Samochód wyprawowy to rodzaj terenowego auta osobowego, którego przeznaczeniem nie jest wyłącznie off road. Powinien sprawdzać się podczas dalekich podróży, a także w trakcie codziennej jazdy. Dlatego musi oferować nie tylko doskonałe właściwości terenowe. Istotne jest również przestronne wnętrze, które zapewni wygodę oraz miejsce na ekwipunek niezbędny podczas dalekich wypraw. Jaki samochód wyprawowy wybrać?
Spis treści:
1. Jaki samochód wyprawowy wybrać – na co zwrócić uwagę poszukując odpowiedniego modelu?
2. Defender – idealny by zdobyć świat podczas dalekich podróży
2.1 Defender – silniki
2.2. Defender – parametry geometryczne
2.3 Defender – systemy terenowe
2.4 Defender – napęd
2.5 Defender – wnętrze
2.6 Defender – akcesoria
4. Najczęściej zadawane pytania
4.1 Jakie opony wybrać do samochodu off road?
4.2 Jaki silnik do samochodu wyprawowego?
4.3 Co to jest reduktor?
4.4 Jaka powinna być konstrukcja samochodu off-road?
JAKI SAMOCHÓD WYPRAWOWY WYBRAĆ – NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ POSZUKUJĄC IDEALNEGO MODELU?
Samochód wyprawowy to pojazd, który umożliwia turystykę w naprawdę wymagających warunkach. Piaszczyste pustynie, podmokłe lasy, a także ośnieżone tereny. Każde z tych miejsc musi być w zasięgu samochodu wyprawowego.
Zarówno możliwości terenowe, jak i zdolność przewozu dużej ilości bagaży zależą od wyposażenia i konstrukcji pojazdu. Rozwiązania w obrębie układu napędowego i nadwozia definiują samochód wyprawowy. Aby najprościej przedstawić, na co zwrócić uwagę podczas wyboru samochodu off-road, warto posłużyć się modelem, który od lat jest uznawany za wzór auta terenowego. Idealnym przykładem jest Defender.
DEFENDER – IDEALNY, BY ZDOBYĆ
ŚWIAT PODCZAS DALEKICH PODRÓŻY
Defender to samochód, który od lat jest używany przez badaczy i odkrywców do zdobywania świata. Jego najnowsza generacja łączy właściwości terenowe najwyższej klasy z użytecznością i wygodą podczas jazdy drogowej.
DEFENDER – SILNIKI
Najmocniejsza odmiana Defendera wykorzystuje silnik V8 o mocy aż 525 KM. Jednostka zapewnia niesamowite wrażenia w terenie i sportowe osiągi na asfalcie. W ofercie jest również hybryda Plug-in o mocy 404 KM. Pomimo dodatkowego silnika elektrycznego auto pozostaje rasową terenówką, która może brodzić na głębokości do 900 mm.
DEFENDER – PARAMETRY GEOMETRYCZNE
Defender oferuje zdolność jazdy w najtrudniejszym terenie. Na jego możliwości wpływa nie tylko konstrukcja nadwozia, ale również elektronicznie sterowane zawieszenie pneumatyczne. W trybie do jazdy terenowej samochód dysponuje najwyższym poziomem parametrów geometrycznych:
- kąt natarcia – do 37,5°,
- kąt zejścia – do 40°,
- kąt rampowy – do 31°.
Głębokość brodzenia wynosząca 900 mm jest również wynikiem stawiającym Defendera ponad konkurencją. Dodatkowym atutem jest system Wade Sensing, który ostrzega, gdy poziom wody zbliża się do dopuszczalnego maksimum. Dzięki temu samochód może sprostać wyzwaniom podczas przepraw wodnych.
DEFENDER – SYSTEMY TERENOWE
Opcjonalny układ Terrain Response 2 stale monitoruje warunki, w których porusza się Defender. System automatycznie zmienia ustawienia samochodu, dobierając optymalne ustawienie do jazdy w danym terenie.
System kontroli zjazdu HDC wspiera zachowanie kontroli podczas stromych zjazdów. To rozwiązanie, które utrzymuje stałą prędkość jazdy i zarządza hamowaniem każdego koła z osobna. Jego uzupełnieniem jest funkcja Gradient Release Control. Jej zadaniem jest zabezpieczenie przed „ucieczką” samochodu na stromym zboczu, po niezamierzonym zwolnieniu hamulca.
All Terrain Progress Control to układ działający na zasadzie zbliżonej do tempomatu. Pozwala na utrzymanie prędkości w trudnych warunkach. Obsługiwany zakres mieści się między 1,8 km/h a 30 km/h. Dzięki temu kierowca może w pełni skupić się na prowadzeniu na śliskich, luźnych oraz skalistych nawierzchniach.
Defender oferuje również systemy poprawiające widoczność. Dostępna w opcjonalnym systemie kamer 360° funkcja ClearSight Ground View ułatwia omijanie przeszkód w terenie. Rozwiązanie pozwala na podgląd obszaru pod i tuż przed samochodem. Dzięki temu można w porę uniknąć kontaktu z głazami i konarami wystającymi z podłoża.
