Liczby pokazują, że moda na elektryki wciąż nie przemija. Sprzedaż samochodów elektrycznych na całym świecie wynosi obecnie około 20%. Nic więc dziwnego, że infrastruktura ładowania elektryków powiększa się w równie szybkim tempie. W ostatnim czasie infrastruktura drogowa rozwinęła się na tyle, że obecnie naładujemy swoje auta elektryczne szybko, wygodnie i tanio. Ile zatem kosztuje ładowanie auta elektrycznego? Czy warto zainwestować w ładowarkę domową? Jak wynika z cennika najpopularniejszej sieci ładowarek, przykładowe stawki w abonamencie za ładowanie AC zaczynają się od 1,60 zł za 1 kWh, a szybkie ładowanie DC to koszt rzędu 2,10 zł za 1 kWh. To oznacza, że akumulator samochodu elektrycznego, o pojemności 150 kWh można naładować za kwotę 240 zł.
Spis treści:
1. Koszt ładowania samochodu elektrycznego zależy od wielu czynników
2. Jak ładować samochody elektryczne w domu?
2.1 Ładowanie elektryka ze zwykłego gniazdka
2.2 Ładowanie elektryka z ładowarki wall-box
3. Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego w domu?
4. Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego na stacji ładowania?
4.1 Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego u popularnych operatorów?
4.1.1 Ile kosztuje naładowanie samochodu elektrycznego na popularnej sieci stacji paliw?
4.1.2 Ile kosztuje naładowanie samochodu elektrycznego na stacjach najpopularniejszej sieci ładowarek?
5. Jak obniżyć koszty ładowania samochodu elektrycznego?
6. Najczęściej zadawane pytania
6.1 Czy bateria do samochodu elektrycznego jest ekologiczna?
6.2 Ile jest stacji ładowania na polskich drogach?
6.3 Ile trwa ładowanie samochodu elektrycznego na stacji oferującej szybkie ładowanie?
6.4 W jaki sposób dbać o żywotność akumulatorów? Jak rozliczyć ładowanie samochodu elektrycznego w domu?
6.5 Ile kosztuje akumulator do elektryka? Czy można ładować samochód elektryczny w garażu podziemnym?
6.6 Jak zaoszczędzić na ładowaniu elektryka w domu?
6.7 Jak długo ładuje się samochód elektryczny?
6.8 Gdzie w Polsce naładować elektryka bez opłat?
6.9 Jak ładować samochód elektryczny w bloku?
6.10 Czym różni się ładowanie elektryka prądem stałym od ładowania prądem zmiennym?
Coraz więcej osób zastanawia się, ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego. Odpowiedź na to pytanie nie jest jednak prosta. Koszt ładowania auta elektrycznego zależy m.in. od takich czynników jak pojemność baterii trakcyjnej czy miejsce ładowania. Zazwyczaj najkorzystniej jest uzupełniać energię elektryczną w domu. Z kolei w dłuższych trasach kierowcy często wybierają możliwie najszybsze ładowanie auta elektrycznego, co wiąże się z wyższą ceną energii elektrycznej. Warto pamiętać, że pojazdy elektryczne mogą w części ładować się za darmo dzięki zaawansowanym systemom odzyskiwania energii elektrycznej podczas zwalniania i hamowania.
Ładowanie elektryka w domowym zaciszu to najtańszy i najbardziej ekologiczny sposób. Dobra wiadomość jest taka, że za pomocą ładowarki domowej naładujemy nie tylko auta w pełni elektryczne (BEV: Battery Electric Vehicle), ale i hybrydy plug-in (PHEV: Plug-In Hybrid Electric Vehicle). Jest to możliwe, ponieważ oba typy aut mogą poruszać się korzystając z energii elektrycznej zmagazynowanej w akumulatorach.
Samochód elektryczny można bez problemu naładować ze zwykłego gniazdka o mocy 2,3 kW. Warto jednak zwrócić uwagę na to, ile trwa ładowanie samochodu elektrycznego tym sposobem, ponieważ czas ładowania z domowego gniazdka zazwyczaj wynosi kilkadziesiąt godzin.
Chociaż ładowanie auta elektrycznego ze zwykłego gniazdka to najwolniejszy sposób, to jest on bezpieczny i nie wymaga żadnej dodatkowej inwestycji. Wystarczy odpowiedni przewód z modułem zabezpieczającym.
