Land Rover to jeden z technologicznych liderów w kategorii SUV-ów premium. Hybrydowe modele MHEV i PHEV cechują się niskim zużyciem paliwa i małą emisją dwutlenku węgla. Nowoczesne napędy zapewniają przy tym świetnie osiągi, zarówno na asfalcie, jak i w terenie. Poznaj hybrydowe modele marek Discovery, Range Rover i Defender.

RODZAJE NAPĘDÓW HYBRYDOWYCH – HYBRYDOWE SUV-Y LAND ROVER

Dzięki elektryfikacji motoryzacja staje się bardziej ekonomiczna i przyjazna dla środowiska. Przystosowanie samochodów do wymogów ekologicznych to także szansa na stworzenie aut jeszcze bardziej wydajnych i dynamicznych. Land Rover oferuje szeroką gamę SUV-ów hybrydowych, od kompaktowych, przez uniwersalne modele rodzinne i luksusowe, po wyprawowe.

RODZAJE NAPĘDÓW HYBRYDOWYCH – HYBRYDOWE SUV-Y LAND ROVER
Model Napęd MHEV z silnikiem Diesla Napęd MHEV z silnikiem benzynowym Napęd PHEV z silnikiem benzynowym
Discovery Sport D165, D200 - P270e
Discovery D250, D300 - -
Range Rover Evoque D165, D200 P160 P270e
Range Rover Velar D200, D300 P400 P400e
Range Rover Sport D250, D300, D350 P530, P635 P460e, P550e
Range Rover D250, D300, D350 P530, P615 P460e, P550e
Defender D200, D250, D300 P425, P500, P525, P635 P300e
P – silnik benzynowy; D – silnik diesla; e – napęd plug-in; 160, 165, 200, 250, 270, 300, 350, 400, 460, 500, 525, 530, 550, 615, 635 – oznaczenia mocy silnika
Discovery_Metropolitan

HEV – KLASYCZNY NAPĘD HYBRYDOWY

Klasyczna hybryda HEV (Hybrid Electric Vehicle) wykorzystuje akumulatory ładowane podczas jazdy. Część energii jest odzyskiwana podczas hamowania. Prąd do baterii dostarcza także praca jednostki spalinowej. Gdy poziom naładowania będzie wystarczający, samochód hybrydowy z napędem HEV jest w stanie pokonać niewielki dystans w trybie elektrycznym. Po wyczerpaniu akumulatora cykl pracy powtarza się, co w efekcie przyczynia się do redukcji spalania.

MIĘKKIE HYBRYDY MHEV

Hybryda MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle) wykorzystuje niewielki silnik elektryczny, który wspiera jednostkę spalinową podczas jazdy. Efektem jest niższe spalanie – około 0,5-0,7 l/100 km paliwa mniej. Samochód z napędem MHEV dysponuje również odczuwalnie lepszymi osiągami w porównaniu z jednostką czysto spalinową. Napęd ten nie umożliwia jazdy w trybie elektrycznym, a podczas jazdy zachowuje się bardzo podobnie do klasycznych silników spalinowych z systemem “stop-start”.

Każdy z modeli Land Rover jest oferowany w kilku wersjach MHEV. Największy wybór dostępnych jednostek zapewnia Range Rover Evoque – luksusowy miejski SUV o kompaktowym nadwoziu oraz ekskluzywnym wykończeniu. Range Rover Evoque MHEV występuje w aż sześciu wersjach silnikowych. Dwie z nich – D165 oraz D200, to Hybrydy MHEV połączone z silnikami wysokoprężnymi. Odmiana P160 wykorzystuje natomiast jednostkę benzynową wspomaganą napędem MHEV.

PHEV, CZYLI HYBRYDY PLUG-IN

W hybrydach PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) stosowane są najmocniejsze silniki elektryczne oraz akumulatory o największej pojemności. Ich maksymalny zasięg w trybie elektrycznym może przekraczać 100 km na jednym ładowaniu. Napęd PHEV również odzyskuje energię hamowania, ale do tak dużego zasięgu przyczynia się przede wszystkim możliwość ładowania z zewnętrznego źródła prądu.

W rezultacie samochód z napędem PHEV może być na codziennych dystansach użytkowany niemal tak samo, jak auto elektryczne. Jednocześnie silnik spalinowy pozwala wygodnie odbywać dalekie podróże.

SILNIK SPALINOWY

Hybrydy typu plug-in łączą możliwości silnika spalinowego z silnikiem elektrycznym, aby zapewnić lepszą wydajność jazdy i zmniejszyć zużycie paliwa.

 

AKUMULATOR WYSOKIEGO NAPIĘCIA

Samochody hybrydowe typu plug-in mają akumulator wysokonapięciowy, który można ładować z zewnętrznego źródła zasilania. Utrzymuje wystarczający ładunek, aby uzyskać zasięg elektryczny i jest wykorzystywany do jazdy hybrydowej.

SILNIK ELEKTRYCZNY / UKŁAD NAPĘDOWY

Silnik elektryczny przetwarza energię z akumulatora, wytwarzając moment obrotowy dla wszystkich kół. Może również ładować akumulator poprzez hamowanie odzyskowe.

INTELIGENTNY STEROWNIK

Dzięki zasięgowi elektrycznemu, hybrydy typu plug-in mogą jeździć po mieście bez zużycia paliwa. Samochód dobiera najbardziej wydajne zużycie paliwa, dostosowane do warunków jazdy. Gdy potrzebna jest większa moc, silnik włączy się i w połączeniu z silnikiem elektrycznym, zapewnia hybrydowy napęd na wszystkie koła.


Elektryczny napęd na wszystkie koła jest dostępny w Range Rover i Range Rover Sport.

car engine platform
car engine platform
car engine platform
Autoplay Start
Autoplay Stop

Modele Land Rover wyposażone w napęd Plug-in Hybrid umożliwiają zarówno ekologiczną jazdę miejską, jak i wyprawy obejmujące jazdę w trudnym terenie. Mogą być również po prostu luksusowym samochodem reprezentacyjnym. Ich wszechstronny charakter to zasługa odmiennych rozwiązań zastosowanych w poszczególnych modelach.

Hybrydy PHEV wyposażone w system Electric Rear Axle Drive przekazują napęd elektryczny na tylną oś. Przednie koła napędza silnik spalinowy. To rozwiązanie jest oferowane w rodzinnym Land Roverze Discovery Sport. Korzysta z niego również luksusowy Range Rover Evoque. Układ napędowy oznaczony symbolem P270e dostępny w obydwu modelach rozwija moc 269 KM, przekładającą się na imponujące osiągi. Jednocześnie samochody oferują zasięg elektryczny przekraczający nawet 60 kilometrów.

Słynący z niedoścignionych możliwości terenowych Defender Plug-in wykorzystuje natomiast napęd AWD z reduktorem. Pracą napędu zarządza system IDD. Wersja P300e w dzielności terenowej nie ustępuje odmianom spalinowym. Parametry układu napędowego pozwalają zarówno wygodnie podróżować autostradą, jak i przedzierać się przez najbardziej wymagające leśne dukty i górskie ścieżki. Defender P300e zapewnia moc 300 KM oraz rozwija 625 Nm momentu obrotowego, a także jest w stanie pokonać kikadziesiąt kilometrów w trybie bezemisyjnym.

RODZINA RANGE ROVER

W ofercie Land Rovera dostępne są również Hybrydy Plug-in o wydłużonym zasięgu. Luksusowe SUV-y Range Rover oraz Range Rover Sport także wykorzystują napęd AWD z reduktorem oraz systemem IDD, co czyni je znakomitymi w terenie. Ich zasięg w trybie elektrycznym wynosi maksymalnie nawet 121 km. Efektem tego modele mogą służyć do intensywnego użytkowania podczas codziennej jazdy miejskiej, odbywania wakacyjnych podróży, a także do wyjazdów służbowych oraz oficjalnych spotkań biznesowych.

KTÓRY TYP SAMOCHODU HYBRYDOWEGO WYBRAĆ?

Połączenie odpowiedniego typu napędu hybrydowego oraz rodzaju jednostki spalinowej może znacząco wpłynąć na jakość jazdy. Który typ samochodu hybrydowego wybrać, aby zapewnić sobie największe korzyści?

HYBRYDA DO CODZIENNEJ JAZDY MIEJSKIEJ

Klasyczna hybryda HEV z silnikiem benzynowym sprawdza się, gdy samochód codziennie porusza się po ulicach miasta przez wiele godzin. Ze względu na mniejszy akumulator, jest to rozwiązanie mniej zaawansowane niż napęd PHEV, ale przez to tańsze i chętnie wykorzystywane w popularnych samochodach miejskich.

W przypadku kierowców, którzy w ciągu dnia pokonują zazwyczaj około 30-50 km a podczas jazdy oczekują reklasującego luksusu, lepiej sprawdzi się hybryda PHEV. Załatwianie codziennych spraw może odbywać się w pełni bezemisyjnie nawet przy pokonywaniu dystansów przekraczających maksymalny zasięg. Pozostawiając Land Rovera Discovery Sport lub Range Rovera Evoque na publicznej stacji szybkiego ładowania, możemy uzupełnić poziom baterii od 0 do 80% w trakcie półgodzinnego spotkania lub lunchu. Przy użyciu domowej ładowarki naściennej zajmuje to około półtorej godziny.

HYBRYDA NA DŁUŻSZE TRASY POZA MIASTO

Poszukując samochodu z napędem hybrydowym do dalszych tras, można rozważyć wersję MHEV połączoną z silnikiem diesla. Miękki napęd hybrydowy obniży zużycie paliwa, a wysoki moment obrotowy jednostki wysokoprężnej ułatwi wykonywanie manewrów na autostradzie. Obecność dyskretnej technologii MHEV przyczyni się do redukcji spalania, zachowując charakter standardowego auta spalinowego.

Podczas dalekich podróży, szczególnie w większym gronie, niezbędne jest przestronne wnętrze. Dlatego optymalnym wyborem może być Discovery w wersji D300 MHEV. To model, który oferuje ogromny bagażnik o pojemności do 2485 l. Przestrzeń wnętrza można również zaaranżować tak, aby pomieścić 7 dorosłych osób.

SAMOCHODY HYBRYDOWE A WYPRAWY OFF-ROAD

Niektórzy kierowcy mogą odczuwać obawy przed wykorzystaniem samochodów hybrydowych do jazdy off-roadowej. Obecność akumulatorów budzi wątpliwości szczególnie pod kątem przepraw przez zbiorniki wodne.

Defender P400e udowadnia, że nawet hybryda plug-in może być niezwyciężona w terenie. Samochód jest w stanie brodzić na głębokości do 90 cm – to dokładnie tyle samo co w wersjach spalinowych. System Wade Sensing dba o bezpieczeństwo, ostrzegając o zbliżaniu się do maksymalnego poziomu zanurzenia.

Reduktor oraz napęd AWD z systemem IDD pozwalają kontynuować podróż Defenderem PHEV w nawet najbardziej niesprzyjających warunkach terenowych. Hybrydowa technologia Plug-in sprawia, że ten potężny samochód wyprawowy może zaoferować niższe spalanie na autostradzie i w terenie. W mieście może natomiast zmieniać się w bezemisyjnego i ekologicznego rodzinnego SUV-a. Co ciekawe, Defender PHEV umożliwia jazdę z napędem 4x4 w trybie elektrycznym.

 

NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA

Czym jest hybryda?
  •   

    Hybryda to potoczne określenie na samochód z napędem spalinowo-elektrycznym. W pojeździe tego typu głównym źródłem napędu jest silnik benzynowy lub Diesla, który jest wspomagany przez motor na prąd. Niektóre typy hybryd mają tryb jazdy elektrycznej, który pozwala pokonać od kilku do kilkudziesięciu lub ponad stu kilometrów w trybie bezemisyjnym.

Czym się różni MHEV od PHEV?
  •   

    MHEV to tzw. miękka hybryda, samochód z silnikiem benzynowym lub Diesla, wspomaganym przez niewielki motor elektryczny. Nie ma trybu jazdy elektrycznej, ale MHEV może być oszczędniejszy i emitować mniej dwutlenku węgla w porównaniu ze standardowym autem spalinowym. PHEV, czyli hybryda typu plug-in, to auto spalinowo-elektryczne, którego akumulatory można ładować z gniazdka. Takim pojazdem można pokonać w trybie elektrycznym kilkadziesiąt kilometrów.

Czy hybrydą można jeździć w terenie?
  •   

    Tak, napęd hybrydowy jest dobrym wyborem, jeśli samochód ma służyć do jazdy terenowej. Silnik elektryczny zapewnia nie tylko dodatkową moc, ale też większy moment obrotowy, który jest szczególnie ważny podczas pokonywać przeszkód off-roadowych. Należy jednak zweryfikować, jakie rozwiązanie układu przeniesienia napędu zastosowano w wybranym modelu. Wiele z dostępnych na rynku napędów, nie umożliwia bowiem pełnego wykorzystania potencjału silników.

Jak działa napęd AWD w hybrydach plug-in?
  •   

    W modelach PHEV można zastosować nowatorski napęd AWD, bez tradycyjnego układu przeniesienia napędu, który może wpływać na przestrzeń w kabinie. Przykładowo, w stosowanym przez markę Land Rover Electric Rear Axle Drive przednia oś jest napędzana przez jednostkę spalinową, a tylna przez silnik elektryczny. To świetne rozwiązanie do kompaktowych SUV-ów eksploatowanych w mieście. Modele nastawione na wyższe możliwości terenowe wyposażane są w układy mogące połączyć moc obu silników, a następnie przez skrzynię rozdzielczą (czasami uzupełnioną o reduktor) przekazać ją na tę oś, na której w danej chwili może być ona najefektywniej przeniesiona na nawierzchnię.

Czy samochód hybrydowy będzie dobry do ciągnięcia przyczepy?
  •   

    Silnik elektryczny w samochodzie hybrydowym wspiera jednostkę spalinową. Dzięki dodatkowemu momentowi obrotowemu auto ma więcej „siły” do ciągnięcia przyczepy. Ze względu na różne rozwiązania układu przeniesienia napędu, w praktyce napędy hybrydowe różnią się maksymalnym uciągiem. Bez problemu możemy jednak znaleźć i takie, które są w stanie pociągnąć 2,5 tony, jak Range Rover P510e.

Czy samochód z napędem hybrydowym może jeździć na samym silniku elektrycznym?
  •   

    Tak, samochody hybrydowe typu HEV i PHEV mają możliwość jazdy na samym silniku elektrycznym. Ta funkcja pozwala na pokonywanie krótkich dystansów przejeżdżanych bez emisji spalin. Możliwość jazdy i zasięg w trybie EV zależą od wielu czynników, takich jak stan naładowania baterii, prędkość, styl jazdy czy warunki atmosferyczne. W przypadku samochodów posiadających napęd hybrydowy typu plug-in z większym akumulatorem, tryb EV może pozwolić na pokonanie większych dystansów - od kilkudziesięciu kilometrów do nawet 113 km w przypadku modelu Range Rover 3,0 l 510 KM.

Jak długo trwa ładowanie akumulatora w samochodach z napędem hybrydowym typu PHEV?
  •   

    Czas ładownia akumulatora jest uzależniony m.in. od jego wielkości oraz sposobu ładowania. Dla przykładowego modelu Range Rover Evoque, posiadającego akumulator litowo-jonowy o pojemności 15 kWh, czas ładowania waha się od ok. 6,5 godziny w przypadku ładowania ze zwykłego domowego gniazdka AC o mocy 2,3 kW do kilkudziesięciu minut w przypadku szybkich ładowarek DC, z których korzystają również samochody elektryczne.

Czy auta hybrydowe są ekologiczne?
  •   

    Samochody hybrydowe są generalnie bardziej ekologiczne w porównaniu do tradycyjnych samochodów korzystających z silnika spalinowego. Główną zaletą jest mniejsza emisja dwutlenku węgla (CO2) i innych szkodliwych gazów podczas jazdy oraz obniżenie zużycia paliwa, dzięki możliwości korzystania z silnika elektrycznego. Napęd hybrydowy umożliwia mniejszą emisję zanieczyszczeń także dlatego, że część energii odzyskiwana jest podczas hamowania, zamiast być tracona.

POWIĄZANE ARTYKUŁY

CZY WARTO KUPIĆ SAMOCHÓD HYBRYDOWY?

Range Rover

JAKI JEST ZASIĘG HYBRYDY PLUG-IN W MIEŚCIE I TRASIE?

MIĘKKA HYBRYDA Z SILNIKIEM DIESLA

 

JAKIEGO PALIWA UŻYWAĆ W SAMOCHODACH HYBRYDOWYCH?

ILE PALI HYBRYDA TYPU PLUG-IN W MIEŚCIE I W TRASIE?

SUV HYBRYDOWY LAND ROVER

CO TO JEST MIĘKKA HYBRYDA (MHEV)?

CZYM JEST HYBRYDA PLUG-IN (PHEV) I JAK DZIAŁA?

HYBRYDA CZY BENZYNA, A MOŻE DIESEL? CO WYBRAĆ?

JAK DZIAŁA HYBRYDA?