Najlepsze samochody do holowania przyczep charakteryzuje m.in. duży uciąg, wygodny do składania lub demontażu hak, pokaźny moment obrotowy i systemy wspomagające jazdę. Tego typu atuty mają auta, takie jak Discovery, Defender czy Range Rover, które pozwalają zabrać ze sobą przyczepę o masie nawet 3500 kg. Sprawdź, czym dokładnie charakteryzują się poszczególne modele i dlaczego dobrze sprawdzą się jako auta do caravaningu i ciągnięcia przyczep.
Spis treści:
1. Modele z technologią Land Rovera – idealne auta do ciągnięcia przyczep
2. Uciąg samochodu do ciągnięcia przyczepy – jakie ma znaczenie?y
3. Dopuszczalna masa całkowita przyczepy bez hamulca
5. Hak holowniczy – jaki wybrać?
6. Samochód do ciągnięcia przyczepy z asystentem stabilizacji przyczepy
7. System ułatwiający manewrowanie z przyczepą na haku
8. Jakie auto do przyczepy kempingowej – moc, moment obrotowy i napęd
9. Najczęściej zadawane pytania
9.1 Jakie auto do przyczepy kempingowej będzie najlepsze?
9.2 Jaką długość może mieć samochód razem z przyczepą?
9.3 Jaka jest dopuszczalna masa całkowita przyczepy bez hamulca?
9.4 Jakie systemy ułatwiają jazdę z przyczepą?
9.5 Czy napęd na cztery koła przyda się do holowania przyczep?
Najwyższy komfort, luksusowe wnętrze i dzielność typowa dla aut terenowych czynią samochody marek Discovery, Defender i Range Rover idealnymi do holowania przyczep podczas rodzinnych wojaży. Bez względu na to, czy wybierasz w długie trasy z przyczepą kempingową, czy jedziesz błotnistą ścieżką z przyczepką z motocyklami.
Wysokie parametry związane z ciągnięciem przyczep to cecha charakterystyczna modeli marek wykorzystujących technologię Land Rovera. Przykładem mogą być trzy modele: rodzinny SUV Discovery, niezłomny w terenie Defender i najbardziej luksusowy Range Rover.
Chcesz podłączyć do haka holowniczego dużą przyczepę kempingową, lawetę z łódką lub przyczepkę do przewozu koni? Nie każdy samochód poradzi sobie z takim ciężarem.
Sprawdź wyrażony w kilogramach uciąg. Parametr ten określa maksymalną masę ciągniętej przyczepy. Im wyższa będzie ta wartość, tym bezpieczniejsze będzie ciągnięcie przyczepy o znacznych gabarytach.
Jeśli szukasz samochodu do trudnych wyzwań pod względem ciągnięcia przyczep, auta marek Discovery, Defender i Range Rover, który maksymalna masa ciągniętej przyczepy często sięga 3500 kg, to idealny wybór.
Jeśli masz prawo jazdy kategorii B, de facto nie możesz ciągnąć przyczepy, której dopuszczalna masa całkowita to aż 3500 kg (dopuszczalna masa zespołu pojazdów, który składa się z auta i przyczepy innej niż lekka, to właśnie 3500 kg, samochód musiałby więc ważyć 0 kg). Niemniej jednak modele marek Discovery, Defender i Range Rover pozwolą Ci nie martwić się czy samochód będzie w stanie uciągnąć dużą masę, nawet w trudniejszych warunkach.
Przyczepa bez hamulca najazdowego to tzw. przyczepa lekka. Zgodnie z polskim prawem może ona mieć DMC do 750 kg. Przyczepy lekkie to nie tylko jednoosiowe sprzęty do przewozu towarów. Do tej kategorii zaliczają się także mniejsze przyczepy kempingowe czy wyprawowe typu off-road.
Jeśli masz prawo jazdy kategorii B, możesz kierować zespołem pojazdów, który składa się z samochodu o DMC 3500 kg i przyczepy lekkiej o DMC 750 kg (łącznie 4250 kg). Dlatego też dopuszczalna masa całkowita przyczepy bez hamulca, jaką może ciągnąć dany samochód, jest tak ważna. Jeżeli jest mniejsza niż 750 kg, nie wykorzystasz w pełni możliwości, jakie dają Ci uprawnienia kategorii B.
