Zawieszenie samochodu to element wpływający na komfort, bezpieczeństwo i prowadzenie pojazdu. Odpowiada nie tylko za łączenie kół z nadwoziem, ale również za tłumienie nierówności, przyczepność i kontrolę nad pojazdem w każdych warunkach – od miejskich ulic po wymagający teren. Współczesne systemy zawieszenia, szczególnie w nowoczesnych SUV-ach i samochodach terenowych, to zaawansowane konstrukcje, które zapewniają płynną jazdę i doskonałe osiągi w trudnych warunkach. Przyjrzymy się, jakie są najpopularniejsze rodzaje zawieszenia, jak działają i dlaczego są tak istotne dla każdego kierowcy.
Spis treści:
1. Czym jest zawieszenie samochodowe?
2. Jakie elementy wchodzą w skład typowego zawieszenia samochodowego?
3. Klasyczne rozwiązanie – zawieszenie zależne
4. Zawieszenie niezależne w nowoczesnych samochodach
5. Rodzaje układów zawieszenia niezależnego w samochodach
6. Zawieszenie sprężynowe, hydropneumatyczne czy pneumatyczne?
7. Przewaga zawieszenia pneumatycznego
7.1. Przykłady zastosowań zawieszenia pneumatycznego
7.1.3. Wygodny załadunek ciężkich sprzętów
8. Najczęściej zadawane pytania
8.1. Czym jest zawieszenie hydropneumatyczne?
8.2. Jakie zawieszenie stosuje się w samochodach luksusowych?
8.3. Czym różni się zawieszenie pneumatyczne od standardowego zawieszenia?
8.4. Jaka jest zasada działania zawieszenia pneumatycznego?
8.5. Jakie są zalety zawieszenia pneumatycznego w samochodach terenowych?
Zawieszenie samochodu to zespół elementów, które mają na celu połączyć koła z resztą samochodu. Jednym z głównych zadań tego układu jest przenoszenie siły powstającej na styku opony z jezdnią na nadwozie pojazdu. Zawieszenie samochodowe odpowiada więc m.in. za komfort i bezpieczeństwo jazdy, a także stabilne prowadzenie koła podczas pokonywania zakrętów.
W samochodach sportowych, osobowych i terenowych mogą występować różne rodzaje zawieszenia. Wybór konkretnego rozwiązania przez konstruktorów zazwyczaj ma na celu osiągnięcie optymalnych właściwości jezdnych. W samochodach sportowych stosowane są rozwiązania zapewniające stabilność np. podczas pokonywania zakrętów ze znacznymi prędkościami. Z kolei w samochodach typu SUV układ zawieszenia powinien zapewniać nie tylko komfort jazdy, lecz także precyzję prowadzenia pojazdu z wyżej umieszczonym środkiem ciężkości. W nowoczesnych pojazdach z tego segmentu coraz częściej oferowane jest zawieszenie ze zmienną charakterystyką pracy. Dzięki temu w mgnieniu oka najwyższy komfort jazdy może ustąpić miejsca sportowej stabilności.
Typowe zawieszenie samochodowe składa się z trzech podstawowych grup elementów, które współpracują ze sobą, aby zapewnić komfort jazdy, stabilność oraz bezpieczeństwo.
Zawieszenie zależne nazywane jest także sztywnym mostem. Niezależnie od stosowanej nazwy mowa tu o klasycznym rozwiązaniu technologicznym, które charakteryzuje się wysoką trwałością i odpornością na znaczne obciążenia. Zawieszenie zależne charakteryzuje się połączeniem obu kół przedniej lub tylnej osi. W związku z tym ruch jednego koła wpływa na ruch odpowiednika znajdującego się w tej samej osi pojazdu. Nie wymaga ono stosowania dodatkowych elementów prowadzących.
Do słabych stron tego rozwiązania należą m.in. mniejszy komfort jazdy i sterowność niż w przypadku nowszych konstrukcji. Warto zwrócić też uwagę na znaczną ingerencję elementów tego typu zawieszenia w podwozie auta, co negatywnie wpływa na przestrzeń dla pasażerów, bagaży. Z kolei wyższe umieszczenie silnika negatywnie oddziałuje na położenie środka ciężkości auta.
Dzięki prostocie konstrukcji i wytrzymałości, zawieszenia zależne przez lata znajdowały zastosowanie w samochodach terenowych. Istotnym ograniczeniem możliwości terenowych w ich przypadku były jednak mosty lub belki, zmniejszające prześwit samochodu. Dodatkowo, zawieszenie zależne charakteryzuje znacznie mniej precyzyjne prowadzenie, co ma znaczenie w czasach, kiedy klienci oczekują od samochodu terenowego uniwersalności.
Zawieszenie zależne spotykane jest obecnie głównie w samochodach ciężarowych i przyczepach. Do elementów tego układu należą m.in.:
Niezależny układ zawieszenia samochodu można spotkać niemal we wszystkich autach osobowych dostępnych na rynku. Ten rodzaj konstrukcji zawieszenia charakteryzuje się brakiem bezpośredniego połączenia pomiędzy kołami umieszczonymi w tej samej osi. Wpływa to m.in. na wyższy komfort jazdy, sterowności i trakcji.
