Coraz chętniej wybierane przez klientów SUV-y pozwalają nie tylko na jazdę w szczególnie trudnych warunkach i poruszanie się po polnych drogach, ale także radzą sobie na co dzień z wysokimi krawężnikami i na zaśnieżonych miejscach parkingowych. To przede wszystkim zasługa podwozia z dużym prześwitem. Czy rzeczywiście warto wybrać auto z wysokim zawieszeniem?
Spis treści:
1. SUV - wysokie zawieszenie, ale nie tylko
2.Wady i zalety aut z dużym prześwitem
2.1 Korzyści, jakie daje duży prześwit
2.2 Wady samochodu z dużym prześwitem
2.3 Technologie niwelujące wady
3. Zwiększony prześwit w terenie
4. Luksusowe samochody osobowe z wyższym zawieszeniem
4.1 Dobre prowadzenie mimo dużego prześwitu
4.3 Widoczność i świadomość gabarytów pojazdu
4.5 Poczucie przestrzeni w kabinie
4.6 Modele marki Range Rover - przykładowe wartości prześwitu
5. Najczęściej zadawane pytania
5.1 Czy wysoki prześwit wpływa na bezpieczeństwo?
5.2 Czy prześwit wpływa na zużycie paliwa?
5.3 Co jest ważniejsze - wysoki prześwit czy napęd na cztery koła?
5.4 Jaki samochód z wysokim zawieszeniem wybrać?
5.5 Jakie auto wybrać na dziurawe drogi?
5.6 Jakie zawieszenie jest lepsze - twarde czy miękkie?
5.7 W jakim aucie siedzi się wysoko?
5.8 Czy każdy SUV ma napęd na cztery koła i zwiększony prześwit?
Skrót SUV (ang. Sport Utility Vehicle) oznacza dosłownie "sportowy samochód użytkowy". W praktyce SUV-y to samochody łączące rozwiązania aut osobowych i terenowych, dzięki czemu są niezwykle wszechstronne i sprzyjają aktywnemu stylowi życia właściciela.
Ich charakterystyczną i bardzo cenioną cechą jest wysoki prześwit, a więc wysokie umieszczenie nadwozia samochodu względem nawierzchni. Pozwala to na bezproblemową jazdę w trudniejszych warunkach, ale także zapewnia wysoką pozycję za kierownicą, dającą lepszą widoczność i poczucie bezpieczeństwa. SUV-y bardzo często wyposażone są w napęd na obie osie i systemy ułatwiające jazdę terenową, w wielu przypadkach jednak cechy terenowe ograniczają się tylko do pakietu stylistycznego.
Decydując się na SUV-a, warto więc sprawdzić, został skonstruowany tak, by radził sobie w trudnych warunkach, czy jest to auto z wysokim prześwitem, ale zestawionym z napędem tylko na przednią oś. Sam prześwit nie wystarczy w terenie, ale mimo to taki samochód może stanowić dobrą alternatywę dla użytkowanego na co dzień kombi, łącząc pojemny bagażnik z modną sylwetką nadwozia i przyjemną pozycją za kierownicą.
SUV-y z dużym prześwitem zdecydowanie lepiej sprawdzają się w terenie, ale dają także korzyści w ruchu miejskim - związane zarówno ze zmniejszeniem ryzyka uszkodzeń podwozia, jak i wysoką pozycją za kierownicą.
Zalety dużego prześwitu to m.in.:
Podstawową wyzwaniem podczas projektowania auta z wysokim zawieszeniem jest wysoko położony środek ciężkości. Takie pojazdy teoretycznie bardziej przechylają się na zakrętach i łatwiej w nich o utratę kontroli.
Wysoki prześwit pogarsza także własności aerodynamiczne auta poprzez zwiększenie przepływu powietrza pod jego podłogą. To może mieć wpływ na uzyskaną wartość zużycia paliwa na 100 km, ale także na stabilność pojazdu podczas poruszania się z wysoką prędkością.
SUV, który ma bardzo duży prześwit może być też niewygodny podczas wsiadania, ze względu na wysoko położony próg. Podobnie jest w przypadku załadunku bagaży - wysoko położona podłoga i próg bagażnika wymuszają podnoszenie bagaży.
