Miłośnicy aut sportowych zwracają uwagę nie tylko na wygląd aut, ale także na zamontowane w nich jednostki napędowe. Marzeniem każdego entuzjasty szybkiej i dynamicznej jazdy z pewnością jest silnik V8. To potężny motor, ceniony za imponującą moc i wydajność, często spotykany w samochodach sportowych i luksusowych limuzynach. Ale co tak naprawdę kryje się za nazwą V8? Odpowiadamy, jakie cechy sprawiają, że V8 jest sercem wielu legendarnych pojazdów, oferując kierowcom niezapomniane doznania za kierownicą.
Konstrukcja jednostek napędowych tego typu składa się z ośmiu cylindrów umieszczonych w dwóch rzędach, które przenoszą generowaną moc na wspólny wał korbowy. Cylindry pracują naprzemiennie, co zapewnia płynność i równomierność pracy silnika.
Dzięki widlastemu układowi i optymalnemu kątowi rozwarcia między rzędami cylindrów silnik V8 jest w stanie generować dużą moc, zachowując przy tym stabilność i niezawodność. Silniki V8 montowane są nie tylko w samochodach, ponieważ w przeszłości stosowane były także w lotnictwie, a do dziś jednostki tego typu służą m.in. do napędzania łodzi motorowych.
Silnik V8 charakteryzuje się widlastym układem ośmiu cylindrów znajdujących się w dwóch rzędach, które umieszczone są względem siebie pod kątem wynoszącym zazwyczaj 90 stopni. Każdy rząd składa się z czterech cylindrów i posiada własną głowicę, a generowana moc napędza wspólny wał korbowy, podobnie jak ma to miejsce w sześciocylindrowych jednostkach o układzie widlastym i silnikach przeciwsobnych typu bokser. Te ostatnie charakteryzują się jeszcze większym kątem rozwarcia cylindrów niż jednostki V8, ponieważ w silnikach bokser dwa rzędy składające się z zazwyczaj z dwóch lub trzech tłoków umieszczone są w jednej płaszczyźnie.
W dużym uproszczeniu jednostka V8 składa się z dwóch rzędowych silników czterocylindrowych, które korzystają ze wspólnej skrzyni korbowej o nieregularnym kształcie. Rozwiązanie to ma na celu poprawę komfortu jazdy poprzez redukcję drgań towarzyszących pracy silnika V8, które wynikają ze spalania mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrach umieszczonych w przeciwnych rzędach.
Z kolei ośmiocylindrowe jednostki widlaste stosowane w sportach motorowych często wyposażane są w układ korbowe o płaskim kształcie. W tym przypadku komfort pracy ustępuje miejsca lepszemu przyspieszeniu i efektywniejszemu odprowadzaniu spalin.
Dzięki zastosowaniu dwóch rzędów cylindrów silniki V8 charakteryzują się niewielką długością porównywalną do rzędowych jednostek czterocylindrowych, choć są zarazem od nich bardziej płaskie i szerokie, a jeden wał korbowy wydajnie odbiera generowaną moc. Ośmiocylindrowe jednostki widlaste mają zazwyczaj znaczną pojemność skokową, której wartość często przekracza cztery litry.
Nowoczesne konstrukcje tego typu są wyposażone w układy doładowania składające się z kompresorów lub turbosprężarek. Dzięki temu zapewniają nie tylko znacznie lepsze osiągi w porównaniu do klasycznych ośmiocylindrowych silników wolnossących, lecz zużywają także mniej paliwa niż silniki V12.
W opinii wielu kierowców silnik V8 pod maską samochodu zapewnia większą przyjemność z jazdy od jednostek wyposażonych w mniejszą liczbę cylindrów. Jednostki napędowe tego typu charakteryzują się najczęściej wysoką mocą, a głębsze naciśnięcie pedału przyspieszenia zapewnia nie tylko doskonałe przyspieszenie, lecz także wytwarza niepowtarzalny, głęboki dźwięk, którego nie sposób pomylić z żadną inną konstrukcją. Dla niektórych kierowców unikalne wrażenia dźwiękowe oraz charakterystyczne wibracje emitowane przez liczne cylindry pracujące w widlastym ułożeniu mogą być zbyt intensywne. Wtedy lepszym wyborem mogą okazać się samochody z sześciocylindrowymi silnikami rzędowymi, które słyną z doskonałego wyważenia.
Ośmiocylindrowe silniki o układzie widlastym pomimo znacznej liczby tłoków są krótsze np. od konstrukcji składających się z sześciu cylindrów umieszczonych w jednym rzędzie. Dzięki temu silnik V8 może być montowany m.in. w pojazdach posiadających mniejszą ilość miejsca pod maską. Krótsza konstrukcja jednostki jest także pomocna w uzyskaniu korzystnego rozkładu masy, co może wpływać na lepsze prowadzenie pojazdu.
WCIĄGAJĄCY, DRAPIEŻNY, BEZKOMPROMISOWY.
Silnik V8 nie jest pozbawiony wad. Konstrukcja tego typu jednostek to nie tylko liczne cylindry, lecz także m.in. dwie głowice, co generuje znaczne koszty produkcji. Dlatego silnik V8 najczęściej spotykany jest w najdroższych modelach dostępnych w ofercie producenta samochodów. Analizując budowę jednostek ośmiocylindrowych należy także zwrócić uwagę na niższą sprawność niż w mniejszych silnikach, a także na znaczną masę własną tego typu jednostek.
W wielu przypadkach silnik V8 zużywa więcej paliwa i emituje większe ilości dwutlenku węgla od jednostek wyposażonych w mniejszą liczbę tłoków. Dlatego kierowcy zwracający szczególną uwagę na spalanie wybierają zazwyczaj ekonomiczniejsze jednostki napędowe. Warto jednak zauważyć, że nowoczesny silnik V8 zbudowany według najnowszych standardów i wyposażony np. w układ hybrydowy MHEV może zapewniać stosunkowo niskie spalanie przy zachowaniu bardzo dobrych osiągów oraz niepowtarzalnej charakterystyki pracy.
W jakich autach najlepiej sprawdzają się ośmiocylindrowe jednostki? Należą do nich m.in. auta sportowe, luksusowe limuzyny, SUV-y i auta terenowe. Kierowcy często decydują się na wybór silników V8 z uwagi na dużą moc i sportowe osiągi, co bezpośrednio wpływa na większą przyjemność z jazdy. Ponadto w warunkach terenowych ośmiocylindrowa jednostka równomiernie rozwija moc w całym zakresie prędkości obrotowych silnika, dzięki czemu pokonywanie przeszkód staje się proste.
Wybierając nowy samochód wyposażony w silnik V8 kierowca już nie musi wybierać pomiędzy osiągami, luksusem i zdolnościami do jazdy terenowej. Przykładem modelu, który posiada każdą z tych cech jest Range Rover Sport z ośmiocylindrową jednostką o pojemności 4,4 litra i mocy 530 KM. Ten luksusowy samochód jest nie tylko eleganckim SUV-em, lecz także bardzo dobrze radzi sobie poza utwardzonymi drogami. Dostępny jest także wariant o mocy 635 KM, który znajduje się na wyposażeniu specjalnego modelu Range Rover Sport SV. Kierowca może rozpędzić ten model od 0 do 100 km/h w jedyne 3,8 s, a maksymalna prędkość wynosi 290 km/h.