Land Rover to jeden z technologicznych liderów w kategorii SUV-ów premium. Hybrydowe modele MHEV i PHEV cechują się niskim zużyciem paliwa i małą emisją dwutlenku węgla. Nowoczesne napędy zapewniają przy tym świetnie osiągi, zarówno na asfalcie, jak i w terenie. Poznaj hybrydowe modele marek Discovery, Range Rover i Defender.
Dzięki elektryfikacji motoryzacja staje się bardziej ekonomiczna i przyjazna dla środowiska. Przystosowanie samochodów do wymogów ekologicznych to także szansa na stworzenie aut jeszcze bardziej wydajnych i dynamicznych. Land Rover oferuje szeroką gamę SUV-ów hybrydowych, od kompaktowych, przez uniwersalne modele rodzinne i luksusowe, po wyprawowe.
Model | Napęd MHEV z silnikiem Diesla | Napęd MHEV z silnikiem benzynowym | Napęd PHEV z silnikiem benzynowym |
Discovery Sport | D165, D200 | - | P270e |
Discovery | D250, D300 | - | - |
Range Rover Evoque | D165, D200 | P160 | P270e |
Range Rover Velar | D200, D300 | P400 | P400e |
Range Rover Sport | D250, D300, D350 | P530, P635 | P460e, P550e |
Range Rover | D250, D300, D350 | P530, P615 | P460e, P550e |
Defender | D200, D250, D300 | P425, P500, P525, P635 | P300e |
P – silnik benzynowy; D – silnik diesla; e – napęd plug-in; 160, 165, 200, 250, 270, 300, 350, 400, 460, 500, 525, 530, 550, 615, 635 – oznaczenia mocy silnika |
Klasyczna hybryda HEV (Hybrid Electric Vehicle) wykorzystuje akumulatory ładowane podczas jazdy. Część energii jest odzyskiwana podczas hamowania. Prąd do baterii dostarcza także praca jednostki spalinowej. Gdy poziom naładowania będzie wystarczający, samochód hybrydowy z napędem HEV jest w stanie pokonać niewielki dystans w trybie elektrycznym. Po wyczerpaniu akumulatora cykl pracy powtarza się, co w efekcie przyczynia się do redukcji spalania.
Hybryda MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle) wykorzystuje niewielki silnik elektryczny, który wspiera jednostkę spalinową podczas jazdy. Efektem jest niższe spalanie – około 0,5-0,7 l/100 km paliwa mniej. Samochód z napędem MHEV dysponuje również odczuwalnie lepszymi osiągami w porównaniu z jednostką czysto spalinową. Napęd ten nie umożliwia jazdy w trybie elektrycznym, a podczas jazdy zachowuje się bardzo podobnie do klasycznych silników spalinowych z systemem “stop-start”.
Każdy z modeli Land Rover jest oferowany w kilku wersjach MHEV. Największy wybór dostępnych jednostek zapewnia Range Rover Evoque – luksusowy miejski SUV o kompaktowym nadwoziu oraz ekskluzywnym wykończeniu. Range Rover Evoque MHEV występuje w aż sześciu wersjach silnikowych. Dwie z nich – D165 oraz D200, to Hybrydy MHEV połączone z silnikami wysokoprężnymi. Odmiany P160, P200, P250 oraz P300 wykorzystują natomiast jednostki benzynowe wspomagane napędem MHEV.
W hybrydach PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) stosowane są najmocniejsze silniki elektryczne oraz akumulatory o największej pojemności. Ich maksymalny zasięg w trybie elektrycznym może przekraczać 100 km na jednym ładowaniu. Napęd PHEV również odzyskuje energię hamowania, ale do tak dużego zasięgu przyczynia się przede wszystkim możliwość ładowania z zewnętrznego źródła prądu.
W rezultacie samochód z napędem PHEV może być na codziennych dystansach użytkowany niemal tak samo, jak auto elektryczne. Jednocześnie silnik spalinowy pozwala wygodnie odbywać dalekie podróże.
Modele Land Rover wyposażone w napęd Plug-in Hybrid umożliwiają zarówno ekologiczną jazdę miejską, jak i wyprawy obejmujące jazdę w trudnym terenie. Mogą być również po prostu luksusowym samochodem reprezentacyjnym. Ich wszechstronny charakter to zasługa odmiennych rozwiązań zastosowanych w poszczególnych modelach.
Hybrydy PHEV wyposażone w system Electric Rear Axle Drive przekazują napęd elektryczny na tylną oś. Przednie koła napędza silnik spalinowy. To rozwiązanie jest oferowane w rodzinnym Land Roverze Discovery Sport. Korzysta z niego również luksusowy Range Rover Evoque. Układ napędowy oznaczony symbolem P300e dostępny w obydwu modelach rozwija moc 309 KM, przekładającą się na imponujące osiągi. Jednocześnie samochody oferują zasięg elektryczny przekraczający nawet 60 kilometrów.
