Każdy z nas słyszał o akumulatorach w samochodach elektrycznych. Ich znaczenie jest kluczowe dla samochodu na prąd, gdyż to w niej magazynuje się energię, która wprawia pojazd w ruch. Mało kto jednak wie, jak są one zbudowane. Czym jest akumulator w pojazdach elektrycznych i hybrydowych, nazywany też potocznie baterią? W zależności od modelu auta, akumulatory różnią się od siebie długością cyklu życia, składem chemicznym czy też wagą. Poznaj rodzaje baterii, zasady ich działania oraz dobre praktyki związane z ich użytkowaniem.
Spis treści:
1. Akumulator do samochodów elektrycznych
1.1 Czym są akumulatory do samochodów elektrycznych?
1.2 Rodzaje akumulatorów
2. Akumulator do hybrydy
3. Zasięg samochodu elektrycznego i hybrydowego
3.1 Jakie znaczenie ma pojemność baterii?
3.2 Wyjątkowe elektryczne hybrydy
4. Jak upewnić się, że auto elektryczne jest dla Ciebie?
4.1 Czy auto elektryczne to dobry wybór?
4.2 Na co zwrócić uwagę przed zakupem elektryka?
5. Prawidłowa eksploatacja akumulatora do auta elektrycznego lub hybrydowego
5.1 Jak dbać o akumulator do auta elektrycznego?
5.2 Na co zwrócić szczególną uwagę ?
6. Najczęściej zadawane pytania
6.1 Czy bateria do samochodu elektrycznego jest ekologiczna?
6.2 Jaki akumulator jest najlepszy?
6.3 Jak długo ładuje się baterię do auta elektrycznego?
6.4 W jaki sposób dbać o żywotność akumulatorów?
6.5 Ile kosztuje akumulator do elektryka?
Akumulator samochodu elektrycznego, potocznie nazywany baterią, to magazyn energii o bardzo dużej pojemności. Nic w tym dziwnego. Zgromadzony prąd musi zasilać wiele elementów auta. Zaczynając od klimatyzacji lub komponentów umieszczonych wewnątrz pojazdu, a kończąc na silnikach napędzających koła.
Akumulator do samochodu elektrycznego stanowi magazyn energii napędzającej pojazd. M.in. od pojemności baterii zależy czas ładowania oraz zasięg samochodu elektrycznego. Auta zasilane tylko i wyłącznie baterią trakcyjną to pojazdy BEV. Nazwa ta stanowi skrót angielskich słów Battery Electric Vehicle. Choć w samochodach elektrycznych spotykane są różne typy baterii, to największą popularnością cieszą się akumulatory litowo-jonowe (Li-Ion), które są m.in. znacznie wydajniejsze i mniejsze od baterii niklowo-metalowo-wodorowych (NiMH).
Wybierając samochód elektryczny warto zwrócić uwagę nie tylko na pojemność nominalną, lecz także pojemność użytkową akumulatora. Ten drugi parametr świadczy o tym, jaką ilością energii elektrycznej dysponować będzie pojazd na jednym ładowaniu akumulatora. Reszta pozostanie rezerwą m.in. gwarantującą wyższą trwałość akumulatora. Każda bateria litowo-jonowa samochodu elektrycznego składa się ogniw, które nie różnią się od siebie składem chemicznym i zazwyczaj wykonywane są w jednej z następujących technologii:
W odróżnieniu od samochodów elektrycznych pojazdy hybrydowe napędzane są także silnikiem spalinowym. W zależności od warunków pracy oraz stopnia naładowania baterii auto może korzystać z silnika elektrycznego, spalinowego lub obu jednostek napędowych jednocześnie. Podobnie jak w samochodach elektrycznych także w hybrydach najczęściej spotykane są baterie litowo-jonowe.
Auta hybrydowe typu plug in (PHEV - plug-in hybrid vehicle) coraz częściej wyposażane są w akumulatory o pojemności zbliżonej do samochodów elektrycznych, a ich ładowanie z zewnętrznego źródła prądu pozwala pokonać kilkadziesiąt do nawet stu kilometrów w trybie bezemisyjnym. Dla przykładu Range Rover Sport PHEV Electric Hybrid wyposażony jest w baterie litowo-jonowe o pojemności nominalnej 38,2 kWh oraz użytkowej 31,8 kWh, co zapewnia do 113 km elektrycznego zasięgu samochodu. Hybrydy plug-in mogą także ładować się w trakcie jazdy, np. podczas toczenia się lub hamowania.
RANGE ROVER SPORT ELECTRIC HYBRID
Może pokonać w trybie czysto elektrycznym do 113 km.
Tryb jazdy hybrydowej, dający niezwykle duży zasięg.
Ile tak naprawdę można przejechać samochodem elektrycznym czy hybrydowym? Wszystko zależy od tego, jakim autem jeździsz, ile osób w nim podróżuje, co ze sobą wieziesz, a także, po jakim terenie się przemieszczasz. Ogromne znaczenie ma także styl jazdy kierowcy. Jak widać czynników, jest sporo. Co jeszcze decyduje o zasięgu Twojego elektryka, czy hybrydy?
Samochody elektryczne czy hybrydowe mają sporą przewagę nad tymi z silnikiem spalinowym. Jazda takim samochodem cieszy i kierowcę i środowisko naturalne. Dlatego rynek motoryzacyjny pełen jest aut typu elektryk czy hybryda. Najważniejszy jest jednak zasięg takiego auta, dostosowany do naszych indywidualnych potrzeb.
Zasięg elektryczny to przede wszystkim pojemność baterii. Modele hybrydowe mają tę przewagę nad elektrykami, że dają opcję uzupełniania tradycyjnego paliwa. Dlatego bardzo popularne są samochody z kategorii SUV w wersji hybrydy plug-in.
