Hybryda plug-in (z angielskiego – plug-in hybrid electric vehicle, w skrócie PHEV) swoją podstawową definicję ma już w samej nazwie. Tego typu pojazd ma napęd spalinowo-elektryczny, którego akumulator może być ładowany po podłączeniu do zewnętrznego źródła prądu. Napęd PHEV sprawdza się w terenie równie dobrze jak diesel czy silnik benzynowy, a jest przy tym cichszy, oszczędniejszy i bardziej ekologiczny. Czym jest hybryda plug-in? Sprawdź, pod jakim względem PHEV wyróżnia się na tle innych napędów i dlaczego warto wybrać SUV-a lub terenówkę z taką technologią.
Spis treści:
1. Jak działa napęd hybrydowy PHEV?
2. Czym różni się hybryda plug-in od innych napędów hybrydowych?
3. Jakie są osiągi pojazdów plug-in hybrid?
4. Jaki jest zasięg hybryd PHEV na silniku elektrycznym?
5. Jak ładować hybrydę plug-in?
6. Czy napęd PHEV ogranicza zdolności terenowe?
7. Najczęściej zadawane pytania
7.1 Co to jest PHEV?
7.2 Czy hybryda plug-in ładuje się w trakcie jazdy?
7.3 Czy hybrydą plug-in można wyjechać w teren?
7.4 Czy warto wybrać PHEV do jazdy na co dzień?
7.5 Co lepsze - klasyczna hybryda czy hybryda typu plug-in?
W hybrydzie PHEV silnik elektryczny wspomaga jednostkę spalinową - podobnie jak w klasycznej hybrydzie. Rozwiązanie to pozwala uzyskać dużą moc i wysoki moment obrotowy. Jazda jest przy tym komfortowa, układ hybrydowy działa bowiem bardzo płynnie. Gdy warunki drogowe są odpowiednie bądź kierowca włączy tryb EV, hybryda plug-in może poruszać się cicho i bezemisyjnie, wykorzystując wyłącznie energię elektryczną.
Hybryda plug-in, czyli PHEV, to jeden z kilku rodzajów napędów spalinowo-elektrycznych. Czym wyróżniają się poszczególne technologie?
MHEV (ang. mild hybrid electric vehicle) to tzw. miękka hybryda. Samochód z takim napędem ma pod maską silnik spalinowy, który jest głównym źródłem napędu. Niewielki motor elektryczny, zintegrowany z rozrusznikiem lub alternatorem oraz dodatkowym akumulatorem, pełni funkcję wspomagającą podczas jazdy na biegu jałowym i w trakcie przyspieszania. Wprawdzie MHEV nie może poruszać się w trybie wyłącznie elektrycznym, ale i tak układ hybrydowy przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa i redukcji emisji dwutlenku węgla.
HEV (ang. hybrid electric vehicle) to standardowa hybryda. Silnik spalinowy współpracuje z silnikiem elektrycznym. Jazda wyłącznie w trybie EV jest możliwa, ale na bardzo krótkich dystansach. Energia jest gromadzona w akumulatorach za sprawą hamowania rekuperacyjnego.
Również hybryda plug-in może odzyskiwać energię, gdy kierowca puści pedał gazu lub zacznie hamować. Wyróżnikiem PHEV jest jednak to, że akumulator można ładować też tak samo jak w aucie elektrycznym, czyli po podłączeniu do gniazdka czy stacji ładowania.
Co to daje? Pojazd plug-in hybrid ma znacznie większy zasięg w trybie wyłącznie elektrycznym w porównaniu z HEV. Na samym prądzie można pokonać dystans liczony w dziesiątkach kilometrów. Jak długa może być trasa przejechana bezszelestnie i bez zużywania paliwa?
Zawiezienie dzieci do szkoły, dojazd do pracy, zrobienie zakupów w drodze do domu – tak może wyglądać przykładowa codzienna trasa. Jaka jest jej długość? Europejscy kierowcy pokonują średnio dziennie niewiele ponad 30 km*.
