Spalanie standardowej hybrydy typu plug-in może wynosić jedynie 1,5 l benzyny na 100 km, a zasięg samochodów hybrydowych tego typu w trybie elektrycznym to nawet ok. 60 km. To jednak nie koniec korzyści, jakie oferuje ten rodzaj napędu. Dowiedz się, co potrafią auta wyposażone w układ typu plug-in.
Spis treści:
1. Hybryda typu plug-in – czym się charakteryzuje?
2. Ile kilometrów przejedzie hybryda na silniku elektrycznym?
3. Zasięg i spalanie hybrydy w mieście
4. Zasięg i spalanie hybrydy w trasie
5. Dla kogo jest hybryda typu plug-in?
6. Najczęściej zadawane pytania
6.1 Czy koszt użytkowania auta hybrydowego jest wyższy od tradycyjnego?
6.2 Czy samochód hybrydowy może być zeroemisyjny?
6.3 Jak realizowany jest napęd na cztery koła w hybrydach PHEV?
Samochody hybrydowe typu plug-in, inaczej PHEV, wyposażone są w silnik spalinowy oraz co najmniej jeden silnik elektryczny. Jak sama nazwa wskazuje, ich akumulatory można ładować za pomocą domowego gniazdka. W takim przypadku czas uzupełnienia poziomu energii to kilka godzin. Wielu użytkowników decyduje się jednak na zamontowanie w garażu domowej ładowarki typu "wall-box". Taka ładowarka o mocy 7 kW pozwala naładować akumulator Range Rovera Velar PHEV do pełna w 2 h 16 min. Szybka ładowarka publiczna typu DC pozwoli natomiast błyskawicznie uzupełnić poziom energii w akumulatorze w ciągu dnia, np. podczas zakupów. Naładowanie takiego samego akumulatora do 80% zajmie jej bowiem zaledwie 30 min.
Co ważne, samochód z napędem hybrydowym typu plug-in może poruszać się także wyłącznie z wykorzystaniem silnika elektrycznego. Zaletę tę docenią przede wszystkim kierowcy, którym auto służy głównie do codziennego dojeżdżania do pracy. Standardowo zasięg w trybie elektrycznym to bowiem kilkadziesiąt kilometrów, co w zupełności wystarcza, aby w warunkach miejskich dojechać do biura czy na zakupy, a następnie wrócić do domu. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby korzystać wyłącznie z jednostki spalinowej albo z obydwu silników naraz, wykorzystując przy tym pełną moc układu hybrydowego.
PHEV należy więc traktować jako pomost między silnikami spalinowymi a napędem wyłącznie elektrycznym. Na krótkich dystansach hybryda plug-in jest zeroemisyjna. Na dłuższych silnik elektryczny wspiera silnik spalinowy, co gwarantuje dodatkową moc i moment obrotowy, a jednocześnie ogranicza zużycie paliwa. A ile pali hybryda plug-in na autostradzie i w mieście? O tym za chwilę.
Realny zasięg samochodu hybrydowego typu plug-in w trybie elektrycznym szacuje się na 40-50 km, co trzeba uznać za wystarczające w miejskiej i podmiejskiej eksploatacji. Musisz jednak pamiętać, że wartość ta uzależniona jest od wielu czynników. Na zasięg hybrydy wpływa m.in. natężenie ruchu, temperatura powietrza czy prędkość, z jaką się poruszasz.
Warto wiedzieć, że samo gwałtowne przyspieszenie powoduje, że akumulator szybciej się rozładowuje. Z tego względu warto planować trasę w taki sposób, by unikać wykonywania tego manewru, a co za tym idzie – w pełni wykorzystywać możliwości trybu elektrycznego. Podobnie jest z dużymi prędkościami – im szybciej jedziesz, tym szybciej akumulator traci energię. Niskie temperatury sprawiają z kolei, że sprawność baterii spada, a to przekłada się bezpośrednio na mniejszy zasięg.
Miasto jest idealnym miejscem do tego, aby w pełni wykorzystać potencjał hybrydy typu plug-in. Poruszanie się w tym środowisku to przede wszystkim pokonywanie niewielkich dystansów ze stosunkowo niskimi prędkościami. Tego typu przejazdy można odbywać w trybie elektrycznym, a co za tym idzie – hybryda plug-in nie potrzebuje w ogóle paliwa. Jak już wspomnieliśmy, maksymalny zasięg samochodu „z wtyczką” to ok. 50 km. Jeśli zatem przyjmiemy, że użytkownik nie pokonuje w trakcie dnia dłuższego dystansu, spalanie hybrydy w mieście może być zerowe.
W razie rozładowania akumulatora możliwe jest kontynuowanie jazdy przy wykorzystaniu silnika spalinowego.
Zalety napędu hybrydowego można odczuć również w warunkach pozamiejskich. Chodzi tutaj przede wszystkim o moc maksymalną układu, która zapewnia doskonałe osiągi. Należy mieć jednak świadomość, że hybryda na autostradzie czy drodze krajowej, wykorzystując częściej silnik spalinowy, ma większy apetyt na paliwo niż w mieście. Prędkość maksymalna w trybie elektrycznym to wprawdzie 140 km/h (np. Range Rover Velar, Range Rover), ale w praktyce w warunkach jazdy pozamiejskiej najlepiej sprawdza się korzystanie z obydwu silników jednocześnie, tj. jazda w standardowym trybie hybrydowym.
Dzięki temu motor spalinowy jest odciążony, co jest szczególnie widoczne podczas ruszania i przyspieszania, a więc w momentach, w których zapotrzebowanie na paliwo jest największe. Korzystając ze wsparcia jednostki elektrycznej, można skutecznie ograniczyć wspomniany apetyt.
Ile pali hybryda i jaki ma zasięg? Sprawdź przykładowe wartości w poniższej tabeli:
Model | Zasięg w trybie elektrycznym* | Spalanie w cyklu mieszanym* |
Defender 2,0 l 404 KM | 43 km | od 2,8 l/100 km |
Discovery Sport 1,5 l 309 KM | 60 km | od 1,5 l/100 km |
Range Rover Evoque 1,5 l 309 KM | 62 km | od 1,5 l/100 km |
Range Rover 3,0 l 510 KM | 113 km | od 0,8 l/100 km |
*Dane zgodne z normą WLTP. WLTP to oficjalna procedura testowa UE używana do obliczania znormalizowanego zużycia paliwa i emisji CO₂ dla samochodów osobowych. Mierzy zużycie paliwa/energii, zasięg oraz emisję. Ma to na celu przedstawienie danych bardziej zbliżonych do rzeczywistego stylu jazdy. Testom poddawane są pojazdy z opcjonalnym wyposażeniem oraz z bardziej wymagającą procedurą testową i profilem jazdy. Aktualne dane dostępne u autoryzowanych dealerów.
Samochód z napędem hybrydowym typu plug-in to doskonałe rozwiązanie dla osób, które każdego dnia pokonują dystans kilkudziesięciu kilometrów w drodze do pracy i do domu. Odległości rzędu 40-50 km można bowiem spokojnie pokonywać, korzystając wyłącznie z silnika elektrycznego. Żeby jednak „jazda na prądzie” była możliwa, konieczne jest naładowanie akumulatorów. Z tego względu konieczne jest stanowisko ładowania, np. w garażu. Będąc w pracy lub na zakupach w centrum handlowym, można natomiast skorzystać ze specjalnej szybkiej ładowarki.