Elementy układu zawieszenia niezależnego w samochodach osobowych i SUV-ach dobierane i montowane są w taki sposób, aby nie ograniczały przestrzeni wewnątrz auta. Należy jednak pamiętać, że zawieszenie niezależne składa się ze znacznej liczby podzespołów, które wraz z biegiem eksploatacji ulegają zużyciu. Warto wspomnieć o jeszcze jednym rozwiązaniu, które spotykane jest zazwyczaj w autach klasy miejskiej i kompaktowej. Jest to zawieszenie półzależne tylnej osi. Samochody wyposażone w takie zawieszenie mają belkę skrętną łączącą elementy prowadzące kół w postaci wahaczy wzdłużnych. Zawieszenie półzależne jest znacznie tańsze w produkcji niż zawieszenie niezależne. Zazwyczaj jest także tańsze w serwisowaniu. Natomiast do słabych stron zalicza się ograniczona stabilność pojazdu, zwłaszcza podczas pokonywania poprzecznych nierówności.
Niezależne zawieszenia w samochodach występuje w różnych odmianach. Do najczęściej spotykanych należą m.in.:
Zawieszenie sprężynowe to klasyczne rozwiązanie, w którym elementem resorująco jest sprężyna. To rozwiązanie proste, tanie w produkcji i obsłudze, przez to szeroko stosowane w motoryzacji.
W luksusowych samochodach często spotykane jest zawieszenie pneumatyczne składające się m.in. z miechów zastępujących sprężyny. Kluczowym elementem jest natomiast kompresor zawieszenia pneumatycznego, który dostarcza do miechów sprężone powietrze pod określonym ciśnieniem. Dzięki temu możliwa jest dynamiczna regulacja prześwitu i charakterystyki pracy zawieszenia pneumatycznego.
O wiele trudniej spotkać samochody wyposażone w zawieszenie hydropneumatyczne. Układy tego typu pozwalają na regulację prześwitu i charakterystyki pracy zawieszenia. Składają się one jednak z wielu elementów i wymagają dodatkowego układu hydraulicznego, co sprawia, że uchodzą za kosztowne i problematyczne w serwisowaniu.
Zawieszenie pneumatyczne jest uznawane za jedno z najbardziej zaawansowanych i uniwersalnych systemów. Jedną z zalet tego systemu jest możliwość łatwego dostosowania wysokości pojazdu, co umożliwia bezproblemowe pokonywanie różnych typów terenu. Dzięki regulacji ciśnienia powietrza w podzespołach, kierowca może swobodnie zmieniać wysokość pojazdu w zależności od warunków, w jakich się znajduje. To rozwiązanie doskonale łączy komfort jazdy z efektywnością na trudnych trasach off-road. Zawieszenie pneumatyczne zapewnia niezwykle płynne i wygodne prowadzenie, zwłaszcza na nierównych nawierzchniach. Warto jednak pamiętać, że koszt jego produkcji jest zazwyczaj wyższy w porównaniu z tradycyjnymi rozwiązaniami.
Zawieszenie pneumatyczne, stosowane w nowoczesnych SUV-ach to zaawansowane rozwiązanie, które zapewnia wyjątkowy komfort jazdy i wszechstronność. Oprócz elementów mechanicznych, znaczenie mają tu także elektroniczne układy sterowania, które na bazie informacji z wielu czujników dostosowują nastawy.
Zawieszenie pneumatyczne w modelach Range Rover, Range Rover Sport i Range Roverze Velar zapewnia doskonałą kontrolę nad pojazdem oraz utrzymuje kontakt kół z podłożem, nawet w trudnych, nierównych warunkach terenowych. Ponadto pozwala na regulację prześwitu, a pojazd może bez problemu brodzić w wodzie - nawet do głębokości 900 mm (Range Rover i Range Rover Sport).
Pneumatyczne zawieszenie dynamiczne w Range Roverze Sport łączy komfort z wyjątkową sportową zwinnością. Jego inteligentne dostosowanie do bieżących i przyszłych warunków pozwala na zminimalizowanie ruchów nadwozia podczas przyspieszania, hamowania oraz przy dynamicznych manewrach. System szybko się usztywnia w sytuacjach awaryjnych, zapewniając większą precyzję podczas omijania przeszkód. Samochód automatycznie obniża się przy wyższych prędkościach, a w terenie umożliwia zwiększenie prześwitu, co zapewnia wszechstronność w każdych warunkach.
W modelu Range Rover i Range Roverze Sport ten opcjonalny system umożliwia wygodne załadowanie ciężkich przedmiotów do bagażnika dzięki regulacji wysokości zawieszenia o +/- 50 mm. Przy prędkościach powyżej 105 km/h zawieszenie obniża się o 10 mm, co zmniejsza opór powietrza. Dodatkowo funkcja Automatic Access Height ułatwia wsiadanie i wysiadanie z pojazdu, zapewniając jeszcze większy komfort użytkowania.
Dzięki zawieszeniu pneumatycznemu i aktywnej amortyzacji, modele takie jak Range Rover, Range Rover Sport czy Range Rover Velar zapewniają wyjątkowy komfort jazdy. Dzięki temu zaawansowanemu zawieszeniu samochód dostosowuje się do aktualnych i przewidywanych zdarzeń, doskonale tłumiąc nierówności drogi. Niezależnie od warunków drogowych, kierowca i pasażerowie mogą cieszyć się płynną, luksusową podróżą, w której precyzyjnie dostrojony system zawieszenia minimalizuje odczuwanie wstrząsów i hałasu, gwarantując maksymalny poziom wygody i wyciszenia.
KONTROLA W TERENIE
Uwaga:
Wymienione w niniejszym artykule funkcje i dane mogą być dostępne tylko w określonych wersjach wyposażenia. Szczegóły dotyczące dostępności elementów wyposażenia, funkcji, warunki gwarancji oraz aktualne dane techniczne dostępne są u autoryzowanych dealerów.