Posiadacze aut elektrycznych chwalą swoje auta za niską emisję zanieczyszczeń, oszczędność i prostą konstrukcję. Kierowcy samochodów hybrydowych cenią je za wysoki zasięg i szybkie tankowanie. Niektóre hybrydy, te typu plug-in, też można ładować z zewnętrznego źródła przez co one także mogą być bezemisyjne. Bardziej popularnym napędem jest hybryda, a elektryk to napęd uchodzący za bardziej przyszłościowy.
Spis treści:
1. Auta hybrydowe i elektryczne
2. Silnik spalinowy a silnik elektryczny
3. Co lepsze: hybryda czy elektryk?
4. Samochody elektryczne - czym się charakteryzują?
5. Samochody hybrydowe - czym się charakteryzują?
6. Najczęściej zadawane pytania
6.1. Czy pojazdy elektryczne są praktyczne do codziennego użytku?
6.2. Jakie są czynniki wpływające na decyzję zakupu między hybrydą a pojazdem elektrycznym?
6.3. Czy auta elektryczne są bardziej oszczędne niż hybrydy?
6.4. Czym różni się dynamika jazdy między autem hybrydowym, spalinowym a elektrycznym?
W hybrydach, podobnie jak w tradycyjnych samochodach, pracuje silnik spalinowy - benzynowy lub wysokoprężny. Tu jego pracę w kluczowych momentach wspomaga jednak jeden lub dwa dodatkowe silniki elektryczne. Razem oba źródła tworzą napęd, w zależności od stopnia w jakim silnik elektryczny wspomaga silnik spalinowy, zwany miękką hybrydą (Mild Hybrid Electric Vehicle), pełną hybrydą (full hybrid, HEV) lub hybrydą typu plug-in (PHEV - Plug-In Hybrid Electric Vehicle).
W autach elektrycznych napęd zapewnia wyłącznie silnik elektryczny (lub dwa), pobierający energię z akumulatora ładowanego z zewnętrznego źródła lub na drodze odzyskiwania energii podczas zwalniania..
Ona typy silników różnią się sposobem generowania i przekazywania energii do napędu pojazdu. Silnik spalinowy korzysta z energii wytwarzanej poprzez spalanie paliwa, takiego jak benzyna, diesel lub gaz. Jego elektryczny odpowiednik zasilany jest energią elektryczną z akumulatora.
W przypadku silnika spalinowego mamy spalanie mieszanki paliwowej w komorze, co powoduje ruch tłoków, generując mechaniczną energię. Ten drugi wykorzystuje energię elektryczną do generowania pola magnetycznego, co powoduje obrót wirnika, generując energię do ruchu kół.
Te różnice mają swoje konsekwencje w efektywności pracy czy wadze i rozmiarze. Silnik spalinowy jest zazwyczaj mniej efektywny niż silnik elektryczny, ponieważ procesy spalania paliwa generują straty cieplne. Jest też zwykle większy i cięższy niż silnik elektryczny, ze względu na konieczność zawierania elementów związanych z procesem spalania. Silniki elektryczne są lekkie i zwarte oraz zdecydowanie cichsze, a wręcz nie generują dźwięków.
To, jak działa samochód elektryczny w porównaniu do hybrydowego czy konwencyjnego, spalinowego, wynika w dużej mierze z charakterystyki, jaką ma ten rodzaj napędu. Otóż silnik elektryczny błyskawicznie i bezgłośnie generuje bardzo wysoki moment obrotowy, podczas gdy w przypadku aut spalinowych konieczne jest uzyskanie właściwych obrotów.
Na pytanie, czy lepszy jest samochód elektryczny, czy hybrydowy trudno jednoznacznie odpowiedzieć. To dwie różne technologie, które mogą przydać się w różnych sytuacjach, ale doświadczenia kierowców wskazują kluczowe elementy dyskusji na temat „elektryk czy hybryda”.
