Stacja ładowania w domu nie jest konieczna. Wystarczy gniazdko lub ładowarka typu wall-box, by w pełni naładować akumulator auta elektrycznego w domu. W zależności od mocy ładowarki, podłączymy prąd o mocy od około 3 kW do nawet 22 kW do naszego auta. Przeczytaj, jak ładować auto elektryczne w domu.
Spis treści:
1. Jakie są możliwości ładowania samochodu elektrycznego w domu?
2. Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego w domu?
3. Ile trwa ładowanie samochodu elektrycznego w domu?
3.2. Moc przyłącza i moc odbioru
3.3. Temperatura akumulatora i powietrza
3.4. Obliczanie czasu ładowania
4. Czy można ładować samochód elektryczny w garażu podziemnym?
5. Najczęściej zadawane pytania:
5.1. Czy potrzebuję specjalnej ładowarki do samochodu elektrycznego?
5.2. Jakie są różnice między ładowaniem AC a DC?
5.3. Czy mogę samodzielnie zainstalować stację ładowania w domu?
5.4. Jak rozliczyć ładowanie samochodu elektrycznego w domu?
5.5. Czy muszę korzystać z energii ze źródeł odnawialnych do ładowania elektryka w domu?
Na pytanie czy można ładować samochód elektryczny w domu, odpowiedź jest tylko jedna. Tak można, a nawet warto, bo to najtańszy i najbardziej ekologiczny sposób. Dotyczy to zarówno aut czysto elektrycznych (BEV: Battery Electric Vehicle), jak i hybryd plug-in (PHEV: Plug-In Hybrid Electric Vehicle). Jedne i drugie auta mogą poruszać się korzystając z energii elektrycznej, zmagazynowanej w akumulatorach, i ładować się choćby z domowego gniazdka.
Ładowanie auta elektrycznego ze zwykłego gniazdka, to najwolniejszy sposób, bo uzyskujemy moc od 2,3 do maksymalnie 3 kW. Mimo to, ładowanie przez zwykłe gniazdko jest bezpieczne i nie ogranicza możliwości domowej instalacji elektrycznej. Poza kablem z modułem zabezpieczającym EVSE nie wymaga to żadnej dodatkowej inwestycji.
Opcji ładowania samochodów elektrycznych we własnym domu jest jednak więcej. Decydując się na specjalną ładowarkę podłączaną pod złącze siłowe, możemy być zmuszeni do wprowadzenia zmian w sieci domowej. W budynkach mieszkalnych, trójfazowe złącze siłowe 400 V występuje zwykle w garażach lub przy miejscach podłączania takich urządzeń jak choćby kotły grzewcze. Jest ono niezbędne do podłączenia ładowarek, które wykorzystują prąd przemienny i dają większą moc niż ładowanie z gniazdka.
Ładowarki typu wall-box montuje się na ścianie garażu lub na zewnętrznej ścianie budynku. Ich moc może dochodzić nawet do 22 kW.
Najtaniej mają właściciele instalacji fotowoltaicznych. Energię elektryczną ze słońca można wprost wykorzystać w sieci domowej, a do niej podłączyć auto elektryczne. Wszystko zależy też od umowy podpisanej z dostawcą energii.
Panele fotowoltaiczne nie są jednak przymusem. Każde gospodarstwo domowe ma określoną w umowie taryfę. Opłaty są stałe, bądź różne w ciągu dnia, w zależności od zakładu energetycznego i wspomnianej umowy.
Przy średniej cenie kWh na poziomie 1 złotówki ładowanie elektryka w domu, którego akumulator ma pojemność 90 kWh wyniesie po prostu 90 złotych. W niektórych umowach, w tak zwanej taryfie nocnej, ceny mogą być niższe. Stąd podłączanie auta na noc, będzie tańsze.
W zależności od wybranej ładowarki domowej i posiadanego pojazdu istnieje możliwość zaprogramowania ładowania auta, tak, by samochód sam pobierał prąd w wyznaczonych godzinach. Dzięki aplikacji na smartfona naładować samochód elektryczny można nawet będąc z dala od niego. Jeśli oczywiście auto zostało wcześniej podłączone kablem do ładowarki. Można też wyłączyć ładowanie auta elektrycznego w dowolnym momencie.