Lusterko ClearSight to natomiast element niezbędny podczas jazdy z bagażnikiem wypełnionym pod sam dach. Kamera w tylnej części nadwozia przesyła obraz przestrzeni za samochodem wprost do lusterka wstecznego. Dzięki temu nawet największa ilość ekwipunku nie utrudni kontrolowania tego, co dzieje się za samochodem.
DEFENDER – NAPĘD
Defender wyposażony jest w zaawansowany napęd AWD, który ściśle kontroluje rozdział momentu obrotowego pomiędzy kołami. Dzięki temu model oferuje maksymalną przyczepność w ekstremalnych warunkach. Napęd może w skrajnej sytuacji przekazać nawet 100% momentu wyłącznie na jedną oś. Dwustopniowa skrzynia rozdzielcza z reduktorem pozwala dobrać odpowiednie przełożenie, nawet na bardzo stromych wzniesieniach. Elektronicznie sterowany układ różnicowy umożliwia natomiast szybką reakcję na zmianę terenu.
DEFENDER – WNĘTRZE
Defender to model zapewniający olbrzymią swobodę konfiguracji wnętrza i nadwozia. Samochód występuje w trzech odmianach – 90, 110 oraz 130. Defender 110 to 5-drzwiowy wariant o zwiększonej długości nadwozia. Samochód występuje w wersjach 5+1 z dodatkowym miejscem z przodu oraz 5+2 z trzecim rzędem siedzeń. Dostępny jest również jako dwumiejscowy Hard Top, idealny do transportu sprzętu czy towaru. Defender 130 to już ogromny SUV o długości aż 5,36 m i ośmiu wygodnych miejscach siedzących. Kokpit samochodu wykonano z wytrzymałych materiałów i tkanin odpornych na uszkodzenia. Wnętrze oferuje jednocześnie najwyższą jakość i komfort klasy premium.
DEFENDER – AKCESORIA
Akcesoria dostępne w modelu Defender obejmują dodatki użyteczne w trakcie wyprawy. Jedną z opcji jest wyciągarka – element, bez którego samochody off road nie mogą się obejść. Siła pociągowa wynosząca do 4 536 kg pozwoli wydobyć auto z sytuacji kryzysowej. Zdalne sterowanie do 45 metrów umożliwia wygodną obsługę wyciągarki na odległość.
Dach samochodu dysponuje nośnością sięgającą 168 kg. Dzięki temu można zagospodarować go na wiele użytecznych sposobów. Dobierając odpowiedni uchwyt, można przewozić na nim rowery, narty, czy też sprzęt do sportów wodnych. Wśród opcji dostępny jest również namiot dachowy, który zapewnia nocleg na łonie natury.
Demontowana drabinka dachowa zapewni wygodny dostęp do przestrzeni na dachu, niezależnie od sposobu jego wykorzystania. Drabinka jest elementem pakietu Explorer. Zawiera on również m.in. elementy ochronne nadkoli oraz podniesiony wlot powietrza. To elementy, które jeszcze lepiej przystosowują samochód do jazdy w terenie.
Pakiet Adventure obejmuje m.in. system natryskowy pozwalający oczyścić sprzęt po wyzwaniach w terenie. Zawiera też sprężarkę, która umożliwi napompowanie materaca i ustawienie ciśnienia opon do jazdy w terenie.
Dzięki pakietom do transportu zwierząt można zwiększyć wygodę podróży z czworonożnym towarzyszem. Dodatki takie jak miska odporna na rozlewanie i rampa z pewnością przypadną do gustu wszystkim pupilom.
NIE TYLKO DEFENDER
Gama modeli Land Rovera obejmuje również propozycje dla kierowców, którzy mają nieco inne oczekiwania. Każdy z modeli marki zapewnia komfort, luksus i olbrzymi potencjał w terenie. Jeżeli jednak priorytetem jest przestrzeń wewnątrz samochodu, warto wziąć pod uwagę inny model – Discovery.
Discovery również oferuje doskonałe parametry w terenie jak np. zdolność brodzenia do 900 mm. Jego największym wyróżnikiem na tle modeli matki jest jednak ogromne wnętrze.
Discovery Sport to z kolei wszechstronny model, który doskonale sprawdzi się podczas codziennej jazdy. Jego układ napędowy także korzysta z terenowego dziedzictwa marki. Jest to zarazem najbardziej rodzinna propozycja w ofercie Land Rovera.
NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA
Jakie opony wybrać do samochodu off road?
-
Aby móc skutecznie przemieszczać się w terenie konieczne jest odpowiednie ogumienie. Wybór dopasowanych opon należy oprzeć na proporcji czasu spędzanego na asfalcie i w terenie:
- opony HT są przeznaczone do użytku w 80% na asfalcie oraz w 20% w terenie,
- opony AT zaprojektowano w 50% do jazdy w terenie i w 50% na asfalt,
- opony MT to modele do użytku w 80% w terenie i w 20% na asfalcie.
