Rodzaje zawieszenia - co warto wiedzieć?

Rodzaje zawieszenia - co warto wiedzieć?

Zawieszenie samochodu to element wpływający na komfort, bezpieczeństwo i prowadzenie pojazdu. Odpowiada nie tylko za łączenie kół z nadwoziem, ale również za tłumienie nierówności, przyczepność i kontrolę nad pojazdem w każdych warunkach – od miejskich ulic po wymagający teren. Współczesne systemy zawieszenia, szczególnie w nowoczesnych SUV-ach i samochodach terenowych, to zaawansowane konstrukcje, które zapewniają płynną jazdę i doskonałe osiągi w trudnych warunkach. Przyjrzymy się, jakie są najpopularniejsze rodzaje zawieszenia, jak działają i dlaczego są tak istotne dla każdego kierowcy.

Czym jest zawieszenie samochodowe?

Zawieszenie samochodu to zespół elementów, które mają na celu połączyć koła z resztą samochodu. Jednym z głównych zadań tego układu jest przenoszenie siły powstającej na styku opony z jezdnią na nadwozie pojazdu. Zawieszenie samochodowe odpowiada więc m.in. za komfort i bezpieczeństwo jazdy, a także stabilne prowadzenie koła podczas pokonywania zakrętów.


W samochodach sportowych, osobowych i terenowych mogą występować różne rodzaje zawieszenia. Wybór konkretnego rozwiązania przez konstruktorów zazwyczaj ma na celu osiągnięcie optymalnych właściwości jezdnych. W samochodach sportowych stosowane są rozwiązania zapewniające stabilność np. podczas pokonywania zakrętów ze znacznymi prędkościami. Z kolei w samochodach typu SUV układ zawieszenia powinien zapewniać nie tylko komfort jazdy, lecz także precyzję prowadzenia pojazdu z wyżej umieszczonym środkiem ciężkości. W nowoczesnych pojazdach z tego segmentu coraz częściej oferowane jest zawieszenie ze zmienną charakterystyką pracy. Dzięki temu w mgnieniu oka najwyższy komfort jazdy może ustąpić miejsca sportowej stabilności.

Jakie elementy wchodzą w skład typowego zawieszenia samochodowego?

Typowe zawieszenie samochodowe składa się z trzech podstawowych grup elementów, które współpracują ze sobą, aby zapewnić komfort jazdy, stabilność oraz bezpieczeństwo.



  • Elementy prowadzące- takie jak wahacze, drążki i belki, są odpowiedzialne za połączenie kół i nadwozia oraz wyznaczanie geometrii ruchu koła na nierównościach.

  • Elementy resorujące (sprężyste)- wśród których wyróżniamy resory sprężynowe, piórowe lub pneumatyczne, umożliwiają "pochłanianie" nierówności nawierzchni, zmniejszając drgania i przekazując je we właściwym momencie.

  • Elementy amortyzujące- do tej grupy należą przede wszystkim amortyzatory hydrauliczne, ich zadaniem jest tłumienie drgań pochodzących z kół i stabilizowanie nadwozia. Jest to szczególnie istotne przy hamowaniu.




Razem te elementy tworzą złożony system, który odpowiada za komfort, kontrolę oraz dynamikę jazdy.

Klasyczne rozwiązanie – zawieszenie zależne

Zawieszenie zależne nazywane jest także sztywnym mostem. Niezależnie od stosowanej nazwy mowa tu o klasycznym rozwiązaniu technologicznym, które charakteryzuje się wysoką trwałością i odpornością na znaczne obciążenia. Zawieszenie zależne charakteryzuje się połączeniem obu kół przedniej lub tylnej osi. W związku z tym ruch jednego koła wpływa na ruch odpowiednika znajdującego się w tej samej osi pojazdu. Nie wymaga ono stosowania dodatkowych elementów prowadzących.


Do słabych stron tego rozwiązania należą m.in. mniejszy komfort jazdy i sterowność niż w przypadku nowszych konstrukcji. Warto zwrócić też uwagę na znaczną ingerencję elementów tego typu zawieszenia w podwozie auta, co negatywnie wpływa na przestrzeń dla pasażerów, bagaży. Z kolei wyższe umieszczenie silnika negatywnie oddziałuje na położenie środka ciężkości auta.