Słynący z niedoścignionych możliwości terenowych Defender Plug-in wykorzystuje natomiast napęd AWD z reduktorem. Pracą napędu zarządza system IDD. Wersja P400e w dzielności terenowej nie ustępuje odmianom spalinowym. Parametry układu napędowego pozwalają zarówno wygodnie podróżować autostradą, jak i przedzierać się przez najbardziej wymagające leśne dukty i górskie ścieżki. Defender P400e zapewnia moc 404 KM oraz rozwija 640 Nm momentu obrotowego, a także jest w stanie pokonać w trybie bezemisyjnym do 51 km.
W ofercie Land Rovera dostępne są również Hybrydy Plug-in o wydłużonym zasięgu. Luksusowe SUV-y Range Rover oraz Range Rover Sport także wykorzystują napęd AWD z reduktorem oraz systemem IDD, co czyni je znakomitymi w terenie. Ich zasięg w trybie elektrycznym wynosi maksymalnie nawet 113 km. Efektem tego modele mogą służyć do intensywnego użytkowania podczas codziennej jazdy miejskiej, odbywania wakacyjnych podróży, a także do wyjazdów służbowych oraz oficjalnych spotkań biznesowych.
Połączenie odpowiedniego typu napędu hybrydowego oraz rodzaju jednostki spalinowej może znacząco wpłynąć na jakość jazdy. Który typ samochodu hybrydowego wybrać, aby zapewnić sobie największe korzyści?
Klasyczna hybryda HEV z silnikiem benzynowym sprawdza się, gdy samochód codziennie porusza się po ulicach miasta przez wiele godzin. Ze względu na mniejszy akumulator, jest to rozwiązanie mniej zaawansowane niż napęd PHEV, ale przez to tańsze i chętnie wykorzystywane w popularnych samochodach miejskich.
W przypadku kierowców, którzy w ciągu dnia pokonują zazwyczaj około 30-50 km a podczas jazdy oczekują reklasującego luksusu, lepiej sprawdzi się hybryda PHEV. Załatwianie codziennych spraw może odbywać się w pełni bezemisyjnie nawet przy pokonywaniu dystansów przekraczających maksymalny zasięg. Pozostawiając Land Rovera Discovery Sport lub Range Rovera Evoque na publicznej stacji szybkiego ładowania, możemy uzupełnić poziom baterii od 0 do 80% w trakcie półgodzinnego spotkania lub lunchu. Przy użyciu domowej ładowarki naściennej zajmuje to około półtorej godziny.
Poszukując samochodu z napędem hybrydowym do dalszych tras, można rozważyć wersję MHEV połączoną z silnikiem diesla. Miękki napęd hybrydowy obniży zużycie paliwa, a wysoki moment obrotowy jednostki wysokoprężnej ułatwi wykonywanie manewrów na autostradzie. Obecność dyskretnej technologii MHEV przyczyni się do redukcji spalania, zachowując charakter standardowego auta spalinowego.
Podczas dalekich podróży, szczególnie w większym gronie, niezbędne jest przestronne wnętrze. Dlatego optymalnym wyborem może być Discovery w wersji D300 MHEV. To model, który oferuje ogromny bagażnik o pojemności do 2485 l. Przestrzeń wnętrza można również zaaranżować tak, aby pomieścić 7 dorosłych osób.
Niektórzy kierowcy mogą odczuwać obawy przed wykorzystaniem samochodów hybrydowych do jazdy off-roadowej. Obecność akumulatorów budzi wątpliwości szczególnie pod kątem przepraw przez zbiorniki wodne.
Defender P400e udowadnia, że nawet hybryda plug-in może być niezwyciężona w terenie. Samochód jest w stanie brodzić na głębokości do 90 cm – to dokładnie tyle samo co w wersjach spalinowych. System Wade Sensing dba o bezpieczeństwo, ostrzegając o zbliżaniu się do maksymalnego poziomu zanurzenia.
Reduktor oraz napęd AWD z systemem IDD pozwalają kontynuować podróż Defenderem PHEV w nawet najbardziej niesprzyjających warunkach terenowych. Hybrydowa technologia Plug-in sprawia, że ten potężny samochód wyprawowy może zaoferować niższe spalanie na autostradzie i w terenie. W mieście może natomiast zmieniać się w bezemisyjnego i ekologicznego rodzinnego SUV-a. Co ciekawe, Defender PHEV umożliwia jazdę z napędem 4x4 w trybie elektrycznym.