W przypadku samochodów elektrycznych nie ma emisji spalin. Auta z napędem elektrycznym mają natychmiastowo dostępny moment obrotowy, co zwiększa ich przyspieszenie i czas reakcji auta na ruch kierowcy. To wpływa także na dynamikę jazdy i bezpieczeństwo, co jest kluczowe dla wielu posiadaczy samochodów elektrycznych.
Pojazd elektryczny dysponuje też zazwyczaj większą ilością miejsca w środku (i nawet dwa bagażniki), tym bardziej jeśli porównamy do niego auto hybrydowe. W samochodach hybrydowych dwa rodzaje napędu zabierają bowiem sporo miejsca. Także jeśli zestawimy ich wnętrze z pojazdami wyłącznie z silnikami benzynowymi czy dieslami, okazuje się, że często hybrydowy wariant ma np. mniejszy bagażnik.
Konieczność częstego ładowania aut elektrycznych nie jest już współcześnie tak dużym problemem. Wiele aut ma zasięgi powyżej 400 kilometrów na jednym ładowaniu i możliwość naprawdę szybkiego uzupełniania akumulatora, nawet w kilkanaście minut.
Koszt ładowania akumulatora, tym bardziej w warunkach domowych, pozwala na sporą obniżkę kosztów. Ponieważ pojazdy elektryczne to auta ekologiczne, ulgę płynącą z ich użytkowania odczuwa też nasza planeta.
Dodatkowo auta elektryczne charakteryzuje też niska awaryjność wynikająca z prostoty budowy. Zapewnia ją uproszczenie skrzyni biegów, prosty elektryczny silnik i mniej skomplikowany układ przeniesienia napędu.
Rozwiązania hybrydowe powodują zmniejszenie emisji spalin, w porównaniu z autami tylko z silnikami spalinowymi. W zależności od rodzaju hybrydy możemy mieć zupełnie różne parametry techniczne auta. Hybrydowy układ napędowy ma wiele do zaoferowania.
Pojazd hybrydowy zwany miękką hybrydą to rozwinięcie silnika benzynowego lub wysokoprężnego z systemem stop-start. Zazwyczaj wiąże się to z zastosowaniem dodatkowego układu elektrycznego 48V z akumulatorem i zespołem alternatora-rozrusznika. W takich autach napęd elektryczny jest pomocą dla silnika spalinowego. To przekłada się na lepsze osiągi, większy moment obrotowy czy niższe zużycie paliwa, niż przy wykorzystaniu samej tylko jednostki spalinowej.
Praca silnika elektrycznego wprawdzie jest istotna przy ruszaniu, ale samochód MHEV nie jest w stanie poruszać się tylko z wykorzystaniem energii elektrycznej.
Klasyczna hybryda to pojazd hybrydowy, w którym na krótkich odcinkach napęd może odbywać się w trybie całkowicie elektrycznym. Jego akumulatora nie można jednak doładowywać z zewnątrz, przez co korzyści z hybrydowego układu są tu mniejsze niż zapewniane przez układ napędowy PHEV.
Możliwość wykorzystania napędu elektrycznego w tych hybrydach to codzienność. To, czym może pochwalić się hybryda plug-in to bowiem możliwość ładowania z zewnętrznego źródła i gromadzenia dużej ilości energii w akumulatorze.
By naładować hybrydę PHEV, można korzystać z sieci elektrycznej w domu lub stacji ładowania pojazdów elektrycznych.
Hybrydy plug-in mają coraz większe akumulatory i efektywność, dlatego mogą pochwalić się naprawdę sporym zasięgiem w pełni elektrycznym. Nie używają wtedy napędu spalinowego, bo silnik benzynowy pozostaje wyłączony do czasu wyczerpania zasobów akumulatora. Powrót pracy silnika benzynowego jest płynny i nie wymaga interwencji kierowcy.
To bezkompromisowe połączenie napędów pozwala na dynamiczną jazdę i ogromny zasięg.