Wybierając opony HT, należy mieć na uwadze, że nie poradzą sobie w trudniejszych warunkach terenowych. Opony MT będą z kolei wyjątkowo niekomfortowe na asfalcie. Dlatego przed zakupem ogumienia należy dokładnie przeanalizować sposób użytkowania samochodu. Zazwyczaj jednak fabrycznie samochody są wyposażane w opony drogowe. W opony terenowe trzeba wtedy doposażyć samochód we własnym zakresie. Należy przy tym zwrócić uwagę, by wybrana opona była zgodna z zaleceniami producenta samochodu. Wielu producentów wymaga opon z homologacją marki. W przypadku Defendera klienci mogą wybrać jeden z dwóch rodzajów rekomendowanych opon już na etapie konfigurowania samochodu.
Jaki silnik do samochodu wyprawowego?
-
Jednostka napędowa samochodu wyprawowego powinna dysponować dużą mocą, która jest niezbędna w terenie. Zapas mocy pozwoli również na dynamiczną jazdę na odcinkach asfaltowych. W przypadku samochodów wyprawowych silnik musi często mierzyć się z dodatkową masą bagaży. Częstym dylematem podczas wyboru samochodu off-road jest kwestia, czy lepiej sprawdzi się silnik benzynowy czy Diesla.
Dawniej, z uwagi na wrażliwy układ zapłonowy, silniki benzynowe nie były aż tak popularne w samochodach wyprawowych. Przejazd przez zbiorniki wodne stwarzał spore ryzyko awarii elektryki. Obecnie produkowane samochody są na tyle dobrze zabezpieczone, że nawet auta z napędem hybrydowym są w stanie zapewnić imponującą głębokość brodzenia (Defender PHEV - do 90 cm).
Wybór silnika do samochodu off-road należy zatem oprzeć na tym, w jaki sposób zamierzamy wykorzystywać pojazd. Na długie i spokojne wycieczki po bezdrożach odpowiednim wyborem będzie silnik wysokoprężny. Miłośnicy większej adrenaliny, dla których zużycie paliwa nie jest aż tak istotnym czynnikiem, powinni postawić na silnik benzynowy, lepiej dostosowany do sportowej jazdy.
Co to jest reduktor?
-
W samochodzie terenowym reduktor jest niezbędnym elementem układu napędowego. To odrębny podzespół, który współpracuje ze skrzynią biegów. Obecność reduktora, a precyzyjniej - dwustopniowej skrzyni rozdzielczej - podwaja dostępną liczbę przełożeń skrzyni – każdy bieg dysponuje trybem „High” oraz „Low”.
Podstawowy zestaw biegów, oznaczony jako „High”, służy do jazdy po drogach asfaltowych i w lekkim terenie. Po aktywowaniu trybu „Low” reduktor zwiększa przełożenie. Koło zębate o małej średnicy przenosi swój ruch na większe koło zębate, które przekazuje napęd dalej. W rezultacie samochód terenowy dysponuje dużą mocą przy niskiej prędkości jazdy. Dzięki temu możliwy jest podjazd pod stromą górkę lub wyjazd z zabłoconej nawierzchni nierozpędzonym samochodem. Reduktor może być uruchamiany manualnie lub - tak jak w Land Roverach Defender czy Discovery - elektronicznie.
Jaka powinna być konstrukcja nadwozia samochodu off-road?
-
Samochody off road muszą oferować konstrukcję, która poradzi sobie w terenie. Możliwości terenowe można określić dzięki kluczowym parametrom:
- kąt natarcia (najazdowy, wejścia),
- kąt zejścia (zjazdowy, zejścia),
- kąt rampowy,
- głębokość brodzenia.
Kąt natarcia określa maksymalne nachylenie wzniesienia, na które może wejść samochód terenowy. To kąt między podłożem a linią od punktu styku przedniego koła ze wzniesieniem do krawędzi zderzaka. Kąt ten określa nachylenie wzniesienia, na które można najechać bez uszkodzenia zderzaka.
Kąt zejścia oznacza maksymalne nachylenie wzniesienia, z którego pojazd może zjechać bez uszkodzenia tylnego zderzaka. Kąt zejścia jest zawarty między podłożem i linią biegnącą od punktu styku koła do krawędzi zderzaka.
Kąt rampowy to kąt wierzchołka wzniesienia, po którym można przejechać bez dotknięcia podwoziem jego szczytu. Kąt rampowy jest zawarty między punktami styku przedniego i tylnego koła z podłożem, a podwoziem.
Głębokość brodzenia oznacza maksymalną głębokość zbiornika wody, przez który może przejechać samochód bez ryzyka uszkodzenia. Dotyczy to przede wszystkim bezpieczeństwa silnika, osprzętu elektrycznego, a także układu napędowego.