Wyjątkowe auta kryją pod maskami silniki rzędowe. Silnik rzędowy 6-cylindrowy daje sporo mocy i doskonałe zrównoważenie. To dlatego stosowany jest w luksusowych SUVach. Zapewnia niesamowity komfort, a jego wysoką wydajność poprawia jeszcze zastosowanie technologii hybrydowych. Wśród zalet silnika R6 kierowcy wymieniają też jego charakterystyczny i piękny dźwięk.
Spis treści:
1. R6, czyli jednostka ponadczasowa
2.1 Czego nie ma przy mniejszej liczbie cylindrów?
2.1.1 Doskonałe zrównoważenie silnika
4. Jakie są różnice pomiędzy silnikiem R6 a V6?
5. Najczęściej zadawane pytania:
5.1 Jakie auta na polskim rynku mają silniki rzędowe R6?
5.2 Jaką pojemność mają silniki R6?
5.3 Gdzie poza samochodami stosowane są silniki R6?
R6 to skrót pełen niesamowitych historii. Ta konstrukcja sprawdza się od 1903 roku, kiedy po raz pierwszy ją stworzono. Pomysł na silnik R6 był prosty. Czas pokazał, że był to również projekt pod wieloma względami doskonały. W produkcji znaleźć można układy napędowe oparte o ten silnik o bardzo różnej pojemności.
Jego układ opiera się o motor rzędowy, aż 6-cylindrowy. To silnik spalinowy, którego cylindry ustawione są w jednej linii. Praca takiego silnika jest płynna i wydajna. Dlatego w świecie motoryzacji stosowano go zarówno do aut osobowych, w SUVach i ciężarówkach, a nawet motocyklach. Spotkać je można w wersji benzynowej, jak i jako tak zwane Diesle.
Jedna cecha silnika R6 sprawia, że dziś nie jest on tak popularny jak kiedyś. Inne typy silników są zwyczajnie… krótsze. Ze względu na rozmieszczenie cylindrów w jednej linii, sześciocylindrowy silnik jest po prostu zbyt długi, by zastosować go w większej liczbie różnych konfiguracji. Praktycznie nie ma już modelu małego auta, które ma pod maską silnik rzędowy, szcześciocylidrowy.
Właśnie dlatego R6 to skrót, który jest dziś symbolem samochodów sportowych i luksusowych SUVów. Komfort i pewność jaką daje przy pracy, po każdym odpaleniu, współgra z tym czego oczekują kierowcy takich aut. Tu chodzi o pojemność i wydajność.
Silniki R6 zapewniają też idealny balans pomiędzy osiągami i momentem obrotowym, kulturą pracy oraz efektywnością i umiarkowaną masą. To cechy niezbędne w terenie. Dlatego sprawdzają się w obecnych modelach takich marek jak Defender, Range Rover czy Discovery.
To co opisuje najlepiej sześciocylindrową jednostkę to jednocześnie to, co daje poczucie luksusu. Silnik rzędowy ma szerokie zastosowanie, dlatego nadal cieszy kierowców w wielu samochodach. Rzędowe szóstki zachwycają, choć współcześnie częściej w autach montuje się silniki R4. To konstrukcja o mniejszej mocy, dlatego często oferuje się je z dużymi turbosprężarkami. Większa liczba cylindrów broni się jednak na wiele sposobów.
W przeciwieństwie do wielu innych konstrukcji silników, silniki R6 są doskonale zrównoważone. Dzięki temu generują zdecydowanie mniej wibracji, co wprost oznacza większy komfort jazdy. Właśnie dlatego silniki tego typu stosowane były nawet w lotnictwie do napędu sportowych i turystycznych samolotów.
Ta równowaga widoczna jest także między wydajnością a ekonomią zużycia paliwa. Silniki rzędowe są w stanie generować wysoką moc i ponadprzeciętny moment obrotowy przy niższych obrotach. To kluczowa cecha zarówno w codziennej jeździe, jak i na bardziej sportowych trasach.
Silniki R6 stosowane w obecnych modelach Range Rover są w stanie osiągać moc od 250 do 400 koni mechanicznych, a w układzie PHEV nawet 550 KM. To osiągi wzorcowe dla luksusowych samochodów typu SUV.
Sama konstrukcja, a także to jak pracują silniki rzędowe sprawiają, że dźwięk jaki się z nich wydobywa jest niezwykle charakterystyczny. Nie tylko entuzjaści aut luksusowych twierdzą, że jest przyjemny dla ucha. Z kolei, producenci samochodów robią wszystko, by był on również rozpoznawalny wśród ulicznego gwaru.
R6 występuje w wersji benzynowej, jak i wysokoprężnej. Aktualizacja rodem z XXI wieku sprawia, że dziś silniki rzędowe to również doskonała część napędów hybrydowych. I to zarówno miękkich hybryd (MHEV) jak i układów PHEV.
W takich napędach silnik R6 wspierany jest energią przez silnik elektryczny, który zasilany jest z akumulatora, prądu generowanego podczas hamowania lub spalania paliwa. System napędowy w hybrydzie zarządzany jest przez zaawansowany system kontroli. To on decyduje, kiedy i jakie źródło napędu jest używane. W przypadku hybrydy PHEV możliwe jest nawet przełączenie na tryb w pełni elektryczny, co szczególnie przydaje się na krótkich trasach w mieście. Z kolei podczas szybszej jazdy lub kiedy w terenie potrzeba większej mocy, silnik R6 wspierany jest przez ten elektryczny.
Warto taki napęd przetestować samemu w czasie jazdy. Jednym z liderów w klasie aut luksusowych z sześciocylindrową jednostką są samochody spod znaku Defendera, Range Rovera i Discovery.
Sześciocylindrowy silnik rzędowy to rodzaj silnika spalinowego, w którym wszystkie cylindry są ustawione w jednej linii wzdłuż wspólnego wału korbowego. Kiedy w trakcie spalania paliwa generowana jest energia cieplna, dochodzi do wzrostu ciśnienia w cylindrze. To ciśnienie wypycha tłok w dół cylindra. Ruch tłoka daje ruch wału korbowego.
A ponieważ w silniku rzędowym ruchy tłoków są zsynchronizowane, cała konstrukcja jest bardzo stabilna. Ta określona sekwencja to klucz do pozbawionej drgań pracy silnika rzędowego. Tłoki poruszają się bowiem parami na bazie lustrzanego odbicia, a więc 1:6, 2:5 i 3:4. To dzięki temu nie występuje kołysanie biegunowe.
Wał korbowy działa w silniku R6 jako centralny organ. Jego połączenie z tłokami pozwala na przekazywanie energii z procesu spalania paliwa w cylindrach na napęd kół. W ten sposób ta klasyczna konstrukcja daje tyle mocy.
Na pierwszy rzut oka widać, że silniki widlaste są zazwyczaj bardziej kompaktowe niż te rzędowe. Tym bardziej kiedy mówimy o silnikach z sześcioma cylindrami. Silniki V mają cylindry ustawione w dwóch rzędach, a to sprawia, że bardziej pasują do samochodów o ograniczonej przestrzeni pod maską.
Cylindry w silniku V6 tworzą rzędy w kształcie litery V. Silniki R6 potrzebują tylko jednej głowicy, co za tym idzie układ rozrządu, wykorzystujący zwykle dwa wałki, jest prostszy niż w silnikach V6.
Poza kwestiami konstrukcji i wielkości, najważniejszą różnicą jest jednak harmonia pracy. Ta w silnikach R6 przekłada się na równomierny rozkład moc i momentu obrotowego, ale nawet nieco inny dźwięk wydechu w porównaniu do silników V6.