Pozostając przy modelu Discovery – ma on projektowy nacisk na hak wynoszący aż 350 kg. Co to oznacza w praktyce? Większe bezpieczeństwo i stabilniejszą jazdę z przyczepą na haku.
Załadowana przyczepa nie może być zbytnio obciążona w tylnej części. Inaczej będzie wychylać się w trakcie jazdy na boki („wężykować”), a tylna oś samochodu będzie się podnosić. Towar powinien być rozłożony równomiernie, z zastrzeżeniem, że najcięższe przedmioty znajdą się w okolicach lub wręcz przed przednią osią przyczepy. Maksymalny nacisk na hak to dopuszczalne obciążenie przyczepy w przedniej części.
To kluczowy element, gdy wybierasz samochód do ciągnięcia przyczep. W katalogu markowych akcesoriów Land Rovera znajdziesz haki dopasowane do różnych potrzeb.
Podstawowym sprzętem jest odłączalny hak holowniczy. Możesz go ręcznie zdemontować, gdy nie masz w planach jazdy z przyczepą. Wygodnym rozwiązaniem jest hak wysuwany elektrycznie. Gdy nie jest potrzebny, można go schować pod zderzakiem, nie zaburzając linii pojazdu.
Dzik wybiegający pod samochód, nagły podmuch wiatru, przesunięcie ładunku – jest wiele sytuacji, w których przyczepa może stracić stabilność. Land Rover oferuje rozwiązanie, które zmniejsza ryzyko wystąpienia takich sytuacji.
Asystent stabilizacji przyczepy TSA (ang. Trailer Stability Assist) wykrywa potencjalne niebezpieczeństwo. Pozwala odzyskać kontrolę nad zespołem pojazdów. Komputer pokładowy w razie potrzeby zmniejsza prędkość auta, obniżając moc i aktywując hamulce osobno po każdej stronie samochodu. Dzięki TSA poślizg przyczepy może zostać automatycznie opanowany.
Cofanie zestawem nie jest zadaniem łatwym. Jeden obrót kierownicy w złą stronę może sprawić, że przyczepa zacznie wychylać się w kierunku przeciwnym do tego, jaki był w planach kierowcy.
Z systemem wspomagającym manewrowanie ATA (ang. Advanced Tow Assist) nie ma tego problemu. Układ pomoże Ci podczas jazdy do tyłu z przyczepą. Jak działa?
Po aktywacji systemu i włączeniu wstecznego biegu zestawem pojazdów kierujesz przy pomocy pokrętła układu Terrain Response. Na ekranie na desce rozdzielczej zobaczysz obraz z kamer, ze ścieżką, która podpowie Ci, w którą stronę pojedziesz. Całym zestawem samochód + przyczepa sterujesz pokrętłem. Kierownica będzie obracać się sama. System ATA zadba o to, żeby auto skręcało w wyznaczonym kierunku, a przyczepa pozostała na torze jazdy.
Dobry samochód do holowania przyczepy kempingowej powinien mieć wysoki moment obrotowy. Dlaczego liczba niutonometrów (Nm) generowanych przez napęd jest istotna?
Moment obrotowy to siła, z jaką auto może ciągnąć przyczepę. Im jest on wyższy i dostępny przy jak najniższych obrotach, tym łatwiej będzie wjechać zestawem pod górę, przebrnąć przez mokrą łąkę czy po prostu rozpędzić samochód na prostej drodze, gdy do haka będzie doczepiona ciężka przyczepa.
Wysoki maksymalny moment obrotowy to cecha typowa dla aut, które są dzielne w terenie. Dlatego tak dobrze w roli holowników sprawdzają się modele Land Rovera. Przykładowo – Discovery w dieslowskiej wersji D300 ma aż 600 Nm dostępnych w zakresie od 1500 do 2500 obr./min. Wysoki moment mogą mieć też jednostki benzynowe, np. V8 pracujący pod maską modelu Range Rover P535. Rozwija on 750 Nm w zakresie 1800-4600 obr./min.
Uwaga: Przed dobraniem i załadunkiem przyczepy należy zweryfikować aktualne regulacje prawne w kraju, w którym planujemy się poruszać. Powyższe zalecenia należy uprzednio zweryfikować z aktualnymi danymi technicznymi konkretnego samochodu i przyczepy, instrukcjami obsługi oraz aktualnymi regulacjami. Aktualne dane techniczne modeli Land Rover dostępne są u autoryzowanych dealerów.