojazdu, pasażerów i bagażu. Nie można zapomnieć także o oporach powodowanych przez rzeźbę terenu, np. podczas ruszania lub rozpędzania się pojazdu pod górkę. Maksymalny moment obrotowy oraz prędkość obrotowa i zakres obrotów, podczas których generowana jest największa siła silnika w znacznym stopniu określają charakterystykę pojazdu.

Silniki Diesla osiągają zazwyczaj wyższy moment obrotowy od jednostek benzynowych o podobnej pojemności skokowej. Szczególnie w przypadku silników samochodowych Diesla wyposażonych w turbosprężarki osiągane są bardzo wysokie wartości momentu obrotowego dostępnego już przy niskich prędkościach obrotowych. Dlatego jednostki tego typu wykorzystywane są np. w ciężarówkach o dopuszczalnej masie całkowitej wynoszącej 40 ton. Z kolei turbodoładowane silniki benzynowe zapewniają maksymalny moment obrotowy w szerokim zakresie obrotów, co może zapewniać lepsze przyspieszenie od samochodów wyposażonych w jednostki wysokoprężne o zbliżonych parametrach.

Moment obrotowy a holowanie

Moment obrotowy ma szczególne znaczenie dla osób wybierających samochód, który będzie wykorzystywany do holowania przyczep. W takim przypadku wysoki moment obrotowy znacznie ułatwia ruszanie z miejsca oraz przyspieszenie samochodu ciągnącego np. przyczepę campingową lub służącą do przewozu koni. Jeszcze do niedawna najchętniej wybieranymi pojazdami do tego typu zadań były SUV-y z silnikami turbodiesla. Obecnie na rynku jest dostępnych coraz mniej jednostek tego typu, z powodu coraz trudniejszych do spełnienia norm emisji spalin. Powstałą lukę z powodzeniem wypełniają samochody wyposażone w układ miękkiej hybrydy (MHEV) lub hybrydy plug-in (PHEV), które osiągają wyższy moment obrotowy od jednostek benzynowych.

GDZIE MOC SPOTYKA SIĘ Z MOŻLIWOŚCIAMI TERENOWYMI



Jeśli szukasz samochodu do trudnych wyzwań pod względem ciągnięcia przyczep auta marki Discovery, których maksymalna masa ciągniętej przyczepy często sięga 3500 kg, to idealny wybór.

Czym jest moc silnika?

Moc silnika określa ogólną wydajność jednostki napędowej, a jej maksymalna wartość osiągana jest najczęściej podczas wysokiej prędkości obrotowej silnika. Pod względem wartości fizycznych moc jednostki napędowej jest iloczynem momentu obrotowego pomnożonego przez prędkość obrotową. Moc silnika wskazana w danych technicznych wybranej jednostki napędowej informuje o ilości pracy, jaką może wykonać silnik w określonej jednostce czasu.


Jednostkami określającymi moc silnika są kilowaty lub konie mechaniczne. Wartości podane w obu tych jednostkach można łatwo przeliczyć. Wystarczy pomnożyć wartość określoną w kilowatach razy 1,36. Tym sposobem można szybko obliczyć osiąganą w koniach mechanicznych moc. Warto zauważyć, że moc mówi znacznie mniej o charakterystyce jednostki napędowej niż moment obrotowy silnika. Dla przykładu 450-konny silnik Diesla w ciężarówce zupełnie inaczej rozwija moc od benzynowej jednostki 450-konnej zamontowanej w SUV-ie lub limuzynie, pomimo że oba pojazdy będą posiadać porównywalne wartości mocy.

Moment obrotowy a moc silnika

Moc i moment obrotowy to podstawowe parametry jednostek napędowych. Każdy z nich wpływa na elastyczność silnika, czyli zdolność przystosowywania się pojazdu do zmiennych obciążeń i prędkości obrotowych. Jaki wpływ ma elastyczność silnika na dynamikę szczególnie łatwo sprawdzić w samochodach z ręcznymi skrzyniami biegów lub po przełączeniu przekładni automatycznej w tryb manualny. Silnik, który ma niski moment obrotowy będzie wolno rozpędzał pojazd przy niskich obrotach na wybranym biegu.

BEZKOMPROMISOWA MOC I OSIĄGI



Nowy 4,4-litrowy silnik V8 o mocy 530 KM i momencie obrotowym 750 Nm może rozpędzić Range Rovera od 0-100km/h w 4,6 sekundy z włączonym Dynamic Launch.

Moc i moment obrotowy silnika wpływają na osiągi samochodów. Z reguły najlepsze przyspieszenie jest osiągane, gdy zakres obrotów osiąga wartość pomiędzy maksymalnym momentem obrotowym a największą mocą silnika. Jednak w codziennej eksploatacji to właśnie moment obrotowy silnika wpływa na rozpędzanie się auta bez konieczności wkręcania silnika na wysokie obroty.

Elektryzujące osiągi

Nie tylko silniki spalinowe oferują większą moc. Wersje PHEV często bywają najmocniejszym wariantem w gamie danego modelu. Do takich aut z pewnością należy Range Rover Evoque P270e. Jednostka napędowa z hybrydą plug-in w tym aucie daje moc 309 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi 540 Nm. Ten stylowy SUV premium po naciśnięciu pedału gazu przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,4 s.

RANGE ROVER EVOQUE
DISCOVERY SPORT

Taki sam mocny silnik hybrydowy pracuje w modelu Discovery Sport P300e. Ta hybryda plug-in o dużej mocy 309 KM i momencie 540 Nm rozpędza się do 100 km/h w 7,2 s. Na uwagę zasługuje też niezwykły Range Rover Velar, również w wersji plug-in hybrid P400e. Ten model Velara ma osiągi godne swojej sportowej sylwetki. Może pochwalić się wysoką mocą 404 KM, momentem obrotowym 640 Nm oraz przyspieszeniem od 0 do 100 km/h w 5,4 s.

Najczęściej zadawane pytania

Otwórz

Jak obliczyć moment obrotowy silnika?

Co jest ważniejsze - moc czy moment obrotowy?

Co daje duży moment obrotowy?

Co oznacza Nm?

Czy moc i moment obrotowy mają wpływ na holowanie?

Uwaga:


Wymienione w niniejszym artykule funkcje i dane mogą być dostępne tylko w określonych wersjach wyposażenia. Szczegóły dotyczące dostępności elementów wyposażenia, funkcji oraz aktualne dane techniczne dostępne są u autoryzowanych dealerów.