Podsumowując, samochody z wysokim prześwitem:
Nowoczesne SUV-y wyposażane są w wiele technologii pozwalających zniwelować wady wysokiego prześwitu.
Elektronicznie sterowane systemy stabilizacji i zawieszenie adaptacyjne pozwalają zwiększyć kontrolę nad pojazdem podczas dynamicznego pokonywania zakrętów. Pozwalają one także zwiększyć komfort podczas jazdy na wprost.
Zawieszenie pneumatyczne w niektórych modelach umożliwia zmniejszenie prześwitu podczas jazdy autostradowej, co pozytywnie przekłada się na stabilność, ale przede wszystkim na zmniejszenie zużycia paliwa.
Obniżenie auta podczas wsiadania lub wysiadania (gdy odryglowany jest centralny zamek) ułatwia zajęcie lub opuszczenie miejsca, a dodatkowy przycisk opuszczający tył pojazdu obniża próg załadunku bagażnika.
Jeśli szukamy auta z wysokim prześwitem, by wykorzystywać je poza utwardzonymi drogami, warto pamiętać, że pojazdy o takim przeznaczeniu cechuje nie tylko wysoki prześwit, ale także szereg innych cech.
Zdolność pokonywania dużych nierówności zależy nie tylko od prześwitu, ale wpływa na nią także rozstaw osi oraz długość przedniego i tylnego zwisu. Wszystkie te parametry przekładają się na wartości kąta najazdu (natarcia), rampowego i zjazdu, dlatego warto porównać wartości tych kątów, rozważając zakup samochodu.
Pamiętaj, że przy zawieszeniu pneumatycznym te wartości będą zależeć także od aktualnie ustawionego prześwitu.
Sam duży prześwit nie wystarczy także, żeby pokonać nierówności, jeśli pokrywa je luźna, mało przyczepna nawierzchnia - np. błoto czy piasek. Tu bardzo przydatny będzie napęd na cztery koła (dołączany lub stały napęd z blokadą mechanizmu różnicowego), a także silnik z dużym maksymalnym momentem obrotowym.
Wielu użytkowników samochodów terenowych wybiera silnik Diesla, który charakteryzuje wysoki moment obrotowy, ale można rozważyć także mocne silniki benzynowe oraz hybrydy PHEV, pod warunkiem, że mają one odpowiedni napęd na obie osie.
Jeśli interesują cię samochody osobowe z wysokim zawieszeniem, to pewnie jedną z przyczyn jest obawa o to, aby nie uszkodzić pojazdu podczas eksploatacji w trudniejszych warunkach. Kompozytowe lub metalowe osłony podwozia to dodatkowe zabezpieczenie, które pozwoli Ci uchronić układ kierowniczy, elementy osprzętu silnika czy układu elektrycznego przed uderzeniami o podłoże. Niektóre modele są w nie wyposażone fabrycznie, ale w większości SUV-ów są one dostępne jako dodatkowe akcesorium.
Przy kompletowaniu wyposażenia samochodu do jazdy w terenie można jednak rozważyć wiele innych przydatnych w terenie dodatkowych elementów - np. wyciągarkę, przydatną, kiedy mimo wysokiego prześwitu nasz samochód jednak utknie w terenie. Pomocne mogą się przydać także dodatkowe reflektory, sakwy, bagażnik wyprawowy czy kompresor do pompowania kół.
SUV-y klasy premium to auta przede wszystkim reprezentacyjne. Wyższe zawieszenie w takim samochodzie nadaje mu właściwe proporcje, a także pozwala na uzyskanie wysokiej pozycji za kierownicą. Auta z wysokiej półki muszą jednak spełniać także wiele innych oczekiwań - związanych z prowadzeniem, osiągami i komfortem.
Luksusowe modele często wyposażane są w nowoczesne technologie, pozwalające pomimo wysoko umieszczonego nadwozia z dużym prześwitem zapewnić pewne i precyzyjne prowadzenie w zakrętach. Przykładem takiego rozwiązania jest układ stabilizacji nadwozia Dynamic Response Pro Land Rovera. Zapewnia on aktywną kontrolę przechyłów nadwozia przy wykorzystaniu elektrycznego systemu wyposażonego w siłowniki - przedni oraz tylny – połączone z drążkami stabilizatora.
