W kategorii samochodów typu SUV coraz trudniej znaleźć auta prawdziwie terenowe. Na tle konkurencji wyróżnia się Land Rover, marka wierna tradycji konstruowania modeli do off-roadu. Najlepszym przykładem jest Defender, terenowy SUV, który pokona najtrudniejsze szlaki, a przy tym zapewni komfort na poziomie premium. Sprawdź, czym wyróżnia się najnowsze wcielenie legendy.
Spis treści:
1. Defender – prawdziwie terenowy SUV 4x4
2. SUV z reduktorem i zaawansowanym napędem AWD
3. Kąty natarcia, zejścia i rampowy oraz głębokość brodzenia
4. Systemy do jazdy terenowej SUV-a 4x4
5. Praktyczne i komfortowe wnętrze terenowego SUV-a
6. Możliwości transportowe SUV-a 4x4
7. Akcesoria do SUV-a terenowego
8. Najczęściej zadawane pytania
8.1 Czym jest SUV?
8.2 Czy wszystkie SUV-y mają napęd 4x4?
8.3 Czym są kąt natarcia, zejścia i rampowy?
8.4 SUV hybrydowy, z dieslem czy silnikiem benzynowym – co wybrać?
DEFENDER – PRAWDZIWIE TERENOWY SUV 4X4
Defender to SUV terenowy na miarę XXI w. Z jednej strony – sprawdza się w warunkach wyprawowych, w których zwykłe auta sportowo-użytkowe mogłyby nie podołać. Z drugiej – jest praktycznym i bogato wyposażonym SUV-em, którym możesz codziennie dojeżdżać do pracy czy wybrać się w długą podróż autostradą.
Zanim Defender trafił do produkcji, jego możliwości zostały przetestowane na dystansie 1,2 mln km, w trakcie 45 tys. testów na trasach przeprawowych i asfaltowych. Cechy modelu Defender, które czynią z niego prawdziwie terenowego SUV-a, to m.in.:
- nowoczesny napęd AWD,
- kąt natarcia: do 37,5°, kąt rampowy: do 31°, kąt zejścia: do 40°,
- głębokość brodzenia do 900 mm,
- systemy off-roadowe, w tym Terrain Response 2,
- możliwość podniesienia prześwitu do 291 mm (z zawieszeniem pneumatycznym),
- odporne i łatwe w czyszczeniu, a przy tym wygodne wnętrze.
SUV Z REDUKTOREM I ZAAWANSOWANYM NAPĘDEM AWD
Defender jest wyposażony w nowoczesny napęd AWD, który maksymalizuje przyczepność podczas jazdy po piasku, śniegu, trawie czy błocie. Moment obrotowy jest rozdzielany pomiędzy obie osie, w zależności od warunków. W razie potrzeby 100% momentu obrotowego może zostać przekazane na jedną z osi.
Dzięki dwustopniowej skrzyni rozdzielczej możesz skorzystać z dodatkowego, niższego przełożenia. Pozwala to łatwiej pokonywać wzniesienia, brody czy trasy o grząskiej nawierzchni.
KĄTY NATARCIA, ZEJŚCIA I RAMPOWY ORAZ GŁĘBOKOŚĆ BRODZENIA
Terenowy SUV 4x4 powinien być zdolny do pokonywania trudniejszych przeszkód niż miejski krawężnik czy próg zwalniający. Defender może zarówno podjeżdżać, jak i zjeżdżać z bardzo stromych wzniesień. Jego kąt natarcia to 37,5°. Kąt zejścia jest jeszcze wyższy i wynosi 40°. Dzięki kątowi rampowemu 31° Defender nie zahaczy podwoziem, gdy będziesz przejeżdżać przez szczyt lub nad wystającym głazem.
O ile dla zwykłego miejskiego SUV-a z przednim napędem największą wodną przeszkodą może być głębsza kałuża, o tyle dla Land Rover Defender to tylko rozgrzewka. Auto ma bowiem głębokość brodzenia sięgającą aż 900 mm.
SYSTEMY DO JAZDY TERENOWEJ SUV-A 4X4
Bez względu na to, czy jesteś doświadczonym kierowcą off-roadowym, czy dopiero uczysz się jazdy po bezdrożach, systemy do jazdy w terenie będą nieocenioną pomocą. Defender może zostać wyposażony w:
- Terrain Response lub Terrain Response 2 – systemy umożliwiające dopasowanie charakterystyki pracy silnika, przekładni, centralnego mechanizmu różnicowego oraz podwozia do danych warunków terenowych (w przypadku Terrain Response 2 system może działać automatycznie),
- Hill Descent Control – system kontroli zjazdu, który utrzymuje stałą prędkość poprzez hamowanie każdym kołem z osobna,
- Hill Launch Assist – zapobiega stoczeniu się samochodu do tyłu podczas ruszania pod górę,
- All Terrain Progress Control – opcjonalny system, który pozwoli Ci zaprogramować stałą prędkość (od 1,8 km/h do 30 km/h) podczas jazdy terenowej,
- Wade Sensing – sygnalizuje aktualną głębokość wody podczas brodzenia,
- ClearSight Ground View – element opcjonalnego pakietu kamer 360° Surround, który pokazuje na monitorze widok w taki sposób, jakby auto miało przezroczysty przód; pozwala łatwiej omijać konary czy duże kamienie, ale przyda się też podczas manewrów parkingowych.