Aplikacja zaalarmuje nas również kiedy ładowanie z nieznanych przyczyn zostanie przerwane. To ważne, szczególnie kiedy wybieramy się w dłuższą trasę i chcemy mieć samochód naładowany w 100 procentach.
Czas ładowania samochodu elektrycznego zależy od pojemności jego akumulatora oraz kilku czynników, takich jak:
Im bardziej wyczerpany jest akumulator, tym szybciej się ładuje. Jeśli pojemność akumulatora osiągnie 80% samochody same zwalniają cały proces. Ma to na celu wydłużenie życia naszych magazynów energii.
Ale ten proces zauważalny jest głównie w przypadku ładowania z ładowarek o wysokiej mocy, a więc tych publicznych. W warunkach domowych nie powinno to zmieniać szybkości ładowania.
Oczywiście, im mniej energii pozostało w akumulatorze, tym dłużej potrwa ponowne ładowanie. W praktyce, wielu użytkowników “doładowuje” samochód podczas nocnych postojów w garażu, nie przejmując się tym, ile trwa ten proces i rozpoczynając każdy dzień z w pełni naładowanym akumulatorem.
Tym, co zmienia szybkość ładowania jest moc przyłącza. Im wyższa, tym lepiej. Maksymalna moc prądu przemiennego to 22 kW. Jeśli nasze auto dysponuje również taką ładowarką pokładową, może przyjąć właśnie tak wysoką moc z domowego przyłącza. Jednak wiele aut pozwala ładować się tylko do 11 kW.
Samochody elektryczne tworzone są w ten sposób, że największą efektywność pracy, a więc także ładowania, mają przy temperaturach, które nazywamy potocznie pokojowymi. Zmiana temperatury może być niekorzystna dla auta elektrycznego. Zarówno ta zbyt wysoka, jak i zbyt niska. Dlatego, szczególnie zimą, sugeruje się trzymać auto w garażu, gdzie temperatury są bardziej wyrównane.
Spadek mocy ładowania widoczny będzie jednak przede wszystkim na stacji ładowania wysokiej mocy. Na ładowanie w domu, a więc prądem do 22 kW, nie będzie to mieć większego wpływu.
Aby obliczyć przybliżony całkowity czas ładowania auta, należy po prostu podzielić liczbę kW netto przez moc przyłącza, jakim dysponujemy w domu. Samochody elektryczne przy ładowaniu w warunkach domowych są w stanie przyjąć prąd o mocy od 2,3 kW na godzinę (wartość dla ładowania ze zwykłego gniazdka) do 22 kW na godzinę (dla najmocniejszych ładowarek domowych).
Warto zaznaczyć, że aplikacje dostępne dla wielu marek i modeli aut same obliczają ten czas, pozwalając stale kontrolować proces.
Na koniec 2023 roku nie było w Polsce przepisów ograniczających czy w inny sposób regulujących kwestie parkowania oraz ładowania aut elektrycznych w parkingach podziemnych. Jedyne przepisy to ewentualnie ustalenia czy wręcz ograniczenia wynikające z decyzji wspólnot mieszkaniowych.
Jeśli w garażu posiadamy standardowe gniazdko i dysponujemy kablem z modułem zabezpieczającym EVSE, ładowanie auta elektrycznego nie powinno być problemem. Taki kabel jest często na wyposażeniu auta.
Jedyną kwestią jest sprawa rozliczania kosztów, stąd często instaluje się dodatkowe liczniki, aby ładowanie samochodu w garażu podziemnym, było udokumentowane pod względem zużycia.
Szybsze ładowanie niż ze zwykłego gniazdka jest możliwe w garażach podziemnych jeśli istnieje w nich infrastruktura pozwalająca na instalację wall-boxa. Wtedy konieczne będzie uzyskanie zgody dotyczącej nie ładowania samochodów elektrycznych, ale inwestycji w odpowiednie przyłącze, licznik i wall-boxa. Wiele wspólnot wyraża takie zgody, jeśli koszt takich inwestycji pokrywa właściciel pojazdu elektrycznego.