Dzięki precyzyjnemu sterowaniu momentem obrotowym każdego z siłowników (do 1400 Nm), system Dynamic Response Pro zmniejsza kąt przechyłu nadwozia podczas pokonywania zakrętów, zapewniając też lepszą kontrolę nad przechyłami nadwozia przy kolejnej zmianie kierunku. System daje także lepsze wyczucie układu kierowniczego i większy zakres ruchu kół podczas jazdy terenowej.
Resorowanie pneumatyczne, dostępne w większości modeli marki Range Rover, zapewnia użytkownikom przede wszystkim znaczne zwiększenie komfortu. Dzięki znacznie lepszej amortyzacji, nierówności nawierzchni są izolowane od konstrukcji pojazdu lepiej niż w przypadku rozwiązania tradycyjnego.
Układ zawieszenia pneumatycznego może również obniżyć wysokość pojazdu. Po przyjeździe, samochód w elegancki sposób automatycznie obniży się do odpowiedniej wysokości, zapewniając optymalny i łatwy dostęp, bez jakiegokolwiek obciążania kierowcy dodatkowymi czynnościami.
Samochody, które mają duży prześwit oferują także wysoką pozycję za kierownicą. W przypadku samochodów luksusowych wymagania są jednak większe. Przykładowo, charakterystyczna dla modeli marki Range Rover pozycja nazywana Command Driving Position lub Sports Command Driving Position optymalizuje widoczność i świadomość gabarytów oraz pozycji pojazdu.
Na poprawę widoczności wpływa zminimalizowanie przeszkód zasłaniających pole widzenia kierowcy. Nisko położona linia bocznych szyb (w stosunku do pozycji kierowcy) pozwala na dobrą obserwację terenu w pobliżu pojazdu. Widoczna krawędź maski pozwala kierowcy za to określić położenie i krańce auta. To przekłada się na umożliwienie dojrzenia obiektów na długo, zanim znajdą się w pobliżu pojazdu dając kierowcy więcej czasu na podejmowanie decyzji.
Charakterystyczne dla Range Rovera płaskie powierzchnie boczne ułatwiają określenie pozycji samochodu względem innych pojazdów, wąskich wjazdów czy krawężnika. Dodatkowo, umieszczenie fotela kierowcy blisko powierzchni drzwi pozwala na widzenie nawierzchni znajdującej się bardzo blisko boku nadwozia.
Na wyposażeniu luksusowego SUV-a możemy znaleźć też np. systemy pokazujące widok z kamer na otoczenie, a nawet "przezroczyste" auto pozwalające widzieć to, co znajduje się pod kołami pojazdu.
Pozycja kierowcy ma duży wpływ na charakterystyczne odczucie pozycji “na stanowisku dowodzenia” będące istotą "Command Driving Position" Range Rovera.
Podwyższona w stosunku do podłoża pozycja siedząca sprawia, że wzrok kierowcy znajduje się ponad większością innych użytkowników dróg, umożliwiając lepszą obserwację i przewidywanie ich ruchu.
Wyprostowana pozycja siedząca zapewnia większą świadomość otoczenia i samego pojazdu niż typowa dla wielu samochodów pozycja odchylona. Wyprostowaną postawę podczas prowadzenia uzyskuje się dzięki dużej różnicy w wysokości, na której wspierają się pięty i tej, na której podpierane są biodra.
Jasne, otwarte, przewiewne wnętrze daje wrażenie dobrej widoczności w każdym kierunku – wrażenie, że samochód zawsze wspiera kierowcę w obserwowaniu otoczenia.
Nisko umieszczona krawędź maski i deska rozdzielcza dają wrażenie bycia „nad” samochodem. Choć nie wpływa to na efektywną widoczność kierowcy, to ulega wzmocnieniu wrażenie kierowcy, że może widzieć więcej i poczucie bycia “na stanowisku dowodzenia”.
Duża przestrzeń nad głową wzmacnia wrażenie, że nic nie zasłania widoku kierowcy.
Model | Range Rover Evoque Poznaj Evoque |
Range Rover Velar Poznaj Evoque |
Range Rover Sport Poznaj Evoque |
Range Rover Poznaj Evoque |
---|---|---|---|---|
Prześwit | do 212 mm | do 252 mm | do 280 mm | do 295 mm |