Modele marki Range Rover to SUV-y o wysokich zdolnościach terenowych. Wszystkie dostępne są w wariantach hybrydowych PHEV, które bardzo łatwo można przełączyć na tryb w 100% elektryczny. To niezwykłe samochody, które potrafią zoptymalizować wykorzystanie prądu adekwatnie do przewidywanej trasy. Ponadto można je też ładować za pomocą szybkich ładowarek prądu stałego DC. Ta opcja daje możliwość naładowania akumulatora do 80% w niecałą godzinę (zależnie od samochodu i warunków).
Range Rover i Range Rover Sport to modele, które mogą pochwalić się wyjątkowym w swoim segmencie zasięgiem WLTP do 113 km. Elektryczne hybrydy Range Rovera, w zależności od modelu, są wyposażone w różne najnowsze rozwiązania technologiczne. Innowacyjne napędy dają komfort i pewność w każdych warunkach. Range Rovery posiadają wiele skonfigurowanych ustawień, w zależności od tego, z jakiej nawierzchni akurat korzystamy. Możemy chociażby wybrać tryb terenowy, który oznacza niezwykłe zdolności off-roadowe, o których warto przekonać się samemu, umawiając się na jazdę próbną.
Samochód elektryczny oferuje zupełnie nowe, emocjonujące doznania z jazdy. Maksymalny moment obrotowy już w chwili ruszania z miejsca i nieprzerwane przyspieszanie pozwalają cieszyć się fascynującą elektryczną dynamiką. Praktycznie bezgłośny silnik elektryczny zapewnia nowe, komfortowe wrażenia z jazdy. Jeśli zastanawiasz się, czy samochód elektryczny to odpowiedni wybór to zwróć uwagę na poniższe rzeczy i sprawdź, czy jesteś gotów na elektryzujące doznania.
Na to pytanie jest tylko jedna odpowiedź. Tym bardziej ważna dla tych, którzy na co dzień poruszają się autami spalinowymi. Samochody elektryczne to nie tylko automatyczna skrzynia biegów i cicha jazda. To nie lifting naszego stylu życia. To wiele innych aspektów, których poznanie możliwe jest tylko wtedy, gdy zasiądziemy za kółkiem. Zanim zamówimy nasze własne auto na prąd, dobrą metodą jest testowanie aut hybrydowych typu PHEV. W czasie jednej podróży możemy poznać różne tryby jazdy. Pojazdy hybrydowe z opcją PLUG-IN dają możliwość jazdy tak, by napęd elektryczny wspierał silnik spalinowy lub w trybie czysto elektrycznym.
Przed zakupem samochodu elektrycznego warto sprawdzić, czy będziemy mieli możliwość jego wygodnego ładowania. Jeśli mamy miejsce postojowe lub garaż z możliwością zainstalowania ładowarki, samochód w pełni elektryczny będzie bardzo dobrym wyborem. W przypadku, gdy nie mamy możliwość, tylko doraźnego doładowywania samochodu (np. w pracy), warto rozważyć elektryczną hybrydę plug-in, która ma duży zasięg, nawet jeśli nie jest naładowana. Z kolei gdy nie mamy żadnej możliwości ładowania samochodu, ale chcemy korzystać z zalet elektryfikacji, możemy rozważyć napęd hybrydowy MHEV.
Nieprawidłowa eksploatacja pojazdu elektrycznego lub hybrydowego może wpływać na trwałość baterii. Jednym z kluczowych czynników wpływających na kondycję akumulatorów trakcyjnych jest ich ładowanie. Sprawdź, na co zwrócić uwagę podczas uzupełniania energii elektrycznej w baterii.
Utrzymywanie minimalnego poziomu naładowania akumulatora na poziomie nie mniejszym niż 20% ma znaczny wpływ na żywotność baterii. Ewentualne całkowite rozładowanie akumulatora negatywnie wpływa na kondycję ogniw. Dlatego producenci samochodów elektrycznych stosują rozwiązania technologiczne, które chronią przed całkowitym wykorzystaniem pojemności baterii. W efekcie akumulator wskazujący całkowite rozładowanie nadal posiada minimalną ilość energii elektrycznej.
Ładowanie samochodów elektrycznych do pełna również może negatywnie wpływać na żywotność akumulatorów. Aby tego uniknąć, maksymalna pojemność baterii zazwyczaj ograniczana jest do wartości użytkowej, która jest nieco niższa od nominalnej pojemności baterii.
RANGE ROVER ELECTRIC
Ładując samochody elektryczne warto zwrócić szczególną uwagę na procedurę i tempo procesu uzupełniania energii. Kierowcy korzystający z domowej stacji ładowania zazwyczaj mają możliwość ustawienia parametrów, takich jak czas rozpoczęcia i zakończenia poboru energii. Dzięki temu bateria trakcyjna samochodu elektrycznego może zostać naładowana w optymalny sposób. Korzystając z publicznej stacji ładowania kierowcom często zależy na jak najszybszym uzupełnieniu energii. W przypadku nowoczesnych samochodów elektrycznych nie wpływa to na trwałość baterii w znacznym stopniu.
Ekstremalne warunki pogodowe mogą wpływać na wydajność akumulatora trakcyjnego auta elektrycznego. W przypadku znacznych mrozów nowoczesne baterie litowo-jonowe wykorzystują niski opór ogniw kieszeniowych, skuteczną izolację akumulatora, a także zaawansowane systemy do zarządzania temperaturą baterii. Przydatnym rozwiązaniem w autach elektrycznych jest funkcja wstępnego przygotowania samochodu do jazdy w trakcie ładowania.