Dzięki prostocie konstrukcji i wytrzymałości, zawieszenia zależne przez lata znajdowały zastosowanie w samochodach terenowych. Istotnym ograniczeniem możliwości terenowych w ich przypadku były jednak mosty lub belki, zmniejszające prześwit samochodu. Dodatkowo, zawieszenie zależne charakteryzuje znacznie mniej precyzyjne prowadzenie, co ma znaczenie w czasach, kiedy klienci oczekują od samochodu terenowego uniwersalności.
Zawieszenie zależne spotykane jest obecnie głównie w samochodach ciężarowych i przyczepach. Do elementów tego układu należą m.in.:



  • resory piórowe – zawieszenia zależne wykorzystują ten trwały i niedrogi w produkcji element w celu tłumienia drgań. Pióra resorów składają się z wielu płaskich płytek i montowane są poprzecznie do kierunku jazdy samochodu.

  • drążki Panharda –rozwiązanie stosowane w zawieszeniu zależnym wyposażonym w sprężyny śrubowe. Dzięki zastosowaniu drążków Panharda układy zależne zyskują na geometrii i komforcie jazdy w porównaniu do resorów piórowych.

Zawieszenie niezależne w nowoczesnych samochodach

Niezależny układ zawieszenia samochodu można spotkać niemal we wszystkich autach osobowych dostępnych na rynku. Ten rodzaj konstrukcji zawieszenia charakteryzuje się brakiem bezpośredniego połączenia pomiędzy kołami umieszczonymi w tej samej osi. Wpływa to m.in. na wyższy komfort jazdy, sterowności i trakcji.


Elementy układu zawieszenia niezależnego w samochodach osobowych i SUV-ach dobierane i montowane są w taki sposób, aby nie ograniczały przestrzeni wewnątrz auta. Należy jednak pamiętać, że zawieszenie niezależne składa się ze znacznej liczby podzespołów, które wraz z biegiem eksploatacji ulegają zużyciu. Warto wspomnieć o jeszcze jednym rozwiązaniu, które spotykane jest zazwyczaj w autach klasy miejskiej i kompaktowej. Jest to zawieszenie półzależne tylnej osi. Samochody wyposażone w takie zawieszenie mają belkę skrętną łączącą elementy prowadzące kół w postaci wahaczy wzdłużnych. Zawieszenie półzależne jest znacznie tańsze w produkcji niż zawieszenie niezależne. Zazwyczaj jest także tańsze w serwisowaniu. Natomiast do słabych stron zalicza się ograniczona stabilność pojazdu, zwłaszcza podczas pokonywania poprzecznych nierówności.

Rodzaje układów zawieszenia niezależnego w samochodach

Niezależne zawieszenia w samochodach występuje w różnych odmianach. Do najczęściej spotykanych należą m.in.:



  • Kolumny McPhersona – rozwijana od lat technologia, która składa się z amortyzatora zintegrowanego ze sprężyną, który połączony jest z górną częścią zwrotnicy. Co istotne, amortyzator może obracać się wokół własnej osi, co sprawia, że kolumna McPhersona służy do prowadzenia koła, tłumienia drgań i nadawania kierunku jazdy poprzez skręcanie kół.

  • Niezależne zawieszenie samochodu z podwójnymi wahaczami poprzecznymi – ten rodzaj zawieszenia w samochodach wydajnie koryguje przechyły boczne nadwozia. Rozwiązanie to może być stosowane w przedniej lub tylnej osi pojazdu. Takie rozwiązanie stosowane jest często w samochodach sportowych i luksusowych.

  • Zawieszenie wielowahaczowe – składa się z wahaczy poprzecznych, skośnych, wzdłużnych oraz drążków. Układy zawieszenia tego typu charakteryzują się znacznie ograniczonym kątów pochylenia kół np. pod wpływem obciążenia. To rozwiązanie charakterystyczne dla samochodów sportowych i luksusowych.

Zawieszenie sprężynowe, hydropneumatyczne czy pneumatyczne?

Zawieszenie sprężynowe to klasyczne rozwiązanie, w którym elementem resorująco jest sprężyna. To rozwiązanie proste, tanie w produkcji i obsłudze, przez to szeroko stosowane w motoryzacji.


W luksusowych samochodach często spotykane jest zawieszenie pneumatyczne składające się m.in. z miechów zastępujących sprężyny. Kluczowym elementem jest natomiast kompresor zawieszenia pneumatycznego, który dostarcza do miechów sprężone powietrze pod określonym ciśnieniem. Dzięki temu możliwa jest dynamiczna regulacja prześwitu i charakterystyki pracy zawieszenia pneumatycznego.


O wiele trudniej spotkać samochody wyposażone w zawieszenie hydropneumatyczne. Układy tego typu pozwalają na regulację prześwitu i charakterystyki pracy zawieszenia. Składają się one jednak z wielu elementów i wymagają dodatkowego układu hydraulicznego, co sprawia, że uchodzą za kosztowne i problematyczne w serwisowaniu.

