Wysoki prześwit to parametr, który pozwala nam pokonywać przeszkody nie tylko w wymagających warunkach terenowych. SUV-y pokonują wszelkie nierówności, zarówno w trudnym terenie, na polnych, nieutwardzonych drogach, jak i w miejskiej dżungli. Bez problemu podjadą pod wysoki krawężnik, próg zwalniający, a nawet poradzą sobie z błotem czy śniegiem, bez ryzyka uszkodzeń nadwozia. To przede wszystkim zasługa wysokiego zawieszenia. Sprawdzamy, jakie jeszcze korzyści daje duży prześwit w SUV-ach luksusowych Discovery, Defender i Range Rover.
*Przed rozpoczęciem brodzenia należy zawsze sprawdzić trasę i drogę prowadzącą do celu.
Prześwit to odległość najniżej położonego punktu podwozia samochodu od jezdni. Jego wysokość ma znaczenie w zdolności pokonywania przez auto nierówności, przeszkód w terenie, krawężników czy kolein. W przypadku prześwitu każdy centymetr ma spore znaczenie w pokonywaniu trudności na drodze. Samochód mający mniejszy o kilka centymetrów prześwit może mieć problemy z przejazdem przez przeszkody, dlatego uszkodzenie spodu pojazdu takim autem będzie bardziej prawdopodobne. Mały prześwit stosuje się w sportowych samochodach, w celu maksymalnego obniżenia środka ciężkości. W ten sposób wykorzystuje się też efekt aerodynamiczny, generowany przez gładkie podłoże. Poza drogami asfaltowymi najlepiej sprawdzą się auta z dużym prześwitem. Dlatego w zależności od terenu, po jakim planujemy jeździć naszym autem, sprawdzenie wielkości prześwitu będzie mieć spore znaczenie.
SUV-y takie jak Discovery czy Discovery Sport to samochody z dużym prześwitem, które wyróżniają się nie tylko przestronnym wnętrzem, ale i świetnie radzą sobie, pokonując strome podjazdy, a nawet brodząc w wodzie.
PEWNOŚĆ W TERENIE
BW nomenklaturze off-roadowej prześwit dzielimy dodatkowo na poprzeczny i podłużny.
Rodzaje prześwitu:
W zależności od tego, czy wybierzesz równe asfaltowe drogi czy jazdę po nierównych jezdniach, możesz napotkać na różne przeszkody. SUV-y z dużym prześwitem, takie jak Discovery, czy Discovery Sport zapewnią większą elastyczność i ochronę przed uszkodzeniami zarówno podczas jazdy w trudnym terenie, jak i po wąskich miejskich uliczkach. Dlaczego prześwit jest tak istotny dla konstrukcji pojazdu?
Spory prześwit i duży skok koła pozwala na swobodne poruszanie się po nierównym terenie. Pokonując takie przeszkody jak wzniesienia, kamienie czy wyboje, wyższe prześwity w samochodach sprawiają, że będą one bardziej stabilne i zapewnią większą przyczepność do podłoża.
Sprawdź niesamowite możliwości terenowe modeli Discovery. Obejrzyj video i przekonaj się do czego są zdolne te SUV-y.
Ten parametr zapewnia również ochronę przed uszkodzeniami podwozia, silnika i zawieszenia. Dzięki temu napotykając na duże kamienie, hałdy śniegu, wgłębienia czy wszelkie inne utrudnienia na drodze Twój samochód będzie bezpieczny. Wysoki prześwit umożliwia również lepsze odprowadzanie wody i błota, a to przeciwdziała starzeniu się elementów samochodu.
Oczywiście właściciele samochodów o małym prześwicie mogą zabezpieczyć podwozie (głównie miskę olejową) przed skutkami zderzenia z nierównościami, np. progami zwalniającymi czy montując metalową osłonę. Jednak w przypadku gdy prześwit wynosi kilkanaście, a nie kilkadziesiąt centymetrów, może to nie być wystarczające.
Prześwit ma fundamentalne znaczenie dla zdolności off-roadowych pojazdu. Auta z dużym prześwitem są zdolne do pokonywania najtrudniejszych terenów, takich jak błotniste drogi czy kamieniste ścieżki, a nawet koryta rzeki. Dlatego fani off-roadu tak chętnie sięgają po SUV-y z dużym prześwitem. Discovery ma w swojej ofercie terenowe auta o dużym prześwicie, które pozwalają na bezpieczną i wydajną eksploatację pojazdu, zarówno na drogach asfaltowych, jak i w terenie.