Jeżeli posiadasz dom z garażem, najlepszym rozwiązaniem na domową stację ładowania samochodów elektrycznych będzie system wall-box. Ładowarki typu wall-box montuje się na ścianie garażu lub na zewnętrznej ścianie budynku. Proces ładowania jest tak samo łatwy jak w przypadku korzystania z gniazdka domowego. Ładowanie za pomocą systemu wall-box jest znacznie wygodniejsze i szybsze. To dzięki większej mocy ładowarki wall-box, ponieważ sięga ona nawet do 22 kW. W praktyce samochód do maksimum naładujemy średnio w kilka godzin.
Koszt ładowarek typu wall-box to wydatek rzędu kilku tysięcy złotych, jednak inwestycja szybko się zwraca.
RANGE ROVER ELECTRIC
Koszty ładowania samochodu elektrycznego w domu można dość łatwo policzyć poprzez pomnożenie stawki za 1 kilowatogodzinę (kWh) u operatora razy pojemność baterii trakcyjnej. Dla przykładu, jeśli teoretyczna cena 1 kWh wynosi 1 zł, a pojemność użytkowa akumulatora samochodu elektrycznego to 60 kWh, to naładowanie samochodu elektrycznego w domu „do pełna” wyniesie 60 zł. Im większa bateria, tym większy zasięg i zarazem wyższy koszt pojedynczego ładowania.
Żeby poznać dokładną cenę uzupełnienia energii elektrycznej, należy sprawdzić stawki u swojego operatora. W niektórych przypadkach może bardziej opłacać się ładowanie auta w nocy, podczas obowiązywania tańszej taryfy energetycznej. Najniższe koszty ładowania samochodu elektrycznego w domu ponoszą właściciele instalacji fotowoltaicznych.
Ładowanie samochodu elektrycznego na stacji ładowania jest droższe niż korzystanie z domowej sieci. Cena energii elektrycznej w ogólnodostępnych punktach zależy m.in. od tego, czy kierowca korzysta z prądu stałego (DC) czy przemiennego (AC). W tym drugim przypadku ładowanie samochodu elektrycznego przebiega wolniej, ponieważ maksymalna moc ładowania to często ok. 22 kW, lecz jest tańsze.
Z kolei skorzystanie z szybkiej stacji DC pozwala na znacznie szybsze i zarazem droższe ładowanie samochodu elektrycznego. Warto pamiętać, że wiele publicznych stacji ładowania nalicza opłaty nie tylko za pobraną energię elektryczną, lecz także za czas postoju samochodu pod ładowarką. W przypadku przekroczenia określonego limitu naliczana jest dodatkowa opłata, która wpływa na całkowity koszt ładowania samochodu elektrycznego.
Możemy porównać koszty ładowania samochodu elektrycznego na stacjach u dwóch najpopularniejszych operatorów (dane z czerwca 2024). Pamiętaj jednak, że wprowadzają oni też limity postoju na swoich stacjach. Po przekroczeniu założonego czasu musisz liczyć się z dopłatą. Dotyczy to zazwyczaj aut z baterią większej pojemności, której naładowanie trwa długo.
Na publicznych stacjach ładowania należących do analizowanej sieci stacji paliw cena energii elektrycznej zależy nie tylko od wyboru prądu przemiennego lub stałego, lecz także od mocy tego drugiego.
Ceny za 1 kWh:
Ponadto na stacjach wyposażonych w ładowarki AC oraz DC obowiązują limity darmowego postoju, po ich przekroczeniu naliczana jest opłata minutowa.
Opłaty za postój:
Ceny są zbliżone do stawek oferowanych na stacjach paliw.
Ceny za 1 kWh:
Operator stacji oferuje niższe ceny np. w abonamencie, gdzie po wniesieniu miesięcznej opłaty w kwocie ok. 79,99 zł koszt 1 kWh kształtuje się następująco:
Pojemność akumulatora | Rodzaj ładowarki/Moc ładowanie | Koszt 0-100% na stacji paliw | Koszt 0-100% w sieci ładowarek |
około 105 kWh | AC 105 kWh DC do 50 kW DC 50-125 kW DC powyżej 125 kW |
204,75 zł 282,45 zł 303,45 zł 334,95 zł |
215,25 zł 341,25 zł |
*schemat obliczania: 105 kWh * cena za 1 kWh w zł = koszt 0-100% w zł
RANGE ROVER ELECTRIC
Obniżenie kosztów ładowania samochodu elektrycznego to temat, który z pewnością zainteresuje wielu właścicieli pojazdów elektrycznych.
Aby zredukować wydatki trzymaj się tych zasad:
RANGE ROVER SPORT ELECTRIC HYBRID