Przewaga zawieszenia pneumatycznego

Zawieszenie pneumatyczne jest uznawane za jedno z najbardziej zaawansowanych i uniwersalnych systemów. Jedną z zalet tego systemu jest możliwość łatwego dostosowania wysokości pojazdu, co umożliwia bezproblemowe pokonywanie różnych typów terenu. Dzięki regulacji ciśnienia powietrza w podzespołach, kierowca może swobodnie zmieniać wysokość pojazdu w zależności od warunków, w jakich się znajduje. To rozwiązanie doskonale łączy komfort jazdy z efektywnością na trudnych trasach off-road. Zawieszenie pneumatyczne zapewnia niezwykle płynne i wygodne prowadzenie, zwłaszcza na nierównych nawierzchniach. Warto jednak pamiętać, że koszt jego produkcji jest zazwyczaj wyższy w porównaniu z tradycyjnymi rozwiązaniami.

Przykłady zastosowań zawieszenia pneumatycznego

Zawieszenie pneumatyczne, stosowane w nowoczesnych SUV-ach to zaawansowane rozwiązanie, które zapewnia wyjątkowy komfort jazdy i wszechstronność. Oprócz elementów mechanicznych, znaczenie mają tu także elektroniczne układy sterowania, które na bazie informacji z wielu czujników dostosowują nastawy.

Doskonałe zdolności terenowe

Zawieszenie pneumatyczne w modelach Range Rover, Range Rover Sport i Range Roverze Velar  zapewnia doskonałą kontrolę nad pojazdem oraz utrzymuje kontakt kół z podłożem, nawet w trudnych, nierównych warunkach terenowych. Ponadto pozwala na regulację prześwitu, a pojazd może bez problemu brodzić w wodzie - nawet do głębokości 900 mm (Range Rover i Range Rover Sport).

Sportowy charakter

Pneumatyczne zawieszenie dynamiczne w Range Roverze Sport łączy komfort z wyjątkową sportową zwinnością. Jego inteligentne dostosowanie do bieżących i przyszłych warunków pozwala na zminimalizowanie ruchów nadwozia podczas przyspieszania, hamowania oraz przy dynamicznych manewrach. System szybko się usztywnia w sytuacjach awaryjnych, zapewniając większą precyzję podczas omijania przeszkód. Samochód automatycznie obniża się przy wyższych prędkościach, a w terenie umożliwia zwiększenie prześwitu, co zapewnia wszechstronność w każdych warunkach.

Wygodny załadunek ciężkich sprzętów

W modelu Range Rover i Range Roverze Sport ten opcjonalny system umożliwia wygodne załadowanie ciężkich przedmiotów do bagażnika dzięki regulacji wysokości zawieszenia o +/- 50 mm. Przy prędkościach powyżej 105 km/h zawieszenie obniża się o 10 mm, co zmniejsza opór powietrza. Dodatkowo funkcja Automatic Access Height ułatwia wsiadanie i wysiadanie z pojazdu, zapewniając jeszcze większy komfort użytkowania.

Maksymalna wygoda dokądkolwiek zmierzasz

Dzięki zawieszeniu pneumatycznemu i aktywnej amortyzacji, modele takie jak Range Rover, Range Rover Sport czy Range Rover Velar zapewniają wyjątkowy komfort jazdy. Dzięki temu zaawansowanemu zawieszeniu samochód dostosowuje się do aktualnych i przewidywanych zdarzeń, doskonale tłumiąc nierówności drogi. Niezależnie od warunków drogowych, kierowca i pasażerowie mogą cieszyć się płynną, luksusową podróżą, w której precyzyjnie dostrojony system zawieszenia minimalizuje odczuwanie wstrząsów i hałasu, gwarantując maksymalny poziom wygody i wyciszenia.

KONTROLA W TERENIE



Ustaw i utrzymuj stałą prędkość w trudnych warunkach, takich jak błoto, mokra trawa, lód, śnieg i drogi gruntowe z adaptacyjnym tempomatem terenowym.

Najczęściej zadawane pytania

OTWÓRZ

Czym jest zawieszenie hydropneumatyczne?

Jakie zawieszenie stosuje się w samochodach luksusowych?

Czym różni się zawieszenie pneumatyczne od standardowego zawieszenia?

Jaka jest zasada działania zawieszenia pneumatycznego?

Jakie są zalety zawieszenia pneumatycznego w samochodach terenowych?

Uwaga:
Wymienione w niniejszym artykule funkcje i dane mogą być dostępne tylko w określonych wersjach wyposażenia. Szczegóły dotyczące dostępności elementów wyposażenia, funkcji, warunki gwarancji oraz aktualne dane techniczne dostępne są u autoryzowanych dealerów.