Hybrydą plug-in taki dystans można przejechać w ciszy, a w dodatku ekologicznie i oszczędnie – bez zużywania paliwa i przy zerowej emisji dwutlenku węgla. Zasięg PHEV w trybie EV z nawiązką wystarczy do typowych codziennych podróży.
Przykład? Kompaktowy SUV Range Rover Evoque P300e PHEV może w trybie elektrycznym przejechać do 65 km. Bezkompromisowy model terenowy Defender ma z kolei zasięg do 53 km. Wśród hybryd plug-in szczególnie wyróżnia się nowy Range Rover. Luksusowy SUV jest wyposażony w potężny akumulator o pojemności aż 38,2 kWh. Jego zasięg w trybie EV sięga dzięki temu aż 113 km, co jest jednym z najlepszych rynkowych wyników.
Dodatkowy silnik to dodatkowa moc i dodatkowy moment obrotowy. Hybrydy typu plug-in gwarantują zatem znakomite osiągi.
Wersje PHEV to często najmocniejsze warianty w gamie danego modelu. W przypadku marki Land Rover takim autem jest hybryda plug-in Range Rover Evoque P300e. Łączna moc układu to 309 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi 540 Nm. Ten stylowy SUV przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,4 s. Taki sam układ pracuje w modelu Land Roverze Discovery Sport Sport P300e. Ta rodzinna hybryda plug-in o mocy 309 KM i momencie 540 Nm rozpędza się do 100 km/h w 6,6 s. Awangardowy Range Rover Velar w wersji plug-in hybrid ma osiągi godne swojej sportowej sylwetki. 404 KM, 640 Nm, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,4 s – to parametry wersji P400e.
Uzupełnianie prądu w akumulatorze hybrydy plug-in jest niemal tak proste jak podłączenie smartfona do ładowania. PHEV może pobierać energię z gniazdka, domowej ładowarki lub publicznej stacji ładowania. Konfigurując swój samochód warto zamówić także fabryczne przewody, stosownie do planowanego sposobu ładowania.
Jazda wyłącznie na prądzie jest relatywnie tania, a koszt ładowania niższy w porównaniu z tankowaniem. Poniższe przykładowe wyliczenie dotyczy modelu Range Rover Evoque, z akumulatorem litowo-jonowym o pojemności 15 kWh.
Typ ładowania | Stawka za prąd | Koszt ładowania od 0 do 80% | Koszt ładowania od 0 do 100% |
Gniazdko lub domowa ładowarka | 0,66 zł/kWh | 7,92 zł | 9,9 zł |
Stacja ładowania AC | 1,20 zł/kWh | 14,40 zł | 18 zł |
Stacja ładowania DC | 2,00 zł/kWh | 24 zł | 30 zł |
Powyższe wartości są przykładowe i zostały obliczone w oparciu o przykładowe stawki. Rzeczywisty koszt ładowania może się różnić, w szczególności w zależności od cennika dostawcy prądu lub usługi ładowania.
Dobra terenówka musi mieć pod maską diesla lub duży silnik benzynowy – to stwierdzenie nie jest już aktualne. Nowoczesny, oszczędny i ekologiczny napęd plug-in hybrid sprawdza się na bezdrożach co najmniej równie dobrze jak klasyczne napędy.
Dowodem na to jest nowy Defender PHEV – współczesne wcielenie legendarnej linii aut terenowych. Głębokość brodzenia do 900 mm, kąt natarcia do 37,5°, kąt zejścia do 40,0° i rampowy do 28,0° – to parametry, które pozwolą pokonać większość przeszkód.
Maksymalna masa ciągniętej przyczepy sięgająca 3000 kg i ładowność wynosząca 700 kg pokazują, że terenowa hybryda plug-in może z powodzeniem odgrywać rolę samochodu holowniczego i wyprawowego. Łączna moc 404 KM i maksymalny moment obrotowy na poziomie 640 Nm umożliwiają rozpędzenie Defendera P400e PHEV od 0 do 100 km/h w 5,6 s. Wszystko to przy zużyciu paliwa od 3,3-3,9 l/100 km w cyklu mieszanym i emisji CO2 od 64 g/km.