PRAKTYCZNE I KOMFORTOWE WNĘTRZE TERENOWEGO SUV-A
Defender sprawdzi się również jako SUV rodzinny. Auto może mieć układ foteli 5 + 1 (z dodatkowym fotelem w przednim rzędzie), 5 + 2 (z dodatkowymi fotelami z tyłu), a w przypadku największego Defender 130: 5 + 3. Co istotne, tkaniny i gumowe wykładziny są odporne na zabrudzenia i łatwe w czyszczeniu. Docenisz to, gdy trzeba będzie zadbać o kabinę po błotnej wyprawie lub… wycieczce z dziećmi.
MOŻLIWOŚCI TRANSPORTOWE SUV-A 4X4
Defender to SUV terenowy, który może służyć za samochód do wypraw lub realizacji ciężkich zadań w terenie. Uciąg samochodu sięga 3500 kg, a to oznacza, że można podpiąć do niego dużą przyczepę kempingową lub przyczepkę przeprawową wyładowaną sprzętem. Dach może służyć do transportu dodatkowego bagażu lub zmienić się w sypialnię – dzięki opcji montażu namiotu. Maksymalne obciążenie dynamiczne dachu to 168 kg.
AKCESORIA DO SUV-A TERENOWEGO
Model Defender może zostać dopasowany do Twoich potrzeb dzięki zestawom akcesoriów. Przykładowo – pakiet Adventure obejmuje m.in. ciśnieniowy zbiornik natryskowy o pojemności 6,5 l (dzięki niemu umyjesz sprzęt sportowy czy zabłocone buty), zintegrowaną sprężarkę w bagażniku (do pompowania opon samochodowych lub rowerowych czy materaca), zewnętrzny pojemnik na sprzęt o pojemności 24 l, plecak przy tylnym siedzeniu i panele, osłony i chlapacze chroniące karoserię przed uszkodzeniami.
Pakiet Explorer pozwala wyposażyć Defender np. w podniesiony wlot powietrza, terenowy bagażnik dachowy na przedmioty o łącznej wadze 132 kg czy demontowalną drabinkę dachową.
Jeśli szykujesz się na cięższą wyprawę, wybierz akcesoryjną wyciągarkę. Jej siła pociągowa to 4536 kg i, co istotne, można nią sterować zdalnie z odległości do 45 m. Jeżeli zaś wozisz ze sobą zwierzęta, wyposaż Defender w jeden z pakietów z odporną na brud wykładziną do bagażnika, miską na wodę, transporterem lub przegrodą.
NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA
Czym jest SUV?
-
SUV to samochód sportowo-użytkowy (ang. Sport Utility Vehicle), uniwersalny pojazd, który może służyć do codziennej jazdy po zwykłych drogach oraz do wyjazdu w teren. Samochody z tej kategorii cechują się wysokim nadwoziem oraz większym prześwitem niż auta osobowe. Często wyróżniają się pojemną kabiną, sporym bagażnikiem oraz możliwością aranżacji wnętrza na podobnym poziomie co vany.
Czy wszystkie SUV-y mają napęd 4x4?
-
Nie wszystkie samochody typu SUV mają napęd na obie osie. Często mają napęd przedni, a napęd 4x4 jest opcjonalny lub nie jest w ogóle dostępny. Wynika to m.in. z popularności SUV-ów, które stały się alternatywą dla kombi, vanów czy nawet aut kompaktowych (w przypadku mniejszych SUV-ów). Często są kupowane ze względu na cechy, takie jak wysoka pozycja za kierownicą, wielkość wnętrza i pojemność bagażnika, a nie z powodu możliwości wyjazdu w teren.
Czym są kąt natarcia, zejścia i rampowy?
-
Kąty natarcia, zejścia i rampowy to jedne z podstawowych parametrów określających możliwości terenowe pojazdu, np. SUV-a 4x4. Obrazują one następujące cechy:
- kąt natarcia – nachylenie przeszkody, na jaką może wjechać pojazd, czyli jak strome może być wzniesienie,
- kąt zejścia – maksymalna stromizna, z jakiej może zjechać samochód,
- kąt rampowy – określa możliwości samochodu, jeśli chodzi o pokonywanie ostrych wierzchołków (jeśli kąt rampowy jest mały, to auto może zawisnąć podwoziem na szczycie wzniesienia).
SUV hybrydowy, z dieslem czy silnikiem benzynowym – co wybrać?
-
W przypadku SUV-ów, które mają służyć do jazdy w terenie, sam rodzaj napędu nie ma dużego znaczenia. Najważniejszy jest wysoki moment obrotowy, czyli siła, jaką dysponuje auto do wjechania na wzniesienie czy ciągnięcia przyczepy. Wysoki moment obrotowy jest typowy dla silników Diesla. Może go też zapewnić napęd hybrydowy, w którym silnik spalinowy jest wspierany przez motor elektryczny. Wysokim maksymalnym momentem obrotowym może się też cechować mocna i duża jednostka benzynowa, np. V8 w Land Roverze Defenderze.