GOTOWY NA KOLEJNĄ PRZYGODĘ
Dla kierowcy terenówki prześwity będą kluczowe podczas jazdy po nieutwardzonych drogach. Z kolei samochody sportowe muszą mieć mniejszy prześwit w celu zminimalizowania oporu powietrza, co jest niezbędne dla osiągania wyższych prędkości. Nie da się jednak ukryć, że duży prześwit staje się coraz bardziej popularnym rozwiązaniem zarówno wśród producentów samochodów, jak i ich użytkowników. Duży prześwit to cecha charakterystyczna wielu nowoczesnych SUV-ów, która ma swoje unikalne zalety, ale niesie ze sobą również pewne wady.
Wysoki prześwit nie tylko pozwala na bez problemu poruszać się w trudnych warunkach, ale także zapewnia wysoką pozycję za kierownicą, dającą lepszą widoczność i poczucie bezpieczeństwa. Jakie są najważniejsze korzyści wysokiego prześwitu?
Zalety aut z większym prześwitem to m.in.:
Model |
Discovery Poznaj Discovery |
Discovery Sport Poznaj Discovery Sport |
---|---|---|
Prześwit | do 283 mm (w trybie off-road) |
do 212 mm |
Jedną z najczęściej wymienianych wad aut z dużym prześwitem jest ich wysoko położony środek ciężkości, który może powodować większe przechyły na zakrętach.
Wysoki prześwit może też oznaczać pogorszenie aerodynamiki auta poprzez zwiększony przepływ powietrza pod jego podłogą. To z kolei może wpływać na większe zużycie paliwa na 100 km, a także na stabilność pojazdu podczas poruszania się z wysoką prędkością.
SUV, który ma bardzo duży prześwit może powodować pewne trudności podczas wsiadania, ze względu na wysoko położony próg. Wysoko położona podłoga i próg bagażnika mogą również być nieco problematyczne podczas załadunku bagaży.
Wady aut z większym prześwitem to m.in.:
Luksusowe SUV-y z wyższym zawieszeniem, takie jak Discovery czy Discovery Sport wyposażane są w wiele nowoczesnych technologii pozwalających skutecznie zniwelować wady wysokiego prześwitu. Te zaawansowane rozwiązania i przemyślany design zapewniają pewne i precyzyjne prowadzenie w zakrętach.
Wysoko położony środek ciężkości można zmniejszyć poprzez wykorzystanie lekkich materiałów do konstrukcji nadwozia, a także poprzez zastosowanie aktywnego zawieszenia, które znacznie poprawia prowadzenie w zakrętach.
Elektronicznie sterowane systemy stabilizacji i zawieszenie adaptacyjne pozwalają na zwiększenie kontroli nad pojazdem podczas dynamicznego pokonywania zakrętów. Zwiększają one także komfort podczas jazdy na wprost.
Zawieszenie pneumatyczne jest standardem w modelu Discovery. Płynna zmiana wysokości prześwitu w razie potrzeby zapewnia niespotykany dotąd komfort jazdy na drodze lub w terenie. To pozytywnie przekłada się nie tylko na stabilność, ale przede wszystkim na zmniejszenie zużycia paliwa.
Zawieszenie pneumatyczne daje także możliwość regulacji prześwitu, przez co samochód może mieć jeszcze lepsze właściwości terenowe (np. głębokość brodzenia 90 cm).
Obniżenie auta podczas wsiadania lub wysiadania daje niezwykłą wygodę, a wysuwane stopnie boczne jeszcze bardziej ułatwiają wchodzenie i wychodzenie z pojazdu. Dodatkowy przycisk opuszczający tył pojazdu obniża próg załadunku bagażnika, a gdy masz zajęte ręce, możesz otworzyć tylną klapę przesuwając stopą pod samochodem.
Zwiększony opór powietrza w SUV-ach Discovery rekompensuje ich niezwykle aerodynamiczny kształt nadwozia. Zaprojektowana nisko w stosunku do pozycji kierowcy linia bocznych szyb pozwala na dobrą obserwację terenu w pobliżu pojazdu. Ponadto w Discovery widoczna krawędź maski daje kierowcy możliwość określenia położenia i krańców auta. To z kolei przekłada się na lepsze i szybsze dostrzeżenie obiektów, zanim znajdą się w pobliżu pojazdu. Dzięki temu kierowca ma więcej czasu na podejmowanie decyzji.
Model | Silnik | Moc(KM) | Moment obrotowy (Nm) | Uciąg (kg) | Współczynnik oporu powietrza |
---|---|---|---|---|---|
Discovery | D250 (diesel) | 249 | 570 | 3500 | 250 |
Discovery | D350 (Benzyna) | 350 | 700 | 3500 | od 0,35 |
Discovery Sport | D165 (Diesel) | 163 | 380 | 2000 | 0,32 |
Discovery Sport | D200 | 204 | 430 | 2200 | 0,32 |
Discovery Sport | P270e | 269 | 540 | 1600 | 0,35 |
Jasne i otwarte wnętrze Discovery i Discovery Sport daje wrażenie dobrej widoczności z każdej strony. Doskonały design zapewnia poczucie, że samochód zawsze wspiera kierowcę w obserwowaniu otoczenia.
Nisko osadzona krawędź maski i deska rozdzielcza powodują, że kierowca ma poczucie bycia „na stanowisku dowodzenia”. Znajdując się wyżej „nad” samochodem, może widzieć więcej i szybciej reagować. Także duża przestrzeń nad głową wzmacnia wrażenie, że nic nie zasłania widoku kierowcy.
Podwyższona pozycja siedząca sprawia, że wzrok kierowcy znajduje się ponad większością innych użytkowników dróg, umożliwiając lepszą obserwację i przewidywanie ich ruchu.
Dzięki wyprostowanej pozycji siedzącej, kierowca ma większą świadomość otoczenia i samego pojazdu niż ma to miejsce w innych typach samochodów. Taką wyprostowaną (niepochyloną) postawę podczas prowadzenia uzyskuje się dzięki dużej różnicy w wysokości, na której wspierają się pięty i tej, na której podpierane są biodra.
Jeśli szukamy auta z wysokim prześwitem, by używać go poza utwardzonymi drogami, warto pamiętać, że pojazdy o takim przeznaczeniu cechuje nie tylko wysoki prześwit, ale także szereg innych cech. SUV-y Discovery wyposażone są w odpowiednie systemy wspierające kierowcę, czyniąc te modele idealnie dostosowanymi do jazdy w najtrudniejszych warunkach terenowych.
Wyjątkowy uciąg Discovery, wynoszący do 3500 kg wraz z systemami wspomagającymi holowanie, takimi jak Advanced Tow Assist, powodują, że bez problemu możesz holować wszystko. Niezależnie od tego, czy chcesz podłączyć boks do przewozu koni czy masz ochotę na zabranie ze sobą przyczepy kempingowej, samochody Discovery są zaprojektowane tak, byś był gotowy do odkrywania nowych pasji.
ALL WHEEL DRIVE
CLEARSIGHT GROUND VIEW
Luksusowe modele, takie jak Discovery i Discovery Sport wyposażane są w najnowocześniejsze technologie, pozwalające zagwarantować pewność w każdych warunkach.
Każdy Discovery Sport jest wyposażony w napęd na wszystkie koła, system All Terrain Progress Control i Terrain Response 2. Terrain Response 2 automatycznie reaguje na zmieniające się warunki, Hill Descent Control (HDC) pomaga pokonywać trudne wzniesienia, a All Terrain Progress Control (ATC) równoważy moment obrotowy i hamowanie, zapewniając jeszcze większą pewność w terenie.
Ponadto Adaptive Dynamics optymalizuje ustawienia zawieszenia i zapewnia idealną równowagę między komfortem, wyrafinowaniem i zwinnością.
Decydując się na SUV-a, warto sprawdzić również napęd. Bardzo przydatny będzie napęd na cztery koła, a także silnik z dużym maksymalnym momentem obrotowym. Dodatkowy zestaw niższych przełożeń może również okazać się nieoceniony w trudnych warunkach, takich jak strome podjazdy lub zjazdy, jazda terenowa lub holowanie.
Napędy 4x4 zastosowane w modelach Discovery pozwalają osiągnąć wyższe niż kiedykolwiek możliwości terenowe. Elektromechanicznie sterowany pakiet sprzęgłowy reguluje stosunek mocy trafiającej na przednie i tylne koła. System ten analizuje warunki drogowe i terenowe, co pozwala płynnie i dynamicznie zmieniać ustawienia napędu. Dzięki temu pełna zmiana przeniesienia mocy z tyłu na przód może wynosić zaledwie 165 milisekund. Ta zmiana proporcji mocy odbywa się niezwykle sprawnie. Precyzyjny rozdział momentu obrotowego pozwala przekazać moc dokładnie na to koło, które będzie w stanie wykorzystać ją najbardziej efektywnie. To zdecydowana przewaga napędów Land Rover.
Moment obrotowy będzie miał szczególne znacznie dla osób wybierających samochód, który ma być wykorzystywany do holowania przyczep. W takim przypadku wysoki moment obrotowy znacznie ułatwia ruszanie z miejsca oraz przyspieszenie samochodu ciągnącego np. przyczepę campingową lub służącą do przewozu koni.
Uwaga
Wymienione w niniejszym artykule funkcje i dane mogą być dostępne tylko w określonych wersjach wyposażenia.
Szczegóły dotyczące dostępności elementów wyposażenia, funkcji oraz aktualne dane techniczne dostępne są u autoryzowanych dealerów.