Silnik benzynowy, diesel, układ hybrydowy – jaki rodzaj napędu wybrać? Wiele zależy od tego, w jaki sposób użytkujesz samochód. Ogólnie diesel (a właściwie - silnik wysokoprężny) lepiej sprawdza się w trasach i w terenie. Silniki benzynowe pokazują swoje przewagi przy mniejszych przebiegach i dynamicznej jeździe, a hybryda przede wszystkim w mieście. Diabeł jednak tkwi w szczegółach. Sprawdź, jakie są zalety poszczególnych rozwiązań, jakie są różnice w kosztach i jak napędy sprawdzają się w zależności od warunków jazdy.
Spis treści:
1. Samochody z napędem hybrydowym, benzynowym i silnikiem Diesla – podstawowe różnice
1.1 Silnik spalinowy, diesel i hybryda – różnice w budowie
1.2 Moc i moment obrotowy
1.3 Benzyna, diesel, hybryda – koszty eksploatacji
2. Co wybrać – samochód benzynowy, z dieslem czy hybrydę?
2.1 Jazda głównie miejska
2.2 Częste wyjazdy w trasę
2.3 Jazda terenowa
3. Najczęściej zadawane pytania
3.1 Hybryda czy benzyna, hybryda czy diesel – co i kiedy wybrać
3.2 Czy silniki Diesla to przestarzała technologia?
3.3 Czy hybryda PHEV nie sprawia kłopotów w terenie?
3.4 Czy hybryda PHEV może mieć sportowy charakter?
3.5 Jak się jeździ samochodem hybrydowym?
SAMOCHODY Z NAPĘDEM HYBRYDOWYM, BENZYNOWYM I SILNIKIEM DIESLA – PODSTAWOWE RÓŻNICE
Czym różnią się samochody z silnikiem benzynowym, dieslem i układem hybrydowym? Między innymi charakterystyką pracy i osiągami. Sprawdź szczegóły.
BENZYNA, DIESEL I HYBRYDA – RÓŻNICE W BUDOWIE
W silniku benzynowym mieszanka paliwowo-powietrzna jest spalana poprzez kontakt z iskrą elektryczną świecy zapłonowej. Silnik benzynowy cechuje się wysoką kulturą pracy i maksymalnym momentem dostępnym w szerokim zakresie obrotowym (podczas przyspieszania jednostkę można „kręcić wyżej” w porównaniu do diesla).
Silnik Diesla to motor wysokoprężny. Mieszanka zapala się tu w wyniku wysokiego ciśnienia sprężania, a nie z powodu kontaktu z iskrą – jak w “benzyniaku”. Diesle mają mniejszą kulturę pracy w porównaniu do silników benzynowych, ale ich zaletą jest osiąganie wysokiego maksymalnego momentu przy niższych obrotach i niższe spalanie.
Układ hybrydowy to z kolei połączenie silnika spalinowego (Diesla lub benzynowego) z elektrycznym. Można wyróżnić trzy główne rodzaje hybryd:
- MHEV (ang. mild hybrid electric vehicle, tzw. miękka hybryda) - napęd, w którym silnik elektryczny jest zintegrowany z rozrusznikiem lub alternatorem oraz dodatkowym akumulatorem. Jednostka na prąd pełni funkcję pomocniczą na biegu jałowym i podczas przyspieszania. Nie ma możliwości jazdy w pełni elektrycznej, ale wspomaganie silnika spalinowego pozytywnie przekłada się na zużycie paliwa i emisję CO2.
- HEV (ang. hybrid electric vehicle) jest klasyczną hybrydą. Układ wykorzystuje energię gromadzoną w akumulatorze podczas hamowania rekuperacyjnego do wspomagania silnika spalinowego. Modelem HEV można też jeździć w trybie EV (elektrycznym), ale na bardzo krótkich dystansach.
- PHEV (ang. plug-in hybrid electric vehicle) to tzw. hybryda z wtyczką. Duże akumulatory zasilające mocny silnik elektryczny mogą tu być ładowane zarówno podczas jazdy, jak i po podłączeniu do źródła prądu. Hybrydą plug-in można pokonywać zdecydowanie dłuższe dystanse na prądzie w porównaniu z HEV.
MOC I MOMENT OBROTOWY
Atutem silnika benzynowego jest przede wszystkim możliwość osiągnięcia wysokiej mocy, dlatego takie silniki są szeroko wykorzystywane w motorsporcie. Można to uzyskać albo poprzez doładowanie jednostki o mniejszej pojemności, albo przez samą dużą pojemność skokową. Moc przekłada się na przyspieszenie i prędkość maksymalną.
Charakterystyka pracy silnika benzynowego sprawia, że takie silniki dobrze nadają się do aut o zacięciu sportowym. Przykładem może być nowy Range Rover, który dostępny jest z jednostką V8 o mocy aż 530 KM. Brytyjski SUV przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,6-4,8 s (w zależności od wersji).
Diesel to przede wszystkim wysoki moment obrotowy. Co to daje? Dużą elastyczność (czyli możliwość zwiększania prędkości w trakcie jazdy, np. od 80 do 120 km/h) i „siłę”. Auto z dieslem pod maską często ma większe możliwości, jeśli chodzi na przykład o ciągnięcie przyczepy w porównaniu z odpowiednikiem benzynowym.
Hybryda to natomiast połączenie dwóch światów. Z jednej strony może rozwijać dużą moc dzięki silnikowi benzynowemu (chociaż hybrydy MHEV występują też w połączeniu z dieslem). Z drugiej – jednostka elektryczna zapewnia „zastrzyk” momentu obrotowego. Warto zwrócić przy tym uwagę na fakt, iż napędy hybrydowe PHEV wyposażone są w mocniejsze silniki i większe akumulatory niż inne typy hybryd, więc zwiększenie mocy i momentu obrotowego będzie bardziej odczuwalne.
BENZYNA, DIESEL, HYBRYDA – KOSZTY EKSPLOATACJI
Koszty eksploatacji poszczególnych napędów można rozpatrywać na kilka sposobów. Poza wydatkami na zakup samochodu i paliwo ważne są też czynniki związane z wydatkami na serwis.
Samochód z silnikiem benzynowym w porównaniu z dieslem o zbliżonych parametrach będzie zużywał więcej paliwa, szczególnie w trasie. Motor benzynowy cechuje się jednak prostszą konstrukcją w porównaniu z jednostką wysokoprężną, a co za tym idzie – niższymi kosztami zakupu i serwisu.
Samochody z silnikiem Diesla na ogół zużywają mniej paliwa niż silniki benzynowe. Dlaczego? Diesel lepiej wykorzystuje dostępną energię, przy niższych prędkościach obrotowych. Poza tym olej napędowy jest bardziej kaloryczny niż benzyna, szacunkowo o 15-20%. Innymi słowy – potrzeba mniej paliwa, żeby wytworzyć taką samą energię jak w samochodzie benzynowym o porównywalnych parametrach.
W przypadku diesla trzeba jednak wziąć pod uwagę to, że jednostka tego typu może być droższa w zakupie, a w dłuższym okresie także w utrzymaniu. Do tego dochodzą potencjalne koszty związane ze skomplikowanym systemem oczyszczania spalin – filtrów oraz czynnika AdBlue. Oczywiście przy odpowiedniej eksploatacji samochody z dieslem mogą pozostać bezawaryjne przez długi okres użytkowania.
Przewagą samochodów hybrydowych nad modelami z silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym jest wspomaganie pod postacią jednostki elektrycznej. Przekłada się to na niższe zużycie paliwa i niższą emisję CO2. Ponadto hybrydą typu plug-in można pokonywać spore odcinki wyłącznie na energii elektrycznej, której cena jest znacznie niższa niż benzyny czy oleju napędowego. Dodatkowym atutem jest mniejsze zużycie elementów eksploatacyjnych, szczególnie układu hamulcowego. Wynika to z zastosowania systemu odzyskiwania energii kinetycznej.
CO WYBRAĆ – AUTO BENZYNOWE, Z DIESLEM CZY HYBRYDĘ?
Porównanie samochodów z silnikiem benzynowym, dieslem i układem hybrydowym nie można podsumować prostym stwierdzeniem, że napęd X jest lepszy od Y. Każdy z nich ma bowiem swoje mocne strony, a wybór warto uzależnić od tego, w jaki sposób auto będzie użytkowane.
JAZDA GŁÓWNIE MIEJSKA
Jeśli korzystanie z auta ma polegać głównie na poruszaniu się po mieście, najrozsądniejszym wyborem będzie hybryda typu plug-in. Dzięki możliwości doładowania akumulatora w przydomowym garażu lub na publicznej stacji ładowania takim pojazdem możesz przemieszczać się w zasadzie tylko na prądzie. Przykład? Kompaktowym SUV-em Range Rover Evoque P300e PHEV w trybie elektrycznym pokonasz nawet do 65 km, a Range Roverem w wariancie plug-in aż do 113 km. Jeśli jednak także w mieście pokonujesz dziennie stosunkowo duże odcinki i nie masz możliwości ładowania samochodu w miejscach postoju, to warto rozważyć klasyczny silnik spalinowy, a tym bardziej hybrydę typu MHEV.
Porównanie modeli z silnikiem benzynowym i dieslem wypada na korzyść tego pierwszego. Jednostka wysokoprężna potrzebuje więcej czasu na osiągnięcie temperatury roboczej. Na krótkich trasach i przy częstym uruchamianiu może się szybciej nie osiągać w pełni parametrów, które pozwalają zużywać mniej paliwa.
CZĘSTE WYJAZDY W TRASĘ
Napęd dieslowski świetnie sprawdza się za to w trasie. Jazda ze stałą prędkością na niższych obrotach w porównaniu z samochodem benzynowym oznacza małe zużycie paliwa. Atutem jest też elastyczność, która ułatwia wyprzedzanie.
Oczywiście, w trasę możesz równie dobrze wybrać się hybrydą (szczególnie plug-in, która zostanie w pełni naładowana przed podróżą - w tym przypadku doskonale sprawdzi się chociażby wspomniany już Range Rover PHEV o zasięgu jazdy z napędem elektrycznym do aż 113 km) czy samochodem benzynowym. Przewagą auta z benzyniakiem, jak i hybrydy może być chociażby przyjemność z jazdy, zwłaszcza w przypadku samochodów dysponujących stosunkowo dużą mocą. Przykładem może być Range Rover Velar. Model o sportowym zacięciu jest dostępny między innymi w wersji P250 z benzynowym silnikiem o mocy 250 KM. Takie auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,5 s, co w połączeniu ze sportowo zestrojonym układem przeniesienia napędu zapewnia satysfakcję z prowadzenia.
JAZDA TERENOWA
Wysoki maksymalny moment obrotowy osiągany przy niskich obrotach sprawia, że samochody z napędem wysokoprężnym to idealne narzędzia do jazdy w terenie. Wygrzebanie się z piachu, wspinaczka pod strome wzniesienie, ciągnięcie przyczepy – w każdej z tych sytuacji przewagę zapewniają niutonometry.
W roli auta terenowego może sprawdzić się jednak również hybryda typu PHEV. Dlaczego? Ponieważ duży, dodatkowy moment obrotowy jest generowany przez silnik elektryczny. Warto przy tym sprawdzić czy zdolność brodzenia i układ przeniesienia napędu rozważanej hybrydy pozwalają na jazdę terenową. W przypadku Defendera oba są analogiczne do wersji benzynowych i wysokoprężnych.
Alternatywą może być wybór samochodu z benzynowym silnikiem skrojonym pod jazdę przeprawową. Tutaj koronnym przykładem jest legendarny Defender. Wersja z benzynowym silnikiem V8 ma 525 KM i aż 625 Nm.
NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA
Hybryda czy benzyna, hybryda czy diesel – co i kiedy wybrać?
De facto każdy napęd może sprawdzić się w mieście, trasie i terenie. Jednak swoje najlepsze cechy ujawnią zazwyczaj w konkretnych warunkach.
Typ napędu | Najmocniejsze strony | Słabsze strony |
Silnik Diesla | Niskie zużycie paliwa w trasie, przydatny w terenie i podczas holowania wysoki moment obrotowy | Wyższe koszty eksploatacji, wyższe spalanie w mieście niż w przypadku hybryd (szczególnie PHEV) |
Hybryda | Oszczędność podczas jazdy miejskiej, wysoki moment obrotowy, przydatny podczas jazdy w terenie | Korzyści ze zmniejszonego zużycia paliwa są mniej widoczne podczas jazdy na długich trasach. Niektóre hybrydy mają ograniczony uciąg, zdolność brodzenia i mniej efektywny w terenie napęd 4x4. |
Silnik benzynowy | Niski koszt eksploatacji, przyjemna, sportowa charakterystykaa | Mniej oszczędna jazda niż w przypadku hybrydy (zwłaszcza w mieście) i Diesla (zwłaszcza w trasie). Niski moment obrotowy mniejszych silników benzynowych ogranicza ich możliwości w terenie. |
Czy silniki Diesla to przestarzała technologia?
-
Stworzenie silnika wysokoprężnego spełniającego aktualne wymagania dotyczące emisji spalin, a przy tym także trwałego i o przyjemnej charakterystyce jest nie lada wyzwaniem. To jeden z powodów stopniowego kurczenia się oferty i sprzedaży silników Diesla. Land Rover oferuje silniki wysokoprężne wyposażone w układ MHEV, dzięki czemu klienci mają możliwość wyboru diesla i korzystania z jego zalet. W przyszłości jednak można się spodziewać dominacji napędów zelektryfikowanych.
Czy hybryda PHEV nie sprawia kłopotów w terenie?
-
To zależy. Na rynku jest wiele różnych rozwiązań napędów hybrydowych,w tym hybryd “plug-in”. Wiele z nich obarczonych jest kompromisami. Warto zatem sprawdzić czy rozważana przez nas hybryda umożliwia montaż akcesoriów terenowych, ma odpowiednia terenową geometrię (kąt natarcia, zejścia, rampowy), czy odpowiednia ilość momentu obrotowego może trafiać na każde z kół oraz czy samochód ma wystarczającą maksymalna głębokość brodzenia i uciąg. Warto skorzystać z wiedzy dealerów marek, które oferują różne rozwiązania napędów w samochodach terenowych, aby dobrać najlepiej dopasowany do planowanych wypraw.
Czy hybryda PHEV może mieć sportowy charakter?
-
To chyba jeden z najczęściej podnoszonych zarzutów wobec napędów PHEV - powszechnie uważa się, że to napędy skrojone do spokojnej miejskiej jazdy, które podczas intensywnych przyspieszeń i dynamicznych skrętów zachowują się wręcz nieprzyjemnie i nerwowo. To także zależy od tego, jaką hybrydę wybieramy. Range Rover Velar PHEV to samochód, który oprócz mocnego silnika elektrycznego wyposażony jest także w duży silnik benzynowy, co daje nie tylko wysoką moc (404 KM), ale także dużą kulturę pracy. W tym modelu połączony już napęd z obu silników rozdzielany jest następnie na osie w zależności od warunków jazdy. To umożliwia nie tylko przekazanie do 100% napędu na jedną oś w przypadku utraty przyczepności drugiej, ale przede wszystkim uzyskanie sportowej tylnonapędowej charakterystyki podczas jazdy po asfalcie. W efekcie uzyskujemy przyjemność jazdy porównywalną z 400-konnym tylnonapędowym samochodem benzynowym.
Jak się jeździ samochodem hybrydowym?
-
Samochodem hybrydowym jeździ się praktycznie tak samo, jak każdym innym autem ze skrzynią automatyczną. Główną różnicę można odczuć podczas puszczania pedału przyspieszania, szczególnie wtedy, gdy auto jest w trybie jazdy ekologicznej lub czysto elektrycznej. Pojazd mocniej zwalnia z